Waarom is Facebook zo belangrijk om op te adverteren? De soorten criteria waar je jouw doelgroep mee kunt bepalen zijn nog nooit zo specifiek geweest. Favoriete boek, soort educatie, eigenaar van een zaak, 2 weken geleden op reis geweest. Aan de hand van 3 stappen leg ik je uit hoe je de juiste doelgroep bepaalt voor jouw Facebook ad.

Een goede titel of foto kan in verschillende soorten marketing effectief zijn, maar zo specifiek jouw doelgroep kunnen bepalen dat je enkel betaald voor de mensen die een authentieke interesse hebben uitgedrukt in jouw product of industrie is nog nooit zo kost-effectief geweest. Een goed doelpubliek kan het verschil maken tussen €0.10 per klik of €1 per klik, met andere woorden tussen winst en verlies.

In dit artikel ga ik jou leren hoe je een goede doelgroep op Facebook kiest. De methodes die ik hieronder uitleg kunnen jou jaarlijks honderden tot duizenden euros uitsparen in advertentiekosten, of je nu een zelfstandige, een start-up, een artiest of een groot bedrijf bent, de principes blijven hetzelfde. Ik wil benadrukken dat dit artikel vertrekt uit honderden uren ervaring, experimenten en campagnes testen; en niet tijdens een namiddag ergens tussen 2 cappuccino's in een Starbucks is uitgeschreven.

Let's go!

Hoe ga je te werk?

Dit onderdeel is creatief denken. Er bestaat geen vaste formule, maar ik kan je wel richtlijnen geven waarmee je betere beslissingen zult maken.

Als je jouw huiswerk goed hebt gedaan in mijn vorig artikel, zal je een beeld hebben van enkele mogelijke doelgroepen die een duidelijke interesse in jouw product of dienst hebben getoond. Bij het bepalen van mijn doelgroepen op Facebook voor een advertentie weet ik nooit op voorhand dewelke het juiste gaat zijn, dus ik brainstorm altijd meer dan nodig.

Stap 1. Verkenning

Voordat je jouw doelgroep gaat bepalen, wil ik dat je alle soorten mogelijkheden gaat onderzoeken die Facebook aanbiedt bij hun zoekcriteria.

Neem minstens 10 minuten tijd om door alle mogelijkheden door te bladeren. Verken alle interesses, gedrag en soorten demografieën. Ga door ALLE zoekcriteria en speel een beetje met wat mogelijk is.
Doe alsof je je voorbereid voor een match basketbal. Je gaat toch ook niet het basketveld op en optimaal kunnen spelen wanneer je niet alle regels en technieken van het spel kent? Hoe meer je weet, hoe meer kans je hebt om te winnen.

Stap 2. Brainstorm

Stel nu zo'n 3 a 5 doelgroepen op gebaseerd op de zoekcriteria van Facebook. Dit is waar het onderzoek uit deel 1 van pas komt. Je gaat niet gokken, maar jouw doelgroepen baseren op wat je hebt geleerd.
Gebruik mogelijke trefwoorden die passen bij jouw product of dienst, en ga door je notities om te zien of er bepaalde woorden gezegd geweest zijn die je ook kan instellen.

Bijvoorbeeld
Voor een schoonheidsspecialiste zou “make-up” logisch zijn. Ik heb samen met mijn klant haar klanten bestudeerd en we merkten een trend op waarbij een deel van haar klanten die vaak over Herbalife spraken. Dus hebben we ook een doelgroep gemaakt rond “Herbalife”.

Dit zijn mogelijke doelgroepen voor een fitness-zaak bijvoorbeeld:

Plaats: Antwerpen
Leeftijd: 35 – 50
Geslacht: Vrouw
Taal: Nederlands
Interesse: Fitness & Wellness
Grootte Doelgroep: 26.000

Plaats: Antwerpen
Leeftijd: 50 – 65
Geslacht: Vrouw
Taal: Nederlands
Interesse: Sports & Outdoors
Grootte Doelgroep: 27.000

Speel met alle criteria die er zijn en stel zoveel mogelijk potentiële doelgroepen op.

Stap 3. Keuze

Hou rekening met de grootte van jouw doelgroep. Een effectieve campagne die je even kan laten lopen bestaat meestal tussen 10.000 a 40.000 mensen. 10.000 gaat meestal 1 a 2 maanden mee. 40.000 kan tot 6 maanden of langer meegaan. Opgelet, dit is zo wanneer je de JUISTE doelgroep hebt gevonden. Maak je geen zorgen, daarom maken we er verschillende. Succes is onvermijdelijk als je alle mogelijkheden grondig test.

Tussen haakjes, ik geef jouw enkel richtlijnen, er bestaat geen vaste formule. Als jij een doelgroep hebt gevonden die uit 3.500 mensen bestaat en perfect jouw ideale klant aanspreekt, ga er dan voor!
Het bepalen van een doelgroep is een mix tussen intuïtie en analyse. Je zou jouw doelgroepen op voorhand theoretisch moeten kunnen afbakenen zonder dat we met Facebook gaan spelen, maar eens dat je deze ingeeft op Facebook ga je zien dat jouw ideale klant qua grootte van doelgroep niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Het is dus zoeken tussen de juiste balans, en testen.

Mijn doelgroep is te groot

Ik stel voor om met jouw eerste advertentie niet voorbij een groep van 40.000 mensen te gaan. Als jouw doelgroep groter is, kan je groepen gaan opdelen in leeftijd en geslacht en later een specifieke tekst en foto voor deze groep bepalen.

Bijvoorbeeld:

1.
Leeftijd: tussen 35 – 50
Geslacht: vrouw

2.
Leeftijd: tussen 50 – 65
Geslacht: vrouw

3.
Leeftijd: tussen 35 – 50
Geslacht: man

4.
Leeftijd: tussen 50 – 65
Geslacht: man

Mijn doelgroep is te klein

Dit is vaak een probleem onder adverteerders. Als dit het geval is heb je enkele mogelijkheden.

  1. Je blijft simpelweg zoeken naar meerdere doelgroepen met de verschillende zoekcriteria. Dit was in 90% van de gevallen bijna altijd de oplossing voor mij.
  2. Terug naar deel 1 gaan en meer onderzoek doen naar bepaalde klantenprofielen waar je nog niet over had nagedacht.
  3. Je kan nadenken over een complementair nieuw product dat je aan een groter publiek kan aanbieden, en waarvan een deel later jouw eerste product zal kopen.

Maak nu een keuze tussen 1 doelgroep waarvan je denkt dat ze de meeste kans heeft op succes. Als je deze test en het niet lukt, geen probleem! Je kan altijd teruggaan en een andere doelgroep testen. Blijf doelgroepen testen totdat je een goede respons hebt. Hoe je deze respons kan analyseren leg ik binnenkort uit.

Wat kan je nu doen om over te gaan op actie?

  1. Verken Facebook zoekcriteria.
  2. Maak 3 a 5 doelgroepen aan die groter zijn dan 10.000 mensen, maar niet groter dan 40.000 mensen.
  3. Kies er eentje uit.

Volgende week zal ik je vertellen hoe je een goede kop schrijft voor jouw Facebook advertenties.

Wil jij mijn methodes leren over hoe ik zelfstandigen en bedrijven honderden uren werk en duizenden euros kosten bespaar met adverteren? Surf dan naar mijn blog en schrijf je in voor mijn mailinglist!