IKEA heeft haar eerste virtual reality-keuken gelanceerd, de IKEA VR Experience, via het gaming platform Steam van Valve. De applicatie is een proefproject dat klanten de mogelijkheid biedt om nieuwe keukenoplossingen eerst te testen alvorens ze te kopen: zowel kinderen van 1 meter groot als volwassen van 1,95 meter groot kunnen hun toekomstige keuken op ware grootte beleven. De virtual reality-keuken helpt klanten zo om het comfort en de veiligheid van hun keuken te vergroten.

Verkennen van nieuwe technologieën

IKEA is al enkele jaren bezig met het verkennen van nieuwe technologieën om het aanbod te verbeteren en klanten meer mogelijkheden te bieden. De Zweedse meubelgigant heeft verschillende digitale tools uitgeprobeerd en daarbij kwam virtual reality naar voor als een van de pistes om verder te innoveren.

“Virtual reality evolueert snel en zal binnen 5 tot 10 jaar volledig deel uitmaken van ons dagelijkse leven. We kunnen virtual reality bijvooorbeeld gebruiken om klanten enkele wooninrichtingopties te laten uitproberen alvorens ze effectief aan te schaffen,” zegt Jesper Brodin, managing director bij IKEA Zweden en Range & Supply Manager bij IKEA Group.

Virtuele keuken op ware grootte

Met IKEA VR Experience -  een virtuele keuken die op ware grootte van de gebruiker wordt weergegeven – zet IKEA een belangrijke stap. Klanten kunnen met één muisklik de kleuren van kasten of schuiven te veranderen. Ze kunnen zichzelf ook verkleinen en zich door de keuken bewegen als een kind dat een meter groot is.

Het is ook mogelijk om jezelf te vergroten en de ervaring te beleven als iemand die 1,95 meter groot is. Door in iemand anders' schoenen te kruipen, krijgen klanten de kans om het comfort van hun keuken te vergroten en om verborgen gevaren te ontdekken. Bevinden de keukenschuiven zich op de juiste hoogte? Kunnen kinderen aan het fornuis of de oven? Biedt het aanrecht voldoende plaats? Virtual reality helpt klanten om meteen de juiste keukenoplossingen te vinden, en verkleint zo mee de impact op het milieu.

Mogelijkheid tot co-creatie

“We zien IKEA VR Experience ook als een opportuniteit om aan co-creatie te doen, samen met mensen van over de hele wereld. We hopen dat gebruikers zullen bijdragen aan de ontwikkeling van onze virtual reality, door ideëen te geven over het gebruik ervan en over hoe de virtuele keuken kan verbeterd worden,” zegt Martin Enthed, IT Manager voor IKEA Communications, het in-house communicatiebureau van IKEA Zweden.

De applicatie werd gemaakt in samenwerking met developers van het Franse bedrijf Allegorithmic, waarbij gebruik werd gemaakt van Unreal Engine 4 van Epic Games, en werd ontwikkeld voor HTC Vive – een prijzenwinnend en eerste in zijn soort virtual reality systeem dat werd gecreëerd door HTC en Valve.

IKEA VR Experience zal voortdurend geüpdatet worden tot augustus wanneer dit specifiek proefproject tot een einde komt.