Hou jij als marketeer rekening met deze 4 koopmomenten?

Hou jij als marketeer rekening met deze 4 koopmomenten?
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 2 juli 2015

Consumenten zijn fundamenteel veranderd de voorbije jaren. Met hun smartphone doen ze meer dan de tijd checken, hun partner sms’en of bijkletsen met vrienden. De telefoon wordt tegenwoordig aangewend voor heel diverse doeleinden. Denk aan de toegankelijkheid van informatie. De hedendaagse consument verwacht dat hij onmiddellijk het juiste antwoord krijgt voorgeschoteld wanneer hij “een vraag” heeft. Op die cruciale momenten worden er beslissingen genomen en keuzes gemaakt.

Google splitste dit op in 4 specifieke momenten waar je als marketeer voortaan maar beter op inspeelt. Ik lijstte een aantal intrigerende vaststellingen op en geef mee hoe je er als marketeer kan op inspelen.

Ik-wil-weten-momenten

Knowhow wordt dankzij het internet toegankelijker dan ooit, we delen massaal onze expertise. Dankzij de smartphone krijgt deze evolutie nog eens een extra boost. Informatie is er altijd en overal.

Vaststelling:

Een studie van Google wijst uit dat 65% van de online consumenten nu meer informatie online consulteert dan enkele jaren geleden. No surprise…
66% van de smartphone gebruikers grijpt naar de telefoon om te zoeken naar iets dat ze in een tv-spot zagen2.

Zo speel je er als marketeer op in:

Maak de consument bewust over een bepaald topic. Dit kan op diverse manieren, denk aan een tv- of radiospot, een PR-stunt of andere vorm van persaandacht, communicatie op het winkelpunt, mond-aan-mond reclame, … waardoor hij getriggered wordt om er meer over te weten.

Kans is groot dat hij hiervoor naar zijn smartphone grijpt. Het is essentieel dat je hierbij als merk naar boven komt in de zoekopdrachten. Een goede Search Engine Marketing aanpak is essentieel. Vergeet ook niet om te zorgen voor een vlekkeloze mobiele ervaring.

Ik-wil-gaan-momenten

Dankzij onze smartphone hebben we altijd en overal toegang tot informatie. Heel wat zoekopdrachten gebeuren ‘on the go’. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er heel vaak een link is met de plaats waar we ons bevinden of heen willen.

Vaststelling:

Google Trends toont aan dat het aantal zoekopdrachten waarbij wordt gezocht naar iets in de buurt van waar men zich bevindt het voorbije jaar verdubbelde! 82% van de smartphone gebruikers kijkt bovendien online als ze een lokaal bedrijf zoeken. Dit blijkt uit de Google Consumer Barometer.

Zo speel je er als marketeer op in:

Analyseer je Google Analytics en bekijk de instroom op je website volgens locatie. Breng nuttige locatiegebonden content. Optimaliseer voor Google My Business zodat je lokaal vindbaar bent. En zet in op locatiegebonden zoekadvertenties. Via SEA en social media advertising is het perfect mogelijk om binnen een bepaalde perimeter rond een locatie te adverteren en dit bijvoorbeeld enkel voor mobiele zoekopdrachten.

Ik-wil-doen-momenten

Internet is een eindeloze inspiratiebron om zelf zaken te doen. Denk even na: hoe ben jij als je bezig bent met iets en het even niet meer weet?

Vaststelling:

91% van smartphone gebruikers zoeken mobiel naar inspiratie en ideeën als ze een taak uitvoeren3.

Zo speel je er als marketeer op in:

Ontwikkel “how to” content die relevant is voor jouw doelgroep. Video is een erg toegankelijke manier om dit te doen. Dit zorgt ook voor een persoonlijkere touch. Bovendien is video makkelijk verteerbare content. De populariteit van online (how to) video’s liegt er niet om.

Als video te hoog gegrepen is, zorg dan voor voldoende visuele ondersteuning bij jouw artikel of werk met een infographic. Overweeg hierbij ook in te zetten op visuele sociale netwerken zoals Pinterest als jouw product zich hiertoe leent.

Ik-wil-kopen-momenten

Webshops komen als paddestoelen uit de grond. Niet verwonderlijk met het toenemende aantal online aankopen. Retailers zien in dat het niet langer of-of maar eerder en-en is. Ze zetten terecht in op een omnichannel strategie.

Vaststelling:

82% van de smartphone gebruikers consulteert hun mobieltje tijdens hun aankoopbeslissing in de winkel3.
Het voorbije jaar was er 29% toename in mobiele conversies4.

Zo speel je er als marketeer op in:

Zet mensen in het winkelpunt aan om hun productvoorkeur te delen en de mening van anderen te vragen. Ik ben trouwens benieuwd welke richting het uitgaat met intelligente spiegels die ook sharing mogelijk maken.
Moedig online reviews aan, bijvoorbeeld door bestaande klanten te belonen als ze dit doen. Want persoonlijke aanbevelingen geven vertrouwen.

Kijk vooruit en stippel nu al jouw e-commerce strategie voor de toekomst uit. Verlies hierbij zeker mobiel niet uit het oog. Creëer bijvoorbeeld specifieke “mobile only” deals, push vooral die producten die mobiel populair zijn en zorg voor een eenvoudig uitcheckproces.

Integreer tenslotte jouw webshop, indien van toepassing, zoveel mogelijk in jouw fysiek winkelpunt. Als een product in de winkel niet beschikbaar is, kan je het meteen online bestellen en het al dan niet bij de consument thuis of op het winkelpunt laten leveren. Dit zorgt voor extra vertrouwen. Hét fundament van online shopping!


Benieuwd hoe jij inspeelt op deze 4 cruciale momenten… Deel jouw ervaringen hieronder.



Over Lien Desmet


Lien Desmet

Gepassioneerde communicatie professional, geboeid door alles i.v.m. communicatie en marketing met specifieke belangstelling voor trends, digital & social media.

Verantwoordelijk voor de integrale coördinatie van diverse projecten inclusief advies i.v.m. aangewezen communicatiestrategie en -aanpak als account director bij AB Creations.

Daarnaast ook freelance content writer en trainer over topics zoals marketing, communicatie en social media.

Tenslotte actief lid van JCI Harelbeke.
In de vrije tijd gaat aanzienlijk wat tijd naar lopen en heeft Lien een passie voor paarden

Volg mij


Bekijk volledig profiel