Inbound marketing is meer dan een trend of strategie. Als je inbound correct gebruikt, worden trafiek, bereik, leads, conversie en ROI perfect meetbaar. Het meest recente ROI Report van MIT en Hubspot maakt duidelijk waarom Inbound zo krachtig is.

"Bij 93% van de bedrijven die inbound marketing toepassen verhoogt het aantal leads"

In een vorige post had collega Johan Vandecasteele het over het hoe en wat van inbound marketing. In deze post gaan we in op de resultaten van Inbound, met concrete cijfers uit een recent rapport van HubSpot en MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Hier vind je de conclusies in negen verrassende grafieken:

Invloed van inbound marketing op je sitebezoekers

1. Meer dan 90% van de bedrijven die inbound marketing hanteren verhogen hun bereik.

2. Een inbound project vraagt een bepaalde doorstarttijd voor die rendeert. Opmerkelijk – en leuk: marketeers zien de stijging sneller aankomen dan verwacht. 65% van de bedrijven die inbound marketing gebruiken verhogen hun trafiek binnen de 4 maanden.

3. Nog een opmerkelijk conclusie: SEO stond in 2011 nog op de eerste plaats en wordt nu van de troon gestoten door content. Zeker mee het gevolg van een reeks updates die Google over de laatste jaren uitrolde en die unieke en relevante content belonen.

Invloed van Inbound Marketing op leads

4. Een boost in trafiek en bereik is nooit het finale doel van Inbound. Globaal zien 92,7% van de bedrijven die inbound marketing gebruiken een stijging van hun leads.

5. Nieuwe investeringen moeten vandaag snel renderen, toch? De studie maakt duidelijk dat investeringen in inbound marketing snel resultaten genereert. Bij 65% van de bedrijven van de bedrijven verhoogde het aantal leads binnen de 4 maand.

6. De best practices om je aantal leads te verhogen zijn inbound technieken (denk landingspagina’s en slimme call-to-actions) en content. De meest efficiënte leadconversie merken we op in het midden van de funnel, waar content - en vooral blogging - zich bewijst om leads te genereren en converteren.

ROI van Inbound Marketing op je sales

7. Inbound marketing is meer dan een methode om leads te generen. Ook de lead-to–sale conversie wordt sterk beïnvloedt. Inbound markering laat je nadenken over de volledige sales tunnel en staat je toe de conversie ervan te optimaliseren. 49,2% van de bedrijven die inbound marketing gebruiken versnellen hun lead-to-sales conversie.

8. We haalden het reeds eerder aan: trafiek en bereik zijn een middel - géén doel. Het verhogen van verkoop, dat is wat telt. Zowat 50% van de bedrijven zag een stijging van de verkoop binnen de 7 maand.

9. Bij de belangrijkste factoren die de stijging in de verkoop verklaren, wijzen de ondervraagde marketeers vooral richting inbound marketing-technieken als landingspages en calls-to-action. Even noodzakelijk zijn lead intelligence, lead management en tracking tools. Het gebruik van een centrale marketing database helpt daarbij om op een efficiënte manier extra gegevens  te capteren, op te slaan en zo extra informatie rond je lead en toekomstige klant te verzamelen.

Inbound marketing werkt.

Het verhoogt de trafiek op je site. Binnen de 4 maand, waarbij vooral content en SEO de belangrijkste factoren zijn. Inbound zorgt snel voor een stijging van je leads, voor een snellere conversie én een stijging van je sales. In een volgende post gaan we in op een van de belangrijkste peilers van inbound: content.

Meer cijfers? Het ROI Report werd opgesteld in een samenwerking tussen HubSpot en MIT. Het onderzoek geeft een globaal overzicht inbound marketing wereldwijd scoort. Voor de cijferaars onder ons: de studie is gebaseerd op data van 5.048 HubSpot-klanten en 236 marketing professionals. Het volledige marketing ROI Report van Hubspot en MIT kan je hier nalezen.