Interactief papier staat voor de deur: grotere business dan mobile?

Interactief papier staat voor de deur: grotere business dan mobile?
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 13 september 2013

Voor kranten en magazines zijn het moeilijke tijden, dat is geweten. Eén van de uitdagingen is het kennen van de lezers. Wat ze leuk vinden, wat ze delen met vrienden. Interactief papier zou deze uitdaging kunnen oplossen. Daarnaast biedt het een volledig nieuwe dimensie voor de grote groep die nog altijd papier als favoriet medium gebruikt.

Papier blijft hier

In tegenstelling tot wat velen beweren, zal papier altijd in ons leven blijven. Heel wat mensen genieten van het gevoel een “ouderwetse” krant vast te nemen aan de ontbijttafel of van de geur van een vers boek. Nu uitvinders zoals Kate Stone erin slagen om het papier interactief te maken en zelfs te verbinden met het internet, biedt dit heel wat nieuwe mogelijkheden voor kranten en andere papieren media.

De technologie erachter is vrij eenvoudig, maar kan pas recent schaalbaar worden gemaakt omdat de productie van chips en sensoren alsmaar goedkoper wordt. Men bedrukt het papier met geleidende inkt dat dus elektronische impulsen kan geleiden. Er worden chips in het papier verwerkt om bijvoorbeeld connectie te maken met het net. En als buttons om geluidsfragmenten te activeren, worden er pressure points verwerkt in het papier. De inkt functioneert dan als de verbinding tussen de verschillende componenten. Meer uitleg hierover zie je in de TED-talk van Kate Stone hier onder.

Analytics

Zoals je in de clip hieronder kan zien, wordt het voor kranten mogelijk om de interactie van lezers met de papieren krant te meten en te analyseren. Aangezien de krant verbonden is met WiFi of via bluetooth met je smartphone op 3G, kunnen “clicks” op de krant gemeten worden. Naar welke audiofragmenten luisteren de lezers? Welke artikels vinden ze leuk? Welke delen ze vanuit de krant? Welke katernen worden volledig overgeslagen door bepaalde doelgroepen?

Allemaal vragen waar de media graag een antwoord op willen zodat ze kranten nog meer kunnen personaliseren. Maar allemaal vragen waar ze voorlopig enkel een vaag idee van hadden via surveys.

Persconferenties of voetbalverslagen beluisteren vanuit een krant

De voordelen en praktische toepassingen voor de consument zijn talrijk. Om even voort te bouwen op de papieren krant: in de clip hierboven zie je hoe geluidsfragmenten in de cloud kunnen opgeroepen worden vanuit de papieren krant. Zo zou je bij het artikel over een persconferentie de conferentie ook werkelijk kunnen beluisteren. Hetzelfde met voetbalverslagen, het weer enzovoort.

Maar het gaat verder, we kunnen creatief zijn:

  • Ingewikkelde formulieren, waar wij Belgen al eens mee geconfronteerd worden, kunnen geluidsfragmenten bevatten met extra uitleg.
  • Restaurants kunnen interactieve menu’s aanbieden zonder te moeten investeren in tablets. De klant kan dan zelf zijn bestellingen aanduiden.
  • Niet iedereen heeft een smartphone. Denk aan de oudere bevolking die veel rondreist en telkens een interactieve brochure meekrijgt. Ze krijgen dan uitleg bij monumenten of bezienswaardigheden alsof het van een gids kwam. Het zou zelfs location-based informatie kunnen worden als de brochures via 3G en GPS verbonden zijn.
  • Ikea-instructies kunnen wat meer frustraties vermijden.
  • Post-kaarten van vrienden en familie kunnen een eigen opgenomen boodschap bevatten.
  • Interactieve schoolcursussen (zolang de overstap op tablets niet gemaakt wordt).
  • DJ’s kunnen hun draaitafels netjes opvouwen, in hun broekzak meenemen en verbinden met gelijk welk systeem bij hun aankomst. Hun eigen mixes en muziek staan dan best ergens online opgeslagen natuurlijk (zie het einde van de TED-talk hieronder).

Er zijn beperkingen

Video’s afspelen kan bijvoorbeeld niet, voorlopig. Je zou rechtstreeks vanop papier kunnen delen op social media, maar een eigen boodschap toevoegen lukt ook nog niet. Er zijn dus beperkingen, maar als we even onze liefde voor smartphones opzij zetten en beseffen hoeveel mensen wereldwijd nog in een papieren, niet-geconnecteerde wereld leven, kunnen we gerust zeggen dat interactief papier heel wat extra mogelijkheden kan bieden.

Fujitsu heeft een antwoord op die beperkingen

Bekijk even de clip hieronder. Fujitsu creëerde een device dat papier interactief maakt en de mogelijkheid biedt tekst te selecteren en eruit te nemen voor bewerking. Ook foto’s kunnen eruit gelicht worden en gedeeld op social media, mét een eigen opmerking. Filmpjes kan je afspelen, je kan sites bezoeken enzovoort.



Zelf geeft Fujitsu op haar site aan dat de eerste praktische toepassingen al onderweg zijn. Zo willen ze in gemeentehuizen een dergelijk systeem plaatsen om mensen te helpen bij het invullen van formulieren of opzoeken van informatie. Ook bij reisagentschappen willen ze dit implementeren. Zo kunnen klanten veel meer informatie verkrijgen over mogelijke bestemmingen, vanuit de folders van de agentschappen zelf.

Is het een duurzame niche?

Dat valt af te wachten. Als je weet dat slechts 10% van alle Amerikanen met hun smartphone op internet gaan, weet je ook dat er zelfs in de meest ontwikkelde landen grote opportuniteiten zijn voor interactieve fiber-based producten (zoals papier en textiel). Ook in gebieden zoals India, waar internetverbindingen veel voorkomen, maar de modale burger niet het geld heeft voor devices die er gebruik van kunnen maken, zijn er talrijke opties.

Daarnaast biedt dit een alternatieve manier om met informatie in contact te komen. Onder andere het voorbeeld van de reisagentschappen bewijst dit. Je zou rechtstreeks vanuit de folder extra info zoals clips en foto’s kunnen verkrijgen zonder van de folder te moeten weggaan en via een device te googlen.

Zie jij toekomst in deze technologie?

Tags: , , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel