Jouw foto in zoekresultaten in 3 stappen

Jouw foto in zoekresultaten in 3 stappen
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 14 juni 2013

Heb je je al afgevraagd hoe sommigen een foto naast een zoekresultaat krijgen op Google? Een kort & bondige uitleg hoe je dat zelf ook kan doen:

150% meer traffic naar jouw site

Een foto bij een zoekresultaat wordt in het vakjargon een ‘rich snippet’ genoemd. De voordelen van zo’n ‘rich snippet’ in Google Search zijn gigantisch. Zo kan een simpele foto bij een zoekresultaat zorgen voor 150% meer traffiek naar jouw site.

Hoe creëer je een rich snippet?

Om jouw foto bij een zoekresultaat te krijgen moet je echter enkele stappen doorlopen voor Google deze zal tonen in Google Search. Om Google Author aan de praat te krijgen heb je een Google Plus profiel nodig. Indien je dat nog niet had kan je dat hier aanmaken: plus.google.com

Google heeft zal ook een tutorial hoe je Google Author aan de praat krijgt (plus.google.com/authorship) Zelf vind ik het nogal verwarrend overkomen. Hier enkele concrete tips die ik vond via KissMetrics om snel aan de slag te gaan met rich snippets:

Stap 1: Verifieer jouw e-mailadres op Google Plus
 

Google wil zeker zijn of jij wel écht een auteur bent op bepaalde website of blog. Hiervoor dien je jouw e-mailadres te verifiëren. Daarom moet je een e-mailadres registeren die dezelfde domeinnaam heeft als het domein van jouw blog. Het vinkje geeft aan dat het e-mailadres geverifieerd is.

Stap 2: Link jouw Google+ profiel met de door jou geschreven content
 

Op de ‘Over’ of ‘About’-pagina van jouw Google+ profiel kan je aangeven of je een bijdrager bent aan een bepaalde blog of website. Dat kan je aangeven in het ‘Links’-veld in jouw Google+ profiel.

Tip: Link ook naar jouw profielpagina op jouw website/blog. Als je geen Bio-pagina hebt dan link je best rechtstreeks naar de post zelf.

Stap 3: Jouw artikels linken aan jouw Google+ Profiel
 

De laatste verbinding die je moet leggen is die tussen jouw artikels en jouw Google+ profiel. In mijn geval heb ik een dubbele verbinding moeten leggen om Google Author aan de praat te krijgen.

Embed een Author Tag in de HTML-code van jouw artikel: <a href="https://plus.google.com/104862316956946137332?rel=author">Google</a> (De tekst in het vet vervang je door de rechtstreekse link naar jouw Google+ Profiel)

Link de Google Plus knop van jouw schrijversprofiel naar jouw Google+ Profielpagina: https://plus.google.com/104862316956946137332?rel=author (Ook hier vervang je de tekst in het vet door de rechtstreekse link naar jouw Google+ Profiel)

Tip: Indien je gebruik maakt van een wordpress-website kan je een beroep doen op de Author Box 2-plugin om jouw Author Tag & Sociale Media kanalen correct weer te geven.

Wat met gast-blog-posts?

Indien je een gastblogger bent dien je de volgende twee stappen toe te passen:

  • Link van jouw artikel naar G+ - Embed de Author Tag in de HTML-code van jouw artikel zoals hierboven omschreven staat.
  • Link van G+ naar jouw artikel - Link naar jouw artikel vanop jouw Google+ profiel. Ga naar het veld: “Bijdrager Aan” - en leg een link naar jouw artikel op de gastblog. (Nadeel hierbij is dat je soms een lange lijst van artikels kan opbouwen op jouw G+ profiel).

Indien je zelf suggesties hebt om Google Author te implementeren mag je dat zeker laten weten in de comments.

Google

Tags: , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel