Met toenemende concurrentie en marges die onder druk staan zal niemand ontkennen dat een groot deel van de retail zich in een uitdagende periode bevindt. Tijdens Euroshop 2017 was ook duidelijk merkbaar dat veel retailers naar manieren zoeken om efficiënter te werken en te vernieuwen. Het toepassen van slimme technologie is daarbij niet alleen een trend, maar ook essentieel. Want als je alleen al kijkt naar hoe RFID-technologie food retailers kan helpen slimmer te werken, zien de mogelijkheden om processen te verbeteren en daarmee marges te vergroten, er opeens een stuk beter uit. 

RFID wordt tot op heden voornamelijk toegepast in de mode-industrie, maar is sterk in opkomst in de food-sector. Een logische ontwikkeling, want de voordelen zijn evident. Met het toepassen van RFID heeft ieder product een unieke code wat veel mogelijkheden biedt om bestaande processen slimmer in te richten. Ik geef vier voorbeelden:

1. Efficiënter voorraadbeheer

Efficiënt voorraadbeheer is cruciaal voor de winstgevendheid van iedere retailer. Als klanten een winkel bezoeken, moeten de producten waarvoor ze komen wel op voorraad zijn. Maar teveel inkopen verhoogt het risico op overbevoorrading en dure afschrijvingen. Als ieder product is voorzien van een RFID-tag kunnen retailers hun voorraadstroom veel nauwkeuriger controleren. Doordat je exact weet wat je in huis hebt en wat niet, kan beter worden geanticipeerd op de vraag van de consument. Hierdoor staat deze nooit voor een leeg schap en hoef je geen nee te verkopen. In de praktijk is gebleken dat het toepassen van RFID voor voorraadbeheer zelfs kan leiden tot een omzetstijging van 8 tot 10 procent.

2. Minder voedselverspilling


Voedselverspilling is een van de grootste problemen in de food retail. Alleen al in Europa wordt ieder jaar meer dan 14 miljard euro aan vlees (rund, varken, gevogelte en vis) weggegooid door retailers. Met RFID-tags kunnen de omgevingscondities van bederfbare goederen in de logistieke keten tussen producent en de winkel worden gemonitord. Hiermee kan de kwaliteit van een product beter gegarandeerd worden en wordt voorkomen dat producten die over datum zijn nog in de winkel liggen. Producten die dreigen over datum te gaan kunnen bovendien op tijd afgeprijsd worden zonder dat medewerkers in de winkel dagelijks handmatig de houdbaarheidsdatum hoeven te controleren. Zij krijgen hiervan automatisch een melding. Testen laten zien dat RFID-technologie voedselverspilling met 30% terug kan brengen, terwijl de verkoop met 8-10% stijgt dankzij met RFID geautomatiseerd en geoptimaliseerd voorraadbeheer.

3. Betere beveiliging 



In 2015 verloren retailers meer dan 990 miljoen euro aan winkeldiefstal. Duur voedsel zoals vers vlees en wijn worden steeds gevoeliger voor diefstal. Door producten bij de bron al uit te rusten met een RFID-tag zijn deze automatisch beveiligd. Op dit moment zijn al meer dan 3.500 producten op deze manier beveiligd. Dat geeft de retailer meer gemoedsrust met betrekking tot mogelijke diefstal en leidt tot minder verlies. Ook wordt de tijdsdruk onder het personeel minder doordat producten niet bij aankomst direct hoeven te worden beveiligd.

4. Personeel inzetten voor de winkelervaring


Op Euroshop 2017 werd ook het toevoegen van emotie aan de winkelervaring genoemd als belangrijke trend. Doordat winkelmedewerkers zich minder lang bezig hoeven te houden met het inventariseren van de voorraad, het handmatig controleren van de houdbaarheidsdatum en aanbrengen van beveiliging op producten, houden zij meer tijd over voor de klant. Zo kunnen zij zich richten op werkzaamheden die de winkelervaring veraangenamen, zoals het inrichten van proeverijen of live cooking.

Duidelijk is dat (RFID)technologie retailers voldoende kansen geeft om hun business met innovatieve toepassingen toekomstbestendig te maken.