IBM: van computerbouwer naar big data & smarter e-commerce

Marnik D'Hoore
Door Marnik D'Hoore E-commerce
IBM: van computerbouwer naar big data & smarter e-commerce

„Of ik zin had om een weekje naar Florida af te zakken om aanwezig te zijn op IBM’s jaarlijkse hoogmis, “IBM’s Smarter Commerce, global Summit”? Daar moest ik niet lang over nadenken. Bloovi was uitgenodigd als enige Belgische media organisatie op het event. IBM’s conferentie toonde dat het bedrijf niet meer de computerbouwer was van vroeger, maar ook een grote speler op tal van andere vlakken zoals smarter e-commerce & big data. Ik sprak in Florida met Bart Dekempe (Brand Leader Industry Solutions IBM Belux) & vroeg hem er meer over de transformatie van IBM:

Speel in op “Moments that matter”

Wat mij het meest is bijgebleven van de conferentie is het feit dat IBM zichzelf compleet heeft heruit gevonden. Dat deed IBM door een totaalaanbod aan tools & solutions te lanceren die relevant zijn voor elk online bedrijf.

Hun totaalaanbod in één artikel aankaarten is onmogelijk. Maar een quote die hun aanpak typeert is “inspelen op belangrijke momenten”. De filosofie achter deze aanpak is om de website bezoeker in het middelpunt van de ‘commerce cycle’ te plaatsen.

Dat doet IBM door de bezoeker centraal te plaatsen in een cross-channel & cross-device aanpak. Concreet wil dat zeggen dat de potentiële klant kan bereikt worden op verschillende manieren zoals sociale media kanalen, de newsletter of andere websites en dat via verschillende devices zoals je werkcomputer, je laptop van thuis, tablets en smartphones.

Belangrijk in deze aanpak is dat elke stap die een bezoeker op een site of webshop doet, gevolgd wordt en daar continu wordt op ingespeeld. Door slimme insights kan je als webshop eigenaar inspelen op datgene waar de bezoeker daadwerkelijk naar op zoek is.

Dat alles op een geautomatiseerde en dikwijls zelfs gepersonaliseerde manier. Deze PDF legt je alle details uit en omschrijft hoe een aantal IBM klanten het aanpakken.

Hier het interview met Bart Dekempe:

Bart, kan je even vertellen wie je bent & welke rol je bij IBM speelt?

Bart: Ik ben al 15 jaar bij IBM actief. Ik ben Brand Leader Industry Solutions IBM Belux. Mijn focus ligt op Smarter Cities en Smarter Commerce. Het houdt in dat IBM software oplossingen aanbiedt, op basis van analytics,waarmee steden, retailers, logisitieke spelers, marketeers etc de uitdagingen aangaan waarmee ze in de markt en maatschappij geconfronteerd worden.

Ik heb een stevige interesse in Big Data strategie & de implementatie daarvan. Ik hou ervan om klanten te ontmoeten en te luisteren naar hun problemen en hoe we die kunnen oplossen. Onze Belgische klanten zijn grote spelers uit de telco & financiële industrie.

IBM bestaat al lang. IBM doet mij vooral denken aan de allereerste computers & mainframes. Vandaag zijn jullie met nog veel meer bezig. Jullie hebben een lange weg afgelegd…

Bart: Dat klopt. Als bedrijf moet je continu durven veranderen en inspelen op nieuwe trends. We bestaan intussen al 102 jaar dankzij deze strategie. Inspelen op nieuwe technologieën en trends is de reden dat IBM vandaag nog steeds bestaat.

“Inspelen op nieuwe technologieën en trends is de reden dat IBM vandaag nog steeds bestaat.”

Onze focus is nog steeds dezelfde: relevant blijven voor onze klanten door de kern van een probleem aan te pakken. Dat is al jarenlang ons mantra en de blijkt goed te werken.

Welke trends zien jullie aan de horizon & hoe wil IBM daarop inspelen?

Bart: Er zijn een aantal trends waar we volop op inzetten. Een eerste duidelijke trend is een industriële revolutie die gevoed wordt door data. Zo ziet IBM data als de volgende natuurlijke rijkdom. Vroeger had je fossiele brandstoffen in de  Industriële Revolutie, elektriciteit voor de elektronische revolutie, nu heb je data dat ontgint & bewerkt zal worden.

Iedereen heeft tegenwoordig manieren om data te vergaren, maar er zijn er weinigen die de data die ze meten écht op een slimme manier gebruiken.

“Marketeers are surrounded by data, but starved for insights”

Marketing-guru Jay Baer haalde dit probleem ook aan tijdens zijn presentatie op de IBM conferentie in Tampa: “Marketeers are surrounded by data, but starved for insights”.

Wij willen onze klanten helpen om data slim te gebruiken. En niet alleen dat, wij willen dat ze data ook op een slimmere manier gaan meten, zodat ze de juiste beslissingen kunnen maken. Op die manier kunnen we marketing relevant en tastbaar maken voor onze klanten.

Een tweede trend die zich verder door zal zetten is Mobile. Net zoals het web een revolutionaire manier was om in contact te komen met klanten, maakt mobile nu ook deze evolutie door. IBM zorgt voor oplossingen op verschillende aspecten binnen mobile.

Bij IBM willen we onze klanten helpen om grote hoeveelheden data te verwerken. Op die manier kunnen we met onze klanten ontdekken hoe mensen zich gedragen tijdens het koopproces. Op welke kanalen ze hun research doen en wanneer ze beslissen om een aankoop al dan niet te doen.

Uitdagingen van Mobile

Dat is wat onze klanten willen weten om hun webshops beter te maken. IBM zet ook erg in op beveiliging op Mobile. In de toekomst moet dat nog verder versterkt worden.

Zo zullen steeds meer mensen aankopen doen vanaf mobiele apparaten. Daarom moet de veiligheid van mobiele platformen er nog op vooruit gaan.

IBM heeft daarom een platform ontwikkeld waarmee ontwikkelaars mobiele apps kunnen ontwikkelen, testen, beveiligen én uitrollen over alle grote platformen zoals iOS, Android & Windows. Ons mantra is niet voor niets: Mobile First.

Wat is IBM’s visie rond smarter e-commerce?

Bart: de ideale e-commerce aanpak is diegene waar je de consument ten alle tijde centraal plaatst. Door tools aan te bieden die diepe inzichten leveren over de consument kunnen we bijzonder knappe resultaten neerzetten bij onze klanten.

Door de klant waarde te bieden kan je ervoor zorgen dat zij een trouwe klanten worden. Onze tools helpen te meten wat e-commerce eigenaars moeten doen om hun klanten tevreden te stellen én ze als trouwe klant te houden.

“We know that every interaction is a moment of truth, and a moment that matters. By infusing intelligence and context into every commerce process, you can become essential to customers, partners and suppliers.”

Om de beste tools te hebben, hebben we ook een aantal bedrijven overgekocht. Hierdoor is IBM in staat om tal van relevante diensten aan te bieden. Zo kochten we onlangs nog Silverpop, Tealeaf & Unica (die Sony & Netflix gebruiken om content naar hun klanten te distribueren).

Wil je meer weten over hoe IBM denkt over de toekomst van e-commerce? IBM plaatste haar keynote rond smarter e-commerce integraal op YouTube. Zeker de moeite waard om eens te bekijken!