Bron foto: Shutterstock

We mogen dan wel continu verkondigen dat inbound marketing automation the way to go is. Maar is dat wel zo? En brengt dat iets op? Met deze infographic geven we je inzicht in onze eigen inbound marketing automation inspanningen.

“Trash in,Trash out”

Wij hebben het inmiddels vaak mogen horen en zien: marketeers die niet geloven in de kracht van inbound en content marketing. Ze hebben het nochtans geprobeerd. En gezien dat het niet werkt. Er kwam geen relevant resultaat uit. “Er kwam bijna niemand die zich kenbaar wou maken. Die enkeling die het wel deed, was compleet irrelevant voor onze Sales afdeling”.

Eerst en vooral geldt hier ook het principe van input/output. Als je er trash insteekt, dan zal er trash uitkomen. Waarmee we bedoelen: het gaat niet zomaar om het maken van content. Het gaat om het maken van waardevolle content voor een specifiek publiek. Het is dus belangrijk dit publiek te kennen en begrijpen. Zelfs een empathisch inleefvermogen is geen overdreven luxe.

Inbound marketing strategie

Waardevolle content dus. Stukjes inhoud waar je doelpubliek wat aan heeft. Ken dus je buyer persona’s en de weg die deze afleggen, de zogenaamde customer journey. Probeer die niet zelf te managen of te transformeren. Neen, erken dat die gewijzigd is en breng je acties in lijn met de gewijzigde context. Pas dan zal je inbound marketing automation resultaten brengen. De klant is aan zet. Jij dient hem.

Persona's

Bron foto: Shutterstock

Smarketing: Sales & Marketing werken samen 

Naast het “falen” van inbound marketing omwille van niet-relevante content creatie en verspreiding, zijn de twee werelden waarin Marketing en Sales zich begeven tevens een vaak voorkomende oorzaak van het “niet werken van inbound”. Foutieve communicatie tussen beide werelden zorgt immers vaak voor een niet slagen van een actie. Hoe kan je dat vermijden en betere resultaten boeken?

  1. Gedeelde taal: definieer de “lifecycle stages”. Wat is een lead? Wat is een marketing qualified prospect? Wat is een sales-ready prospect? Wanneer is er een opportuniteit?
  2. Proces definiëren: maak een SLA op tussen het marketing en sales team. In dit “Service Level Agreement” beloven beide partijen een wederkerigheid ten opzichte van elkaar.
  3. Tools opzetten: zet je rapportage tools zodanig op dat die de realisatie van de SLA in een oogopslag tonen.

Marketing & Sales hebben dus gemeenschappelijke doelen nodig. Maar ook een gemeenschappelijke taal. Een taal die beide spreken. Zodat ze elkaar begrijpen in een proces waarin ze beiden samenwerken. Of zoals wij hier ook wel eens zeggen “Inbound Marketing is te belangrijk om enkel aan marketeers over te laten.”  Hierbij doelen we zowel op contentcreatie van buiten het marketingdepartement als op de hierboven beschreven verkoopsgerichte smarketing aanpak.

Bekijk hieronder de infographic: 

ROI infographic