Zo staken techbedrijven de terreurslachtoffers een hart onder de riem

Zo staken techbedrijven de terreurslachtoffers een hart onder de riem
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 23 maart 2016

Gisteren kleurde het land om klokslag 07u58 helemaal zwart. Waar iedereen voor vreesde, werd werkelijkheid: een terroristische aanslag in ons land. Wij vonden het interessant hoe de maatschappelijke rol van bedrijven en ondernemers op de voorgrond komt te staan in donkere dagen als deze.

Niet alleen nieuwsankers, maar ook social media en sites als Reddit volgden de tragische gebeurtenissen van gisteren op de voet. Ook wij waren aangedaan, maar trachtten een lichtpuntje te vinden in de donkere terreurwolk die over het land trok. Deze bedrijven/instanties vervulden gisteren een maatschappelijke rol van formaat:

Telenet en Proximus hotspots

Gisteren hebben telecombedrijven Telenet en Proximus hun publieke hotspot-netwerken opengezet voor iedereen. Zo kon alle communicatie een pak vlotter verlopen: telefoneren in onze hoofdstad bleek gisteren een uitdaging te zijn door de overbelasting van het netwerk. Mobistar deed ook een oproep om zo weinig mogelijk foto’s en video’s te versturen. Bellen zou het beste gaan via WhatsApp, Facebook, Skype, FaceTime of Google Talk.

Gratis taxi

Mensen konden uit de Brusselse herrie ontsnappen door taxi’s die hen gratis wegvoerden uit de hoofdstad en uit Zaventem. Mooi: de chauffeurs hadden hiervoor zelf het initiatief genomen. Ook verplaatsingen binnen Brussel zelf werden dikwijls niet aangerekend.

Twitter en Facebook

Ook al volgde je het nieuws niet via de bekende kranten, dan kon je toch de stand van zaken volgens via Twitter en Facebook. De hashtags #ikwilhelpen, #jesuisbruxelles en gewoon #Brussels waren in een mum van tijd trending. En Vlaams-Brits cabaretier Nigel Williams lanceerde het initiatief #BrusselsOpenDoors met succes:

De hashtag bereikte ook Facebook, waardoor tal van gebruikers een slaapplek, gratis wifi of zelfs een eenvoudige koffie konden bemachtigen. Ook Twitter CEO Jack Dorsey deed een duit in het zakje, en gebruikte de Belgische hashtag:

Met ietwat vertraging lanceerde ook Facebook haar Safety-Check button. Via een simpele druk op de knop kon je iedereen op de hoogte brengen dat je veilig was. Ook na de Parijse aanslagen werd de tool massaal ingezet.

Airbnb België

Airbnb België riep de hashtag #hostinbrussels in het leven voor verhuurders die hun deuren willen openstellen voor al wie vastzit in Brussel.

Hotelsector

Ook de Brusselse hotelsector deed een duit in het zakje en leverde een bijdrage door gisterenavond hun kamers gratis ter beschikking te stellen voor de getroffen personen en hun families.

Google

Techgigant Google stak de internetgebruiker een hart onder de riem, door getroffen gezinnen en slachtoffers naar de website van het crisiscentrum te sturen.

Rode Kruis

Hulpverleningsorganisatie Rode Kruis zette de website www.ikbenveilig.be op touw. Daarop konden mensen uit Brussel aangeven dat ze ongedeerd zijn.

Hart tegen hard

Sommigen zouden kunnen denken “het zou maar erg zijn moesten die organisaties en instanties geen moeite doen om gratis diensten aan te bieden”. Toch is het mooi om te zien hoe meerdere partijen samenwerken om hulp te verlenen. Bedrijven zijn plots geen gewone business machines meer, maar een solidaire groep van instanties met een hart tegen hard.

Dit artikel werd geschreven door ieLon, hét platform voor de ondernemer. Hier kan je een kijkje nemen. 

Tags: , .



Over ieLon Redactie


ieLon Redactie

Volg mij


Bekijk volledig profiel