Opinie: Laat ons alsjeblieft stoppen met falen te bejubelen

Filip Tack
Door Filip Tack Innoveren
Opinie: Laat ons alsjeblieft stoppen met falen te bejubelen

Laat ons alsjeblieft stoppen met falen te gloriëren. Het is demotiverend - durf ik zeggen “beledigend” - voor degenen die volharden tegen de verwachtingen in.

Falen is iets wat steevast deel uitmaakt van elk innovatief project - de kansen zijn groot dat jij of ik er ooit mee te maken zullen krijgen, los van het feit of het hip is.

Falen is iets was onlosmakelijk verbonden is met iedereen die in het ondernemersbootje stapt. Het is niet leuk, het is pijnlijk, het is “entropie” (i.e., wanorde). Net daarom is het nodig dat we falen een plaats kunnen geven als maatschappij en er op een constructieve manier mee kunnen om gaan.

Het is de morele plicht van iedere buitenstaander (jij?) om de “goesting” bij ondernemers brandend te houden. Dat wil niet zeggen dat daarom falen moet bewierookt worden. Integendeel!

Als falen steeds in een positief daglicht wordt gesteld, zullen steeds meer wantrepreneurs te pas en ten onpas het “fail fast” principe gebruiken om de handdoek in de ring te gooien zodra het even moeilijker gaat - zonder ook maar enige zin voor verantwoordelijkheid.

Het is tijd dat mensen beseffen dat ondernemers niet falen... ze worden tegengehouden!

  •   Ze worden tegengehouden door bankiers, die vertellen dat de lonen niet langer kunnen betaald worden.
  •   Ze worden tegenhouden door VC's, die last hebben van "deal moeheid”.
  •   Ze worden tegengehouden door dokters, die hun vertellen dat lichaam en geest het hoge werktempo niet meer kunnen verteren.
  •   Ze worden tegengehouden door wetgeving en opiniemakers.
  •   Ze worden gestopt door ... van alles en nog wat.

Wanneer ondernemers (eventjes) niet worden tegengehouden, gaan ze het dagelijks gevecht aan om (1) te overleven en (2) heel misschien als winnaar uit de strijd te komen. Ze houden rekening (en zijn loyaal) met hun werknemers, de mensen die investeren in hun bedrijf, hun klanten, partners en zelfs de maatschappij. Net daarom is het voor een ondernemer “not done” om de handdoek zomaar in de ring te gooien.

Ondernemers hebben eigenlijk niet veel nodig... buiten supporters. Die zijn cruciaal!

Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven. Laat het ons weten via info@bloovi.be