Een succesvol product, dat wil elk bedrijf. Maar hoe weet je nu wat de gebruiker echt wilt? Hoe bouw je een product dat de gebruiker ook elke dag met plezier gebruikt? Om op die vragen te antwoorden organiseren Dare Devils en Product Design Meetup van 1 tot 4 juni Hooked Festival in Gent.

Een mix van lokale en internationale product design experts. Hier alvast 7 redenen waarom jouw team dit niet mag missen.

1. De Magie van Gewoontes

Elke App smeekt om aandacht. In een tijd van toenemende afleiding is het creëren van een gewoonte het belangrijkste kenmerk van een succesvol product. Nir Eyal - auteur van de bestseller Hooked: How to build habit-forming products - geeft jou het framework dat je toelaat producten te bouwen die mensen elke dag met plezier gebruiken.

Een voorbeeld is dat we Facebook gaan checken op het moment dat we ons een beetje eenzaam voelen, dat we Youtube checken als we ons vervelen, dat we naar Google gaan als we iets niet zeker weten, dat we naar Slack gaan omdat we nieuwsgierig zijn naar wat onze collega's aan het doen zijn.

Het onderzoek van Nir Eyal toont aan hoe deze interne triggers ons direct in actie laten komen, vaak zonder dat we er bewust over nadenken. Nir Eyal leert jou de design patterns, de stages en de gedragspsychologie die nodig is  om een gewoontevormend product te bouwen dat een link legt met onze interne triggers.

2. Het Nieuwe Merk

Een succesvol merk doet meer dan enkel het bevredigen van de klantbehoefte. Het creëert geëngageerde gebruikers. Maar wist je dat de meeste merken er niet in slagen die band met hun klant voor zich te winnen? Al te vaak vallen merken terug op slimme woordspelingen, randanimaties en andere trucjes. Succesvolle merken slagen erin een blijvende relatie te creëeren rond gedeelde waarde.

Jeremiah Gardner - auteur van The Lean Brand - heeft een framework ontworpen om op een iteratieve en gevalideerde manier op zoek te gaan naar die winnende relatie met jou publiek. Het framework leert jou om die ene gepassioneerde gebruiker te vinden en om te zetten in tien gepassioneerde gebruikers, om zo een markt van gepassioneerde gebruikers uit te bouwen. De waarde van de succesvolle startup Buffer die gebruik maakt van dit framework wordt momenteel reeds geschat op $60M.

3. Brain Gems

De gebroeders Ribot uit de UK staan wereldwijd gekend om hun website Cognitive Lode. "Brain gems for decision-makers" zo noemen ze het, een verzameling van patronen uit de gedragseconomie en consumentenpsychologie. Het leert jou hoe mensen zich voelen en hoe ze beslissingen nemen.

Wist je dat wanneer mensen onzeker zijn ze gewoon het gedrag van de rest volgen? Een App die er leuk uitziet bestempelen we onmiddellijk ook als gemakkelijker te gebruiken. We reageren ook positief op nieuwe of onverwachte verrassingen. We onthouden voornamelijk ook de piekmomenten, of hoe iets eindigt, alles daartussen lijkt te vervagen. Iets dat schaars is heeft ook meer waarde. Klink logisch toch - maar wat betekent dit nu voor jou product?

4. Product Design by Spotify, Google, VRT ...

Wat kun jij leren van product design bij bedrijven als Spotify, Google en VRT? Cas Lemmens - product designer bij Spotify - legt uit hoe je soms een chef en soms een researcher moet zijn. Peter Elst - product manager bij Google Creative Innovation - deelt zijn inzichten hoe je binnen je eigen ontwikkelingscyclus continue met innovatie kunt bezig zijn. Tim Van Lier - product owner bij VRT - vertelt hoe ze producten als Radio+ en deredactie samen met de gebruiker hebben ontwikkeld.

5. Robots, Smart Watches, Virtual Reality, Internet of Things …

Het speelveld van digitale producten is niet langer beperkt tot de browser. Op Hooked Festival leert Jan De Coster hoe robots je hart gaan veroveren. Louis Ingelaere neemt je dan weer mee op een zoektocht naar de meerwaarde van de Smart Watch.

Terwijl Jeroen Lemaire de grenzen van Virtual Reality, Artificial Intelligence en Internet of Things aftast opzoek naar nieuwe manieren om met jouw gebruikers te engageren.

6. Begin er nu aan!

Een sterk product bouw je niet op één dag. Het is een iteratief proces van ontdekken en valideren. Dankzij de praktische sessies van onze sprekers ga je onmiddellijk aan de slag kunnen en beschik je over de voldoende nieuwe technieken en inzichten om je eigen markt vol gepassioneerde gebruikers uit te bouwen.

7. Uniek in Vlaanderen

Hooked Festival is een uniek concept. Het is voor UI/UX en front-end designers die gepassioneerd zijn door hun gebruikers. Het is voor product managers, team leaders en coaches die in hun organisatie de product ontwikkeling, design, branding en management willen samenbrengen op een agile manier.

Hooked Festival start met een ochtend yoga sessie, tijdens de breaks kun je genieten van een lekkere stoelmassage en het event sluit af met een spetterend Happy Hour, de lunch is nog een verrassing.

Ontdek het volledige programma en schrijf in met 10% korting!