Angry Birds, een van de meest winstgevende games ooit, kende heel wat problemen tijdens haar opstart. Het had zelfs niet veel gescheeld of het game was er nooit geweest. Hieronder het verhaal achter Angry Birds: 

Nog 1 laatste poging

Op een avond in 2009 had de Finse gamedesigner Jaakko lisalo wat tijd voor zichzelf. Zijn vrouw was de deur uit en aangezien hij een hardcore gamer is, zette hij zijn games-console aan. Terwijl hij aan het gamen was, gingen zijn gedachten naar zijn werk, de games developer Rovio, die zo goed als geen centen meer had in de bank en een laatste kans had om het te maken. Rovio wilde nog 1 laatste game maken voor het nieuwste speeltje van het moment: de Apple iPhone.

Een finaal idee voor het game was er nog niet, en alle ideeën die lisalo en zijn collega's naar voor brachten, werden afgekeurd door Rovio wegens te saai of te gecompliceerd. lisalo wist dat het een game moest worden dat niet te simpel, te saai of te gecompliceerd moest zijn. Het moest een sterk concept zijn, iets gebouwd rond 1 herkenbaar personage.

Een idee

Opeens had lisalo een idee. Hij startte Photoshop en begon te tekenen. Hij tekende ronde vogels, met een intense, boze uitdrukking en een felgele bek. Hij tekende een scenario waar een bende vogels boos in de richting van een kasteel stormden.

"Ik dacht niet dat het scenario dat ik tekende speciaal was," zegt lisalo nu. "Ik heb het zelfs niet vermeld aan mijn vrouw als ze thuis kwam".

Toen hij zijn project de week nadien voorstelde bij Rovio veroorzaakte dat een schokgolf. Er was nog werk aan de winkel om hiervan een game te maken, maar de managers van Rovio zagen in dat dit hét game was waarop ze gewacht hadden. Er was iets met de vogels en de manier waarop ze waren getekend, dat ze onweerstaanbaar maakten. 

"Vanaf ik de personages zag, vond ik ze onmiddellijk geweldig," herinnert Niklas Hed zich, Rovio's co-founder. "Ik had onmiddellijk het gevoel dat ik dit spel wilde spelen". 

Twee jaar later, hadden miljoenen smartphones eigenaars datzelfde gevoel. Angry Birds werd een van de meest populaire apps ooit en verspreidde zich snel naar andere platformen zoals de iPad en andere smartphones. 

Meer weten? Check dit artikel. 

Update: net vandaag raakte bekend dat Rovio zo'n 130 mensen zal ontslaan aangezien de populariteit van Angry Birds niet meer zo explosief groeit. "We hebben ons personeelsbestand opgebouwd op basis van groeihypothese die hoger waren dan in realiteit het geval was", zegt Hed. "Jammer genoeg moeten we hierdoor een personeelsvermindering overwegen. In Finland verliezen maximaal 130 mensen hun job."

Rovio zal zich in de toekomst concentreren op producten die wél groeipotentieel hebben. Welke producten dat precies zijn, is niet duidelijk. Misschien komt lisalo wel opnieuw met een briljant idee.