foto: shutterstock.com

Het ontwerpen en kiezen van een logo is niet bepaald simpel. Daarom geef ik je graag enkele tips die het hele proces vereenvoudigen.

Stap 1: Huur een ontwerper in die je vertrouwt

Tenzij je zelf vormgever bent, kan je beter een grafisch bureau of freelancer inhuren om je logo te laten ontwerpen. Ontwerpers zijn getraind om woorden en abstracte ideeën om te zetten naar pakkende beelden.

Zoek een ontwerper met een stijl die je aanspreekt. Of zoek een logo dat je mooi vindt. Vervolgens kun je proberen te achterhalen wie dat logo heeft gemaakt. Vele bedrijven vinden het vaak prima om je te vertellen met welke ontwerper ze hebben samengewerkt.

Weet je niet naar welke stijl je op zoek bent maar weet je wel welke elementen je in je logo zou willen? Dan kun je ervoor kiezen om via crowdsourcing een logo te laten ontwerpen. Je kan dan je favoriet kiezen uit een groot aantal ontwerpen.

Stap 2: Onthoud waarom je voor een ontwerper kiest

Waarvoor staat je merk? Wie is je doelgroep? Wat doet je bedrijf? Een goede ontwerper zal je vragen stellen om zo een duidelijker beeld te krijgen waarvoor je merk staat.

Daarnaast is het handig om voorbeelden van logo’s dewelke je mooi vindt door te sturen, en dat eventueel gepaard met het kleurenpalet dat je voor ogen hebt.
Eens je briefing is opgemaakt, valt er voor jou nu niets meer te doen behalve afwachten. Vertrouw de ontwerper die je hebt ingehuurd en geef hem de vrijheid om een aantal concepten uit te werken.

Hoe flexibeler je bent in stijlen en kleuren, hoe interessanter de resultaten. De kans is groot dat de ontwerper een concept uitwerkt waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Er kunnen altijd concepten tussen zitten waarvan je geen voorstander bent. Weersta dan de drang om het weg te gooien en denk na over waarom het niet werkt. Doe je best om bij de tweede ronde je wensen beter te specificeren, zodat de nieuwe concepten daar op aansluiten.

Stap 3: Vraag om advies

Als je een aantal opties hebt waar je blij mee bent, laat ze dan zien aan familieleden, vrienden of collega’s. Wees er zeker van dat je een goede mix hebt van mensen die je bedrijf goed kennen en zij die er niet zoveel van kennen.

Zorg ervoor dat je een willekeurige groep vraagt naar hun idee van wat voor type bedrijf er achter de logo's zit. Als de antwoorden te ver van je uitgangspunt liggen, dan weet je dat je niet op de goede weg bent. In het meest ideale geval springt er een optie uit waarvan iedereen vindt dat het een goede representatie van je merk is.

Stap 4: Ga op je gevoel af

Hoezeer iedereen’s mening ook wordt gewaardeerd, jij bent degene die het logo kiest en ervoor betaalt.

De belangrijkste stem in het proces is die van jou, net zoals de uiteindelijke beslissing die ook bij jou ligt.

Kies een logo waar je je goed bij voelt. Een dat je met trots wil delen. Het vertelt namelijk het verhaal van het merk dat je creëert. Straalt je logo kracht uit? Zou je het op je auto of laptop plakken? Zou je een T-shirt met je logo dragen? Je draagt misschien helemaal niet graag T-shirts maar het is belangrijk om die laatste vraag te stellen als ultieme gevoelscheck.