Colruyt staat voor eenvoud: simplicity in retail. Een sterke claim die het bedrijf onderscheidt van de rest. Al meer dan 2 decennia is de man de absolute top van de familiale supermarktketen Colruyt. Maar zijn eigenzinnige kijk op de retailwereld heeft doorheen de jaren duidelijk standgehouden.”Ben je al eens langsgegaan bij Amazon en gekeken naar haar winstgevendheid? Nee? Dan zijn we uitgepraat.”

Het is niet de eerste keer dat Colruyt zijn gebalde mening uitspreekt. Eerder dit jaar haalde hij in De Tijd uit naar goedkope winkelketens zoals Action, die aan populariteit winnen. “De kwaliteit is ondermaats, maar de scherpe prijzen leiden mensen om de tuin,” klonk het. De prijzenslag van Action en consorten wordt ook in onderstaand gesprek even opgerakeld. Maar nog interessanter is de visie omtrent Collect & Go, haar rivalen zoals HelloFresh en de business modellen van e-commerce giganten Amazon en Bol.com.

Ratio beslist niet altijd

Het reilen en zeilen van Colruyt is het resultaat van de slagzin ‘retail is detail’. “De kracht zit in de kleine details die worden opgemerkt door klanten,” vindt de CEO. “Als organisatie moet je dan ook gebruik maken van de mogelijkheid om in te spelen op wat er zich voordoet. Daarvoor moet je natuurlijk wel veel durven uitproberen. Je moet durven falen om te slagen.”

“In het zakenleven is het niet altijd de ratio die beslist. Iets kan ook juist of niet juist aanvoelen”
Die wijze raad kan enkel uit de mond komen van een ondernemer die weet waarmee hij bezig is. Toch laat Colruyt zich soms ook leiden door zijn emoties. Daarover zegt hij: “In het zakenleven is het niet altijd de ratio die beslist. Iets kan ook juist of niet juist aanvoelen. De kwestie is daarop te vertrouwen, en het daarna via een business-plan en Excel-cijfers te toetsen en te objectiveren.”

Evolueren in een e-commerce tijdperk

Dat objectiveren is helemaal wat Colruyt heeft gedaan met zijn filosofie over duurzaamheid en gezondheid. Collect & Go is daar het bewijs van. “Bij Colruyt hebben we bewust gekozen voor een model van afhaalpunten naast onze winkels, dus niet voor thuislevering. Het lijkt ons de meest duurzame en ecologische aanpak.”

“Mijn schoonbroer vertelt me dat zijn kinderen allemaal afzonderlijk online bestellen en dat dan om de haverklap zo’n camionette voor de deur staat. Hoeveel kilometer bollen die niet? En dan nog gratis. Dat is niet houdbaar.”

If there is money to be made, it’s not going to be in retail

Colruyt verwijst plots naar de momenten waarop hij in contact kwam met e-commerce gigant Bol.com “Ik bestel er af en toe een pakje ja, maar alleen om te zien hoe het functioneert,” geeft hij aan. “Familieleden hebben ook al maaltijdpakketten van HelloFresh in huis gehaald om te experimenteren. Er is daar nu een strijd aan de gang waar met heel veel risicokapitaal volop wordt geïnvesteerd in naamsbekendheid. De rendabiliteit blijft helemaal achterwege. Hoelang zal dat nog duren?”

colruyt

Foto credits: Six Shooter

“Ik twijfel aan het model van Amazon, zeker als het om foodretail gaat”

En laat dat nu exact de aanpak zijn van Amazon. Maar daar gelooft Colruyt niet in. “Ik twijfel aan dat model,” zegt hij. “Zeker als het om foodretail gaat. If there is money to be made, it is going to be somewhere else, but not in retail. Doe me een plezier en ga eens op zoek naar iemand die er wel in slaagt met dat model in de foodretail zijn brood te verdienen. Ik zou het graag lezen.”

Gratis thuisleveringen op lange termijn onhoudbaar

Op de vraag of het leveren van maaltijdboxen via Bol.com nooit zal uitgroeien tot een massamarkt, is Jef Colruyt even duidelijk: “Ik denk niet dat 30 tot 40% van de bevolking zijn voeding zal bestellen via de HelloFresh-aanpak. Ook bij Bio-Planet (de biologische supermarktketen van Colruyt, red.) zien we dat slechts 3 tot 4% van de bevolking onze winkels bezoekt. Dat zijn nichemarkten.”

Die Bol.com mag dan wel weinig lof krijgen van Colruyt, het bedrijf is wel uitgegroeid tot een van de bekendste merken in non-food. “Ja, Ahold heeft Bol.com op een tactisch moment binnengehaald, en dat geeft hun natuurlijk een voordeel,” bevestigt Colruyt. “Maar ben je daar al eens langsgegaan met de juiste vragen? Heb je zicht gekregen op de rendabiliteit? Nee? Dan zijn we uitgepraat. Gratis thuislevering is op lange termijn niet houdbaar.”

Laagsteprijsgarantie is duurzaam

Nee, gratis thuislevering is volgens Colruyt niet houdbaar. Is het model van de laagste prijs dat dan wel? Kan ook dat niet leiden tot een negatieve spiraal?

“De laagsteprijsgarantie is volgens mij duurzaam, zolang je zeer efficiënt te werk gaat, een zekere deontologische code respecteert en een win-win op de lange termijn voor ogen hebt – ook tegenover je leveranciers,” stelt Colruyt. “Wij onderhandelen hard met onze leveranciers, maar fair. En eens een afspraak is gemaakt, houden we ons daaraan.”

jef colruyt

Bron foto: Connexi

En dat doen andere prijsbrekers zoals Aldi, Lidl bijvoorbeeld niet, volgens Colruyt. “Hier heb je twee doosjes tandpasta van Colgate, maar het ene is goedkoper dan het andere,” toont hij. “Wat is het verschil? Lees de kleine lettertjes en kijk naar het fluoridegehalte. De tandpasta die wij verkopen, bevat 1.450 ppm fluor. (één ppm is duizend keer kleiner dan één promille, red.) Bij het goedkopere product is dat 1.000 ppm. Het wordt in de Aziatische markt voor kinderen verkocht, maar de winkelketen Action heeft die producten massaal opgekocht en hier op de markt gebracht. Wie heeft dat door? Niemand. Aan die praktijken willen wij niet meedoen.

Het cyclische in de markt

Allemaal goed en wel, maar opduikende fenomenen als de prijzenslag en e-commerce zijn minder onschuldig dan veel mensen denken. Zwartkijkers voorspellen zelfs dat ze het einde zullen betekenen van winkelstraten in kleine steden.

“Ik zou dat een spijtige zaak vinden,” bekent Colruyt. “Ik woon in een Vlaams-Brabantse gemeente, en ook daar zie je dat handel cruciaal is voor het behoud van het lokale weefsel. Je hebt er een bakker die met koffie en taart begint, waardoor het een lokale ontmoetingsplaats is geworden in de weekends. Je ziet er ook boeren die met een bed and breakfast of groentehandel beginnen. Overal zie je initiatieven ontstaan die het gemeenschapsleven opnieuw versterken. Ik geloof in het cyclische van de markt.”

Wat is jouw mening over Colruyt’s visie? Laat van je horen in de comments hieronder!

Bron: De Tijd en ieLon.be