Hoe je (nóg) beter kunt worden in online marketing? Een gouden raad: vind andere mensen die erin uitblinken, en neem hun gewoonten over. Als je die goed toepast, zal je sneller bereiken wat zij al hebben verwezenlijkt. 

1. Ze denken strategisch én op lange termijn 

Doeltreffende digitale marketing is een ruim begrip. Het gaat veel verder dan je afvragen hoe je de conversie voor een bepaalde ad verhoogt. Een succesvolle marketeer evalueert online advertising dan ook op lange termijn. 

Dus: het is een kwestie van een overkoepelende digitale strategie te definiëren. Bepaal hoe je jouw doelpubliek gaat bereiken. Die strategie wordt dan het startpunt om allerlei tactieken (search engine marketing, PPC advertising, content marketing, enzovoort) toe te passen om de brand awareness te boosten. En zo ook conversies te genereren. 

2. Ze hebben een olifantenvel

Als je een project leidt of succesvol bent in eender welke vaardigheid, zal je hoe dan ook te maken krijgen met een hoop zeurpieten. Dat hoort er gewoon bij. 

Leg je een nieuw idee of een voorbijgestreefd marketing concept op tafel tijdens een meeting? Verwacht je aan veel tegengestribbel. Op zo'n moment moet je het hoofd koel houden. Ga niet in de verdediging en overweeg of de kritiek al dan niet terecht is. Misschien leer je er wel iets uit. 

3. Ze baseren hun beslissingen op data en analytics

Als online marketeer moet je kritisch durven zijn. Wil je echt resultaat bereiken, mag je niet geloven dat slechts één enkele call-to-action of bannertekst werkt. Nee, je gebruikt AB-tests en je maakt vergelijkingen. De variant die de hoogste conversieratio scoort, is de uiteindelijke winnaar, toch? 

4. Ze hebben oog voor detail

Als online marketeer moet je oog hebben voor detail. Logisch: er zijn zoveel data-invalshoeken om je op te baseren. Tenminste, als je het resultaat van een campagne doeltreffend wilt meten. Kijk dus naar de demografische gegevens van het doelpubliek, hun interesses, de tijdstippen waarop de campagnes lopen, de gebruikte kanalen, de conversieratio per kanaal, enzovoort. 

Een goede online marketeer wéét gewoon dat hij al die details moet opnemen in zijn analyse. Anders zal hij nooit weten welke dingen werken en welke net niet. 

5. Ze leren steeds bij

Misschien geloof je oprecht dat je het gemaakt hebt op vlak van online marketing. En dat je alles weet wat er te weten valt. Niets is minder waar. Online marketing is gestoeld op technologie, en technologie blijft veranderen. Je moet jezelf constant bijscholen als je wilt bijbenen met al die nieuwe ontwikkelingen. 

Weet je wat? Bijleren is in het algemeen een goede zaak. En online marketing is zeker geen uitzondering op die regel. 

Gebeten door online of digital marketing? Wil je graag aan de slag als online marketeer? Bekijk zeker deze vacatures eens!