Internetgebruikers zoeken steeds vaker online naar acties en kortingscodes
Niet alleen webshops schieten als paddestoelen uit de grond, steeds meer internetgebruikers speuren ook online naar promoties en kortingscodes – ook wel de virtuele versie van de kortingsbon genoemd. Tijd voor een onderzoek!

Een enquête onder de bezoekers van Korting.be bracht een aantal interessante gegevens aan het licht. Liefst 77% van de bezoekers zoekt intensief naar kortingen voor ze tot online aankopen overgaan.

Daarbij halen ze hun informatie vooral uit nieuwsbrieven, op de voet gevolgd door kortingsites. Gedaan met kortingsbonnen knippen, tijd om het voordeel online te zoeken!

Eindejaarsperiode

De eindejaarsperiode brengt opnieuw een helse zoektocht naar passende en originele geschenken op gang. Veel mensen vermijden de drukte in de winkelstraten liever en gaan online op zoek. Ze kunnen er 24/7 shoppen en hoeven zich nergens te haasten.

Het onderzoek vraagt naar het online koopgedrag en stelden vast dat 77% bewust op zoek gaat naar kortingen als ze iets online kopen. Er is nauwelijks verschil merkbaar tussen mannen en vrouwen. 79,2% van de 31- tot 50-jarigen gaat intensief op zoek naar kortingen, terwijl bij de jongeren (18-30 jaar) dat aantal iets lager ligt, namelijk 71,3%.

kanalen

Verschillende kanalen worden gebruikt om acties te vinden. 25,9% van de bezoekers geeft nieuwsbrieven (van webshops, kortingsites...) aan als bron, daarna volgen kortingsites met 22,3%, webshops en zoekmachines scoren iets meer dan 19%. Terwijl mannen sneller zoekmachines gebruiken, verkiezen vrouwen kortingsites. Bij de 18- tot 30-jarigen scoren webshops het hoogst, 25,9% van de jongeren gaat in de webshop zelf op zoek naar kortingen. De twee andere leeftijdsgroepen (31-50 en 51+) speuren naar kortingen in nieuwsbrieven van kortingsites en webshops zelf. Kortingsites staan steevast op een dichte tweede plaats.

De categorie 'eten' spant de kroon

Het gebruik van kortingsites zit duidelijk in de lift. We merken op dat surfers gericht naar acties van bepaalde producten op zoek zijn. De categorie ‘eten' spant de kroon met 16,9%, gevolgd door alles wat met vakanties en reizen te maken heeft. ‘Gratis' (van staaltjes parfum en babyverzorging tot frituurhapjes) sluit de top drie af met 13,8%. Ook elektronica, gezondheid en fashion blijken populaire categorieën. Korting.be probeert bezoekers een waaier aan acties mee te geven en maakt hen wegwijs door alle acties onder te verdelen in duidelijke categorieën.

-- --
Vond je dit artikel waardevol?
Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter?  #bloovi