De nieuwe versie van Gmail sorteert vanaf nu e-mails in tabs. Zo gaan promotionele e-mails naar een aparte inbox. Een zegen voor de gebruiker, ramp voor e-mailmarketing?

In de oorlog om de inbox te veroveren is er de laatste tijd veel gebeurd. Zo probeerde de app ‘Mailbox’ om een chaotische inbox weer beheersbaar te maken. Onlangs deed ook Google een duit in het zakje door een nieuwe look te introduceren voor haar Gmail-inbox.

Nieuwe Gmail

Met deze update heeft Google e-mail opgesplitst in 5 categorieën, Primary, Social, Promotions, Updates & Forums. Hierdoor worden promotionele berichten in een aparte inbox gepropt. Met als resultaat dat jouw e-mailcampagne visibiliteit verliest.

De bedoeling van Google is nobel, het filtert immers wat echt belangrijk is voor de gebruiker en gaat zaken die minder belangrijk worden geacht minder prioriteit geven. Goed voor de doorsnee gebruiker, slecht nieuws voor wie veel conversies haalt via e-mailmarketing.

Is de impact echt zo groot?

“Ja, er is een klein maar duidelijk verschil,” zegt Matt Grove van Mailchimp, een van de grootste e-mailmarketing providers. “Door de aanpassing zijn de gemiddelde  ‘openingrates’ van e-mailmarketing campagnes op Gmail gezakt van 13% naar 12%."

De roll-out van Google’s nieuwe Gmail is echter in volle gang. Het is dus afwachten hoe groot de impact zal zijn op termijn voor e-mailmarketing campagnes. 

Voor meer resultaten over het onderzoek van Grove kan je hier terecht. 

Wat kan je eraan doen?

Volgens Matt Grove van Mailchimp is er voorlopig weinig aan te doen: “stel dat we een manier vinden om promotionele mails toch in de primary inbox te doen belanden, dan zou men daar snel een stokje voor zal steken bij Google. Het zal niet makkelijk zijn om een workaround te vinden. De beste manier om jouw openingsrate te verzekeren is nog steeds het brengen van goede content aan mensen die jouw nieuws willen ontvangen," zegt Grove.

Wat denk jij over deze ontwikkeling? Moeten E-mailmarketeers zich zorgen maken?

 

Google