Kent jouw bedrijf een zomerdip? Zo raak je eruit:

Kent jouw bedrijf een zomerdip? Zo raak je eruit:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 5 augustus 2013

Vakantie … heerlijk én een ideale gelegenheid om die lange leeslijst in te korten. Toen een kennis me op #smdayBE het boekje “The Dip” van Seth Godin tipte, belandde die meteen op mijn “wish list reading”. Het is niet nieuw (publicatie 2007) maar in deze woelige tijden nog steeds brandend actueel. Een aanrader voor elke ondernemer.

De boeken van Seth Godin lezen erg vlot, met een Amerikaans sausje overgoten qua stijl maar wel een boodschap die blijft hangen. Kort maar krachtig met een sterk verhaal waardoor ze smelten als sneeuw voor de zon tijdens het lezen op een warme zomerdag.

Het thema is niet direct iets waarvan je zou vermoeden dat het in de woordenschat van een ondernemer voorkomt. Opgeven, vooral weten wanneer je dit moet doen en wanneer je juist beter doorzet, dat is de rode draad doorheen The Dip.

Quit the wrong, stick with the right

Godin steekt meteen van wal door een quote van Vince Lombardi te counteren: “quitters never win and winners never quit” noemt hij bad advice. Volgens Godin geven de winners juist heel dikwijls op, maar ze doen dit wel overwogen, op het juiste moment en omwille van de juiste redenen. De marketing goeroe is ervan overtuigd dat strategic quitting essentieel is om uiteindelijk succes te hebben.

The Dip bevat talloze voorbeelden en motivaties waarom opgeven helemaal niet zo schaamtelijk is als je zou vermoeden. Volgens Godin is het juist een moedige stap. Hij maakt echter een duidelijk verschil tussen opgeven omdat het lastig wordt of opgeven om je zo meer te kunnen focussen op datgene met veel kans tot slagen … mits de nodige doorzetting en toewijding.

Geef er strategisch de brui aan

Het strategic quitting betekent dat je vooraf weet waarom je zou opgeven alvorens je een uitdaging aangaat. Die wetenschap bouwt zich op rond het erkennen van een “dip” zoals Godin het omschrijft. Die dip kan je detecteren als je inspanningen t.o.v. resultaat in kaart brengt.

Een bepaald moment treedt er frustratie op omdat de gewenste vooruitgang er niet is (ondanks de geleverde inspanning). Soms gaat dit gepaard met tegenslagen ondanks alles wat je onderneemt. Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, moet je vooraf bepalen welke “prijs” je bereid bent te betalen tijdens die bewuste dip. Hoe ver ben je bereid te gaan? Wat wil en kan jij doorstaan? Door hier vooraf over na te denken, zal je ook in staat zijn om door te zetten wanneer het moeilijk wordt.

Godin benadrukt het belang om het allerbeste na te streven en zo voordeel te halen op de andere spelers in de markt. Niemand houdt van middelmaat. Focus op het allerbeste wil ook zeggen dat je het overbodige op moet geven.

Geef op of wees uitmuntend

Je hebt 2 keuzes: opgeven of uitmuntend zijn. Dit laatste wil echter niet zeggen dat het makkelijk wordt. De gekende quote van Tom Hanks omschrijft het perfect: “If it wasn’t hard, everyone would do it. The hard… is what makes it great.”

Door de dip ontstaat er schaarsheid en net die schaarsheid creëert waarde. En is waarde niet net datgene waar elke ondernemer waarde aan hecht als het over zijn of haar business gaat? Hier is de vertaalslag naar het online gebeuren makkelijk: spelers met unieke formules zijn schaars op het overbevolkte internet maar maken wel het onderscheid. Resultaat: meer value voor jouw bezoeker en een aangename experience.

De quote op het einde vat de essentie van het boek samen: "we fail when we get distracted by tasks we don't have the guts to quit".

De geïnteresseerden kunnen de iBooks-versie hier aankopen. De Nederlandstalige papieren versie kan je o.a. op Bol.com vinden.

 

Tags: , , , , , .



Over Lien Desmet


Lien Desmet

Gepassioneerde communicatie professional, geboeid door alles i.v.m. communicatie en marketing met specifieke belangstelling voor trends, digital & social media.

Verantwoordelijk voor de integrale coördinatie van diverse projecten inclusief advies i.v.m. aangewezen communicatiestrategie en -aanpak als account director bij AB Creations.

Daarnaast ook freelance content writer en trainer over topics zoals marketing, communicatie en social media.

Tenslotte actief lid van JCI Harelbeke.
In de vrije tijd gaat aanzienlijk wat tijd naar lopen en heeft Lien een passie voor paarden

Volg mij


Bekijk volledig profiel