Foto: Tom Fishburne (Marketoonist.com)

Ik was echt onder de indruk. Op z’n business kaartje stond “Chief Social Media Officer” bij een toch wel redelijk grote onderneming, actief in de Benelux. Hij was bezig met een indrukwekkend social media project, en had de mond vol van “influencer”, "sentiment analysis" en “advocate” marketing. Ze waren actief op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Tot ik hem vroeg hoeveel tweets hij van klanten zo per week kreeg. Toen werd het even stil. “Euh, één of twee.” antwoordde hij. "Maar het is allemaal nog maar aan het opstarten in België" voegde hij daar stilletjes aan toe.

Wanneer ik zonet even hun Twitter stream bekeek dateerde hun laatste Twitter post van een maand geleden. LinkedIn was een jaar niet meer up to date, en ze hebben welgeteld 18 volgers op Pinterest. Alle begin is moeilijk denk je dan, maar ze zijn al 5 jaar actief op Facebook. En als ik dan keek wat ze precies online zetten, voornamelijk promoties en nieuws over het bedrijf, dan verbaast het me niks dat ze maar een handvol volgers hebben.

Versta me niet verkeerd. Social media is niet meer weg te denken uit de digitale and sociale wereld waarin we leven. En iedereen moet leren, en het verandert allemaal zo snel. Maar soms stel ik me toch vragen bij de manier waarop sommige bedrijven digitale marketing and sociale media inzetten.

Wat je dikwijls hoort is dat beslissingsnemers wel degelijk goed beseffen dat ze digitaal en sociaal moeten omarmen, maar ze weten eigenlijk niet goed hoe. En dan krijg je dat soort dingen. Op zich is het nodig dat social media tot in “the board room” gebracht wordt, alleen moet je niet als een kip zonder kop actief worden in digitale marketing en social media, zonder eigenlijk goed te beseffen wat je aan het doen bent. 

Beslissingsnemers katapulteren dan iemand binnen een afdeling, of in dit geval het management team. Meestal komt zo’n persoon te zitten bij marketing of communicatie, en mag dan de digitale of sociale strategie uitwerken.

Keitof, die tweets, pins, blogs, en zo… Jammer genoeg heeft onze CEO in dit geval de verkeerde persoon aangenomen.

Hoe wordt je een echte digitale marketer, die klaar is voor het management team?

Voor de hints & tips van digital marketing moet je bij Hubspot of MarketingProfs zijn. Dichter bij huis kom je uit bij FrankWatching, MarketingFacts, of de beste van allemaal, Bloovi uiteraard.

Tips over content, blogging, email, SEO, mobile, social media, PR, testing, analytics en lead nurturing, maar ook digitale marketing strategie kan je daar vinden. En die skills moet je zeker aanleren en aanscherpen. Digital marketers zijn steeds gretig in zichzelf te verrijken met dit soort kennis.

Maar voor mij is een echte digitale marketer iemand die elke dag volgende uitdagingen aangaat:

  • Je moet de aandacht verdienen van je klanten door wat je hen geeft, niet door wat je hen vraagt. Dat is iets anders dan de aandacht van klanten proberen te verkrijgen. Alleen wanneer je hem echt goed begrijpt, dan weet je wat je hem moet geven.
  • Creativiteit is goed, maar meetbare resultaten zijn beter. Alleen wanneer meetbare resultaten voorgelegd kunnen worden op kleine, snelle ‘agile’ marketing acties, pas dan zal je overgaan tot grotere acties die voorspelbare resultaten zullen opleveren.
  • Je realiseert je dat ‘brand experience’ niet alleen de verantwoordelijkheid is van marketing. De ervaring die klanten beleven is opgebouwd uit elke mogelijke interactie die klanten met je bedrijf, je producten of je klanten kunnen hebben. Zoiets kan je alleen door de bewuste “silo’s" in je bedrijf aan te pakken. Die silo’s zijn aanwezig tussen departement, business units en ego’s van mensen. Helaas is het aanpakken van deze silo’s dikwijls verwaarloosd door beslissingsnemers. Voor mij is het dan ook de taak van moderne marketers om dit op de agenda van het management te plaatsen, en een change management programma uit te werken.
  • Moderne digitale marketers hebben geen schrik van risico’s. Ze exploreren nieuwe domeinen, snel, testen continue, en breiden uit wat werkt.
  • Ze weten wanneer hun bedrijf klaar is om nieuwe concepten te omarmen zoals content marketing, marketing automation, CRM en sociale tools. Deze technologieën kunnen de marketing en sales funnel visualiseren. Ze zijn geobsedeerd door het digitaal aankoop gedrag van klanten te willen begrijpen, hoe de “buying cycle” van klanten er precies uit ziet, en hoe ze die kunnen beïnvloeden.
  • Sociale media is hun tweede natuur. Ze begrijpen door en door wat dit kan betekenen voor het bedrijf, en zien het ook als hun verantwoordelijkheid om training, evangelisatie, motivatie en kennis over social media in het bedrijf te brengen. Cru gezegd, als je zelf niet actief bezig bent met digital, social en content, dan lijkt het me moeilijk om een echte digitale marketer te zijn.
  • Openheid, authenticiteit, en eerlijkheid zijn kernwoorden voor jou. Jij ziet het als jouw verantwoordelijkheid om deze woorden realiteit te maken in het hoofd van alle medewerkers.

De echte grote winst - verrijk je cultuur

De echte grote winst komt pas wanneer je nieuwe interne processen opzet om te luisteren naar klantenstrategisch bezig bent als organisatie met content en social en inzet op lead nurturing en nieuwe technologieën zoals marketing automation en enterprise social tools.

Da’s een hele boterham. Dat vergt een behoorlijke brok "change management", en een stukje cultuur verandering. Maar het kan. Heel wat bedrijven zijn exact hiermee bezig. Omdat ze weten dat dit nu net het verschil maakt in deze digitale, sociale en mondiale wereld.

Ga jij deze uitdagingen aan?