foto: shutterstock

Het aantal start-ups in België blijft fors stijgen: nooit werden er meer Belgische start-ups opgestart dan in de laatste paar jaar. Sirris, het gezicht van de Belgische technologie industrie, verzamelde aan de hand van gegevens van 1.100 start-ups (40 procent van het totale aantal start-ups in ons land) een interessant inzicht in het Belgische start-up landschap. 

De opvallendste conclusies op een rijtje:

  • 72 procent van de Belgische start-ups zijn actief in het business-to-business segment. Slechts 28 procent van hen zijn actief in de business-to-consumer omgeving.
  • De meeste Belgische start-ups zijn actief in AdTech, Manufacturing & eHealth.
  • De Belgische start-up scene zorgde al voor meer dan 49.000 jobs
  • Vooral Brussel lijkt dé start-up hub van België te zijn. Kort daarachter volgen Antwerpen & Gent.
  • De helft van de Belgische start-ups vinden hun oorsprong in Vlaanderen, 33 procent ontstaat in Brussel en 17 procent komt uit Wallonië.
  • Belgische start-ups waaieren het vaakst uit naar de VS (31 procent), Frankrijk (11 procent) & Nederland (11 procent).
  • Het vaakst kiezen Belgische start-ups voor een .com domeinnaam (57 procent), slechts 28 procent kiest voor een .be domeinnaam en een fractie (5 procent) kiest voor .eu.
  • 9 procent van de start-ups kent haar oorsprong aan Belgische universiteiten.
  • Op legaal vlak kiezen de meeste Belgische start-ups (54 procent) voor het oprichten van een BVBA. Een NV is de tweede populairste methode (43 procent).

"Het Belgische startup landschap accelereert vanaf 2010. Er zijn in de laatste 5 jaar meer startups gecreëerd dan in alle jaren ervoor met 2014 als voorlopig hoogtepunt," zegt Omar Mohout van Sirris. "Als nu nog het kapitaal volgt om de groei van de scale-ups te financieren. Met € 100M investeringen in 2014 is dat weinig."

"Ook de universiteiten worden actiever en hebben ondernemerschap in hun agenda opgenomen, denk aan het Leuvense LCIE. De vruchten daarvan plukken we in de komende jaren," vertelt Mohout. "Verder verdient buurland en industriële als Duitsland meer aandacht van Belgische startups. Met de B2B oriëntatie en manufacturing startups op een 2de plaats is het ontbreken van dat land in de top 5 van buitenlandse vestigingen een gemiste kans," besluit Mohout. 

Hieronder kan je de volledige infographic raadplegen (klik voor een grotere weergave).