Mathieu Lanssens, Managing Partner bij Invisible Puppy (@Invisible_Puppy): "We hebben een hele goede start gehad bij Invisible Puppy. Precies 100 dagen geleden hebben we beslist Invisible Puppy op de rails te zetten. We hebben in die tijd een sterke fundering gebouwd en hebben reeds enkele prachtige referentie projecten in de wacht gesleept, o.a. voor grote spelers in de telecom sector, de reissector, de retail industrie en zelfs voor non-profit organisaties."

Hoe zagen de eerste 100 dagen er uit?

Tijdens de E-shop Expo in Brussel hadden oprichters Fanuel Dewever en Mathieu Lanssens een meeting of minds. Ze hadden kort daarvoor een lange opdracht bij NMBS Europe afgerond. Mathieu als Online Marketing Manager en Fanuel als Project Manager eCommerce. Fanuel leidde nadien een migratieproject voor een Energy Clearing House bij Sibelga, Mathieu verliet NMBS Europe eind februari 2012. Met zoveel complementaire ervaring moesten ze wel iets ondernemen! Toen ze in maart 2012 elkaar opnieuw ontmoetten, vielen een aantal puzzelstukken als vanzelf op hun plaats.

Fanuel had vier jaar eerder 83 Degrees South opgericht, dat zich focust op het realiseren van het innovatie potentieel van zijn klanten. Door het groeiende aandeel van online en mobiele projecten in de innovatie mix, ontstond de nood aan een meer gerichte branding van de activiteiten. Er werd gekozen voor een multibrand strategie waarin elk van de hoofdactiviteiten een eigen identiteit en focus kon ontwikkelen. Invisible Puppy vormt daarin het "Online Strategy & Marketing" kanaal en Mathieu was de kandidaat bij uitstek om dit in goede banen te leiden.

"Invisible Puppy vertaalt samen met de klant de strategische doelstellingen in digitale actieplannen, met ROI gedreven implementatie en ondersteuning, zowel online als mobiel.", zegt Mathieu Lanssens.

Met kantoren in Dublin, Gent, Vilvoorde en Bratislava is Invisible Puppy aanwezig in verschillende Europese landen en biedt het aan bedrijven, groot en klein, een jarenlange e-business expertise en een brede waaier aan online marketing diensten. "Onze missie is het waarmaken van het online business potentieel van onze klanten." zegt Fanuel Dewever.

Mathieu Lanssens: "Voor onze klanten zijn we een strategische partner bij de ontwikkeling en verdere uitbouw van hun online strategie, zelfs voor kleinere opdrachten. De klant beslist over de richting en zit aan het stuur, wij zijn de co-piloot. Daarnaast assisteren we bedrijven ook bij de implementatie en dagelijks beheer van hun online marketing activiteiten.

Als operationele partner kunnen we met ons breed netwerk van medewerkers deze actieplannen ook mee uitvoeren. We bieden niet enkel de klassieke diensten aan zoals Social, Email en Search Marketing. Ons Legal team onder leiding van Advocaat Wendy Michiels bekijkt bijvoorbeeld het legaal en zelfs strafrechtelijk aspect rond online business. Dit laatste is in het snel evoluerende wetgevend kader geen overbodige luxe!

Gemotiveerde, goed opgeleide mensen bepalen het succes van een organisatie. Online marketing en technologie veranderen snel en alleen een team met de vinger aan de digitale pols kan snel genoeg mee evolueren. We zijn gestart met een sterk team en zullen in de volgende 100 dagen ook nieuw lokaal talent aantrekken.

Eén van de belangrijkste lessen van het European Young Innovator Forum (#UNconv12) was dat innovatieve ondernemingen geen angst hebben om fouten te maken. Die kennis de wij jarenlang hebben opgebouwd delen wij graag op een positieve manier, als lessons learned, als best practices, als coach en als training op maat. In een interim management opdracht wordt deze kennis uiteraard optimaal aangewend in de specifieke context van de klant.

Tenslotte is er nog de kracht van ons ecosysteem. Performante platformen en software zijn een belangrijk onderdeel van succesvol online business. Via het partner netwerk van 83 Degrees South kunnen we ook design, implementatie, en zelfs cloud computing diensten aanbieden, zowel voor web en mobiele applicaties. Zo leiden onze project managers initiatieven van start tot finish in goede banen.

Wat houdt de toekomst in?

"De online sector groeit sterk en de stijgende vraag naar onze expertise en ervaring in de online business geeft ons vertrouwen in de toekomst. Het ziet er dus veelbelovend uit." zegt Fanuel Dewever.

Vanwaar de naam Invisible Puppy?

"We zijn allebei grote liefhebbers van New York City." vertelt Fanuel Dewever. "Een aantal jaar geleden woonde ik in Brooklyn een tentoonstelling bij in het Invisible Dog Art Center. Een nieuw interdisciplinair artistiek centrum die beginnende en ervaren artiesten samenbrengt om in een open kader nieuwe projecten te realiseren. De naam van het centrum was afgeleid van de laatste fabriek die er tot 1960 de populaire speelgoed leiband maakte, waarmee mensen hun onzichtbare hondje konden uitlaten. "We waren er bezig met de oprichting van Emphas.is,  ondertussen leider voor Crowdfunding voor Visual Journalism. De parallellen met internet start-ups inspireerden me: "Iedereen kan zich de waarde van internet inbeelden, ook al is het product zelf vaak niet tastbaar."

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi