Vijfduizend, tienduizend, 14.000,… Inbound is niet alleen het snelst groeiende marketing event ter wereld, het klokt dit jaar ook af als zowat het grootste marketing event tout court. Meer dan 14.000 deelnemers en 250 kennissessies, dat zegt meer over Inbound Marketing dan we in een half dozijn blogposts kwijt kunnen.

Centraal in dat verhaal staat HubSpot, het platform en gelijknamige bedrijf dat inbound marketing zowat uitgevonden heeft. Dharmesh Shah en Brain Halligan, het duo achter HubSpot, heeft nét de roadmap 2016 voorgesteld.

Leadstreet was erbij en serveert je de negen belangrijkste innovaties voor HubSpot in hapklare blokjes die je 10 seconden kan lezen:

1. Predictive lead scoring

Predictive lead scoring helpt je bij dat proces door met een algoritme je contacten, hun demografie en hun gedrag in een model op te nemen. Zo voorspelt Hubspot nu wat de kans is dat een lead converteert en dus een klant wordt. Bovendien geeft de nieuwe functie je nu suggesties hoe je die leads best verder kan nurturen.

De mening van leadstreet

Bijzonder bruikbaar, en het volgende puzzelstuk in het lead scoring verhaal. Toch zijn er enkele praktische maar’s: je moet over een Enterprise-licentie en een grote database beschikken, plus een actieve lead nurturing historiek.

2. HubSpot’s vernieuwde CMS

Je HubSpot-website is nu standaard responsive en bruikbaar op elke type device, makkelijk editeerbaar, sneller optimaliseerbaar en een stuk beter beveiligd. Elke COS-site wordt bovendien gehost op het HubSpot Website Platform, en daar standaard voorzien van https, een uitbreiding van het http-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens.

De mening van leadstreet

Snelle pagina’s, goede SEO, out of the box responsive, makkelijk editeerbaar, personalisatie mogelijk, enzovoort. Daar kunnen we alleen maar vrolijk van worden :-)

3. Integratie met Adwords en LinkedIn ads

Je kan nu acties zoals het opzetten van een sociale campagne, bekijken van je advertenties, kiezen van je doelpubliek helemaal vanuit HubSpot organiseren. De resultaten van je campagnes (aantal impressies, clicks, ...) worden netjes gebundeld in een rapport, samen met conversies naar - bijvoorbeeld - Marketing Qualified Leads (MQL) en klanten.

De mening van leadstreet

Ads (PPC) zijn een goede aanvulling op je Inbound strategie. De resultaten van zo'n campagne verwerken in de rapportering is dus een prima idee. Maar hou je doelstellingen wel in het oog. Impressies en kliks zijn leuk, maar jij wil vooral weten hoeveel bezoekers ook converteren of klant worden.

4. HubSpot Connect: integraties met derde partijen

Tools als GoToWebinar, Eventbrite, Snapengage of Magento leveren interessante data, die je marketing én salesgewijs graag aan je database toevoegt. Hubspot biedt nu connectors naar tools van derde partijen, zodat je jouw data makkelijk kan verrijken. 

De mening van leadstreet

Data, data, data. Een betere integratie met de data die je via derde partijen bekomt – die rechtstreeks jouw profielen verrijken. Zeer bruikbaar voor marketing als voor sales.

5. HubSpot’s Easy Initiative

Met Easy Initiative zet HubSpot een extra ambitie in de spotlights: 1) het platform én makkelijker te maken voor de gebruikers, én 2) sneller. Een aantal van de eerste zichtbare resultaten van het Easy Initiative zijn een volledig nieuw full-screen interface, nieuwe editeerschermen, nieuwe dashboards en snellere lijsten.

De mening van leadstreet

Klachten over het gebruik van HubSpot hebben wij sowieso niet, maar nog verbeteringen? +1!

6. Extra rapportage (Business Intelligence)

HubSpot gaat de uitdaging aan om op 1 dashboard alle relevante rapporten te centraliseren. De Reporting Add-on is een centraal dashboard die je marketing en salesrapporten in 1 interface vat. Op die pagina krijgen zowel marketing als sales de metrics te zien die relevant zijn. Alsook de vooruitgang van metrics. Bovendien kan elke gebruiker dit dashboard tweaken naar de eigen noden en doelstellingen.

De mening van leadstreet

Alle rapporten bekijken in 1 dashboard? Graag!

7. HubSpot: nu in 6 talen

Samen met de expansie van HubSpot wordt de HubSpot-tool in 6 talen beschikbaar: Engels, Duits, Portugees, Frans, Spaans en Japans.

De mening van leadstreet

Voor het goed gebruik van de tool internationaal daarentegen is dit een prima zaak. Fransen en de Engelse taal – bijvoorbeeld - het is niet altijd een perfecte match. Maar verder is dit voor Nederlandstalige gebruikers nog niet erg relevant.

8. Sidekick en HubSpot CRM

Het HubSpot-CRM krijgt een aantal nieuwe functies, zoals de mogelijkheid om een collega te vermelden in je notities bij een lead. Die collega krijgt dan automatisch een bericht over deze lead. Sidekick is een product van HubSpot waarmee je live notificaties krijgt wanneer iemand je mail opent en hoe vaak iemand die mail heeft geopend.

De mening van leadstreet

De live notificaties van Sidekick zijn superhandig: je ziet of en wanneer je mail naar een prospect geopend en gelezen worden.

9. Leadin

Leadin is een tool ontwikkeld door een spin-off van het HubSpot development team, en kan je beschouwen als een soort opstap-naar, of Inbound Light product. Het is eerder geschikt voor kleine bedrijven met beperkte budgetten. Het helpt je bezoekers te capteren, en inzicht te geven over de pagina’s die deze leads bezoeken.

De mening van leadstreet

Leadin is een handige, gratis plugin en een prima eerste kennismaking met Inbound. Uiteraard blijft Leadin beperkt, maar de ontwikkelaars hebben een aantal extra functionaliteiten aangekondigd die veelbelovend klinken. We houden je op de hoogte!