tot einde Super Early Bird korting Laatste kans op € 100 korting

Interview met Clo Willaerts over employer branding via social media

Alexander Maertens
Door Alexander Maertens Innoveren
Interview met Clo Willaerts over employer branding via social media

Zoals je ongetwijfeld al gemerkt hebt, is Bloovi heel actief met social media. We gebruiken deze kanalen om de juiste mensen aan te trekken voor de juiste vacatures. Clo Willaerts is een expert binnen dit vakgebied en dat heeft ze bewezen met haar boek “The Conversity Model”. Hier kan je een kort interview lezen die Bloovi heeft afgenomen van Clo. Ben je nog niet overtuigd dat social media je kan helpen bij employer branding? Of ben je zelfs nog niet overtuigd van het concept employer branding? Lees dan zeker dit interview met Clo Willaerts


1.      Voor wie nog niet weet wie jij bent, kan je een korte achtergrond schetsen over jezelf en wat houdt je job precies in? En van welk boek kennen we je?

Clo Willaerts is 41 jaar, moeder van twee, en al 12 jaar gepassioneerd door internet. In mei 2010 richtte ze bij haar werkgever Sanoma Media de business unit conversity.be op, die bedrijven helpt om meer te halen uit sociale media. "The conversity model" is ook het boek dat Clo in maart 2011 uitbracht bij Lannoo Campus en Amazon.


2.   Wat moeten internetbedrijven vandaag doen om sollicitanten aan te trekken. En hoe kunnen ze de communicatie opwekken en levendig houden met toekomstige sollicitanten?


Clo: “Bedrijven moeten vooral vindbaar zijn voor wie een job zoekt (en dat gebeurt niet noodzakelijk of uitsluitend via jobadvertenties in kranten). Tegenwoordig zijn de social media kanalen meer en meer noodzakelijk bij “employer branding”.”

Vooral in de internetsector kan je hier sterke kandidaten vinden, want sollicitanten in de internetsector zijn hier voor het grootste deel vertegenwoordigd.

Clo: “Een ander heel krachtig principe is om mensen die er al werken, de ruimte te geven om aan te geven dat bedrijf X of Y een tof bedrijf is om voor te werken. Een beetje zoals de reclame met "Wij zoeken een toffe collega" op de zijkant van vrachtwagens.”

Bloovi-tip: Je kan hiervoor bijvoorbeeld korte testimonials filmen van je medewerkers. Zet deze op Youtube en embed ze op de site. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je ook een mini-site aanmaken met vacatures, filmpjes, sfeerbeelden van het kantoor, geschreven reacties van medewerkers, Social Media plugins, … Als je dit interessant vindt, neem dan gerust contact op met Alexandervan Bloovi, wij kunnen je hier de nodige begeleiding bij geven of zo’n site opzetten opdat je hier zelf geen tijd meer hoeft in te investeren.


3. Hoe kan een internetbedrijf hun online employer branding uitbouwen? 

Clo: “Door hun werknemers te laten twitteren (want andere "geeks" zijn ook vrij actief op Twitter) en naar Twunches te laten gaan. Beter nog: een Twunch organiseren in het bedrijf. De kantine is dikwijls een belangrijke factor bij het naar werken zoeken (die van Sanoma Media bijvoorbeeld).”

Bloovi-tip: Geef je medewerkers de kans om Facebook en Twitter te gebruiken tijdens de werkuren. Je kan natuurlijk altijd eens controleren hoe veel ze er op een dag mee bezig zijn en ingrijpen indien nodig, maar het is belangrijk dat ze dit kunnen doen op het werk. Zo gaan ze al sneller iets positief dat net gebeurd is, delen met kennissen.


4. Is België al genoeg "mee" om enkel via social media te rekruteren? Of moeten we de klassieke kanalen voorlopig blijven gebruiken?


Clo: “In het buitenland hebben ze vooral betere tarieven voor mobiel internet; en veel van dat getwitter gebeurt toch via smartphones. Voor de rest gaat het er niet om of het land "mee" is, maar of de bedrijven "mee" zijn, niet met de technologie, maar met het idee dat bedrijven veel van wat ze tot nu toe binnen de muren hielden, publiek moeten durven tonen.”

Bloovi-tip: Bij de vacatures op onze site is er een mogelijkheid voorzien om je vacatures of bedrijfsprofiel snel en eenvoudig te publiceren op verschillende social media kanalen. Kijk hier eens naar een voorbeeld.


5. Denk je dat er een verschil is tussen internetbedrijven en andere, klassiekere bedrijven op vlak van "online rekruteren"? M.a.w. hebben internetbedrijven meer kans om via social media iemand te vinden?


Clo: “Ja, omwille van geek-penetratie op Twitter.”

Bloovi-tip: Zoals eerder vermeld zijn medewerkers en ondernemers die actief zijn in de internetsector ook actief op Twitter. Dus ook potentiële medewerkers. Maak er dus gebruik van! Spoor je followers aan om je vacature te helpen verspreiden. Je kan ze dan bedanken door ze een “mention” te geven op je eigen page.


6. Veel ondernemers geloven (nog) niet in social media voor rekrutering, wat zou je hen zeggen om hen te overtuigen?


Clo: “Soms hebben ze daar een goeie reden voor, bv dat het een bedrijf is dat iets te verbergen heeft, of een sector waar veel regulaties een echt open communicatie in de weg staan.”

De moderne consument kan en mag niet meer behandeld worden zoals vroeger. Ze willen namelijk weten wat er gebeurt in een bedrijf waarvan ze iets kopen. Door gebruik te maken van social media installeer je in principe een groot venster waardoor de consument even kan binnengluren en zien hoe het bedrijf werkt, welke cultuur er heerst en hoe tevreden de medewerkers zijn met hun werkgever. Dit principe geldt net zoveel voor sollicitanten. Als een sollicitant de keuze heeft tussen een bedrijf waarvan hij niets afweet of een bedrijf waarvan hij regelmatig posts tegenkomt van medewerers en het bedrijf zelf. Waar zou hij dan het eerst solliciteren?


7. Wat vind je van deze stelling? “Social media zal in België nooit volledig doorbreken als tool om sollicitanten aan te trekken.”


Clo: “Ik hou niet zo van stellingen met "nooit" erin; en social media moet helemaal niet volledig doorbreken. Belangrijkste in deze context is dat werknemers publiek laten communiceren een heel krachtige vorm van employer branding kan zijn.”

Bloovi-tip: Als je zelf akkoord gaat met deze stelling, lees dan zeker het boek van Clo! 8


8. Heb je nog een aantal laatste tips voor zowel sollicitanten als internetbedrijven? Kan je boek hierbij bv. helpen?


Clo: “Ja, en voor het gemak plak ik hier een citaat uit mijn boek onder, uit de Nederlandse versie”:

[A]lles wat je online vertelt, schetst meteen een beeld van wie je bent. Wel, niet alles natuurlijk. Alleen die dingen die tijdens een zoekopdracht te voorschijn komen. De presentator van Wine Library TV, Gary Vaynerchuk, schrijft in Crush IT terecht: ‘Je laatste tweet en commentaar op Facebook en je recentste blogpost? Dat is je cv van vandaag.’ Werk en privé worden op internet gewoon gemengd. Je kunt proberen je zakenrelaties te scheiden van je ex-liefjes, maar Google heft die gescheiden kanalen gewoon op. We leiden allemaal een publiek leven. En dus moeten we ervoor zorgen baas te blijven over de boodschap. In tegenstelling tot de publieke figuren van een paar generaties geleden, hebben wij geen stylisten en agenten ter beschikking om ons imago te beschermen. (Uit "Het Conversity Model" p 16-17)


Wij zijn er alvast van overtuigd dat employer branding noodzakelijk is voor elk bedrijf én dat social media hier zeker niet mag ontbreken. Heb je zelf nog vragen hierbij? Of wil je weten hoe Bloovi jou kan helpen? Aarzel dan zeker niet om hier een reactie na te laten of Alexander eens te bellen voor een babbeltje hierover (+32 496 977 454)!

Veel succes!