Hoe staat het met de Belgische fintech sector? Welke stappen hebben we gezet, en welke weg hebben we nog af te leggen? Bloovi sprak met Jurgen Ingels, founder van het succesvolle Clear2Pay. Ingels heeft het over het bancaire systeem, Belgische start-ups en zoveel meer!

Op WebTomorrow 2016 maakt Jurgen Ingels deel uit van een interviewsessie in de namiddag samen met Karin Van Hoecke, Chief Consistancy bij KBC. Dit interview wordt gemodereerd door Bert Van Wassenhove. Bekijk het programma.

Móet een bank zich überhaupt zorgen maken over de nakende disruptie? En vooral: worden ze op hun kop gezet door andere tech spelers of eerder door de consument die geen oren meer heeft naar zijn vertrouwde bank?

Bloovi: is er een terechte schrik bij banken dat ze gedisrupt zullen worden?

Jurgen: “laat ons zeggen dat banken op dit moment erg waakzaam zijn. Maar een volledige bank disrupten, dat is iets helemaal anders dan wat er nu aan het gebeuren is. Ik bedoel maar: nu vallen allerlei fintech start-ups kleine aspecten van de bank aan. Maar tot dusver proberen er slechts weinig fintech spelers een bank in zijn totaliteit op de knieën te dwingen. Banken hebben 1 groot voordeel: zij kunnen bankieren en hebben die typische bancaire kennis in huis. Fintech spelers hebben vooral de technische kennis en gebruiksvriendelijkheidsprincipes als voordeel, en dus niet de kennis om te gaan bankieren.

Wat wél voor banken dringend wordt, is het feit dat ze moeten gaan samenwerken met die (nu nog) kleine fintech spelers. Ze moeten die omarmen en integreren, en dat met het oog op efficiëntere werkmethodes, vereenvoudigde processen en een betere customer service.

Deze software spelers moeten banken helpen om relevant te zijn en dat ook te blijven voor de consument. Dat komt tot uiting op verschillende gebieden: real time, beta-driven en customer service.”

Zijn banken dan zo technologisch achterhaald in die mate dat start-ups makkelijk deuken kunnen maken in het systeem?

Ja. Daarom zei ik dat banken hen moeten omarmen en er niet bang van hoeven te zijn. Tech spelers doen waar ze goed in zijn: software bouwen die geheel aansluit op de services van de bank. Laat die 2 samenwerken, en de consument wordt vanzelf de winnaar!

“En dus is een bank op dit moment als spaghetti: allemaal silo’s door elkaar. Terwijl ze (dringend) moeten evolueren naar een lasagne. Daarmee wil ik zeggen dat ze uit verschillende lagen moeten gaan bestaan.”

Veel banken draaien nog op systemen uit de jaren ‘80 van de vorige eeuw. Hun backoffice is gigantisch verouderd, en moet dringend worden gemoderniseerd. Maar niemand durft daar eigenlijk aan te sleutelen want geen kat die de gevolgen juist kan inschatten. Daarom wordt die ‘upgrade’ door bestuurders steeds op de lange baan geschoven. Er was altijd wel een goed excuus om hier niet in te investeren, waaronder de verschillende crisissen. Bankovernames hebben er ook voor gezorgd dat er koppelingen tussen systemen werden gelegd die onderling niet goed met elkaar communiceren.

En dus is een bank op dit moment als spaghetti: allemaal silo’s door elkaar. Terwijl ze (dringend) moeten evolueren naar een lasagne. Daarmee wil ik zeggen dat ze uit verschillende lagen moeten gaan bestaan.

Ook heeft de consument meer aan zijn vertrouwde bank als daar een goede backoffice achter zit. Efficiënt en een die goed werkt. Sterker nog, ik geloof dat het een echte differentiator is ten opzichte van andere banken. Op een goed functionerende back-end kan je namelijk een levendige front-end beginnen bouwen. En zo maak je als klant het leven van je klanten makkelijker. Op die manier vervult de bank een positieve rol in alles wat jij als consument betaalt.”

Hoe zie jij dan de fintech en bancaire sector evolueren de komende 10 jaar?

“Een bank gaat veranderen in een digitale hub. Die digitale front-end wordt gigantisch belangrijk om consumenten te overtuigen om gebruik te maken van jouw bank. Authentificatie en veiligheid gaan daarmee hand in hand. Consumenten kopen nu al wereldwijd zaken op allerlei webshops. En naar mijn inziens kunnen banken daar een belangrijke rol qua security en geloofwaardigheid in vervullen. Als je iets koopt in een webshop in Chili, dan kan de bank van hier een authentificatie-dienst leveren. Zodat die transactie veilig verloopt en er geen risico’s zijn omdat je handelt met iemand binnen een internationale omgeving.

Verder zal een bank ook een dataspeler worden. Zo zou ik liever al mijn gegevens veilig in een bankkluis bewaren dan ze zo maar overal te laten rondslingeren. Pas op, intussen hebben de meeste banken wel stappen gezet in de goede richting. En de oude krokodillen aan de top hebben dat ook door.”

Iets anders nu. Cryptocurrency en Bitcoin, moeten we dat echt serieus nemen volgens jou? Zie jij hier toekomst in?

“Bitcoin is zoals seks bij twaalf- en dertienjarigen: er wordt veel over gepraat maar dat is het ook Bitcoin is eigenlijk de essentie in het hele proces. "

De processen daaronder zijn het belangrijkst. En hoewel ik het als principe fantastisch vind, geloof ik dat er nog veel uitdagingen zijn. Wat gaat er met al die data gebeuren? Gelukkig zijn banken daar al mee bezig: verschillende financiële instellingen hebben al een vereniging opgericht die zich over deze materie buigt. Wereldwijd zijn er ruim 40 banken al lid.”

Hoe ziet de fintech sector er uit in België? Doen wij toonaangevende zaken? Waar staan we op wereldvlak?

In België hebben we zeer belangrijke rol gespeeld - zeker in de jaren ‘80 en ‘90 met bedrijven zoals Clear2Pay, Capco en Vasco. Die werden dan wel verkocht, maar hier in het Brusselse zit heel veel know-how. Veel meer dan in Nederland en Luxemburg. Het feit dat de hoofdkantoren van onder meer Mastercard hier zijn gevestigd, bewijst dat.

“Brussel is een toplocatie voor fintech. In België zit heel veel financiële know-how. Veel meer dan in Nederland en Luxemburg.”

Vandaag zijn er ongeveer 60 a tot fintech bedrijven in België. Wel gaat het veelal om kleinere bedrijven die voornamelijk actief zijn in B2B. Naar mijn schatting zijn ze goed voor 80% van de Belgische fintech markt. Zoals ik eerder al aangaf, ligt de uitdaging in de back-end van de banken. In die context kunnen start-ups zeker betekenisvol worden.

Als het gaat over omgaan met data, zijn bedrijven als Collibra en NGdata enorm goed bezig. Op vlak van veiligheid is Guardsquare dan weer toonaangevend: de grootste bedrijven ter wereld gebruiken haar software. Kijken we naar expense management en accounting, zijn bedrijven als Silverfin, Arco, Qualabox, Doccle en Xpenditure in volle opmars. Voor betalingen moet je bij Twikey en Sign2Pay zijn, terwijl op vlak van infrastructuur Unified Post grote stappen maakt in onze contreien. En MyMicroInvest en Angel.me op gebied van crowdfunding, en zo kan ik wel even verdergaan. “

Een algemenere bankvraag: vind je dat nu logisch dat wij als consument moeten betalen voor bancaire diensten?

“Een bank is een service. Mensen zijn bereid om te betalen voor een goede dienstverlening. Maar de frustratie zit in de slechte service die banken bieden. Gebruiksgemak, snelheid en real-time: al deze aspecten hebben banken zwaar onderschat. In andere sectoren krijgt de consument er wel mee te maken, maar niet bij de bank. En dat aanvaardt hij niet meer.”

Meer weten over de visie van Jurgen Ingels? Registreer dan als de bliksem voor WebTomorrow, waar deze man het heeft over “The Rise of Fintech. How they are disrupting big 
financial institutions &
 impacting other corporates.”. De tickets vliegen de deur uit, dus snel zijn is de boodschap!