Het Leu­ven­se ico­me­trix heeft 2 miljoen euro opgehaald bij investeerders. De start-up wil het geld investeren in een verdere expansie van het bedrijf en inno­va­tie. De software van icometrix maakt onder meer de be­han­de­ling van MS-patiënten een pak ef­fi­ciënter.

Veel nauwkeuriger

De dia­gno­se en op­vol­ging van Mul­ti­ple Scle­ro­se (MS), een au­to-im­muun­ziek­te die het cen­tra­le ze­nuw­stel­sel aan­tast, ge­beurt onder meer via MRI-scans van de her­se­nen. Het soft­wa­re­pak­ket van icometrix; MSme­trix, maakt dat deze scans veel nauw­keu­ri­ger geana­ly­see­rd kunnen worden dan mo­ge­lijk is met een vi­su­e­le ana­ly­se door de arts.

"De spe­ci­a­list stuurt zijn MRI-scans naar ons, en wij stu­ren een massa nauw­keu­ri­ge data terug", zegt me­de-op­rich­ter Dirk Loeckx aan De Tijd. "Dat heeft ver­schil­len­de voor­de­len: het zie­ken­huis hoeft de soft­wa­re niet te in­stal­le­ren en te on­der­hou­den, de arts heeft al­tijd de laat­ste ver­sie ter be­schik­king, en het is een ge­bruiks­vrien­de­lij­ke ma­nier van wer­ken."

Next step: internationale expansie

De investering van 2 miljoen euro is de eer­ste grote ka­pi­taal­ron­de voor ico­me­trix, dat bij zijn start al eens 300.000 euro mee kreeg. De investering heeft als doel om icometrix verder internationaal uit te rollen. 

Loeckx denkt dat ico­me­trix over en­ke­le jaren in staat is om zowat de helft van de markt voor MS-ana­ly­ses in te pal­men, die hij op 40 mil­joen euro raamt. Sinds de lan­ce­ring van het pro­duct in maart 2015 werd het al door 200 zie­ken­hui­zen ge­bruikt voor meer dan 2.000 patiënten. Het geld moet die­nen om MSme­trix aan meer zie­ken­hui­zen aan te bieden, onder meer via een kan­toor in het Ame­ri­kaan­se Bos­ton.

Dirk Loeckx hoopt dat de soft­wa­re in de nabije toekomst ook bruik­baar gemaakt kan worden voor het op­vol­gen van an­de­re aan­doe­nin­gen, zoals de ziek­te van Alz­hei­mer en her­sen­trau­ma’s en –in­farc­ten.

icometrix begon in 2011 als spin-off van KU Leuven en Universiteit Antwerpen en had meteen al klanten over de hele wereld. Met de steun van iMinds’ Go Global internationalisatieprogramma bouwde icometrix aan haar plannen om uit te breiden in de Amerikaanse markt. 

Meer info: icometrix.com / Bron: De Tijd