Link Building voor Ecommerce: 5 tips

Link Building voor Ecommerce: 5 tips
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 13 mei 2013

In deze MondayMorningMovies geeft Ecommerce-coach Cis Scherpereel tips rond link building voor ecommerce shops. Cis zorgt voor 5 basistips om correct met link building om te springen.

Link Building – the basics

Inbound links zijn links op àndere websites of blogs die naar uw eigen website of webshop verwijzen. Google hecht namelijk heel veel belang aan die binnenkomende links en het is sinds de Pinguin update (begin 2012) dat de kwaliteit van die links meer wordt gewaardeerd dan de kwantiteit.

Video tip: Matt Cutts van Google heeft het in deze movie over die switch van kwantiteit naar kwaliteit.

In deze Monday Morning Movie geven we 5 basistips om goed met link building om te springen.

1. Zorg voor sexy content

“Sexy” in de betekenis van degelijk, informatief, prikkelend, inspirerend, nuttig om te delen, … Consumenten zoeken informatie over producten, productgroepen, trends, tendenzen, enzovoort. Probeer die informatie zo goed mogelijk te brengen in uw productpagina’s en categorie-pagina’s.

Maar probeer dat ook vooral continu te doen. Bijvoorbeeld in een eigen blog, waar je een bepaald actueel thema of een product iets breder kunt bespreken.Het doel is eenvoudig: hoe interessanter je teksten zijn, hoe aantrekkelijker ze zijn om te delen. Mensen delen graag content als die zinvol is, grappig, leuk, fris, origineel, goed geschreven, bevattelijk en waardevol.

Zo verdien je links naar je site en dat zijn tenslotte de meest waardevolle links die je je kan indenken.

2. Volg je concurrenten

Elke online zoekopdracht is een competitie. Goed om weten is dat die competitie niet gaat om Google te verslaan, maar om uw concurrenten te verslaan. Zij zijn de referentie, niet de tegenstand! Uw ranking in Google wordt geplaatst in vergelijking met die anderen. Het komt er dus op neer maximaal “het landschap” te verkennen en te begrijpen waarom die anderen boven jou staan.

Er zijn heel wat (gratis) tools op de markt die je toelaten om je eigen webshop te vergelijken met die van je concurrent. Zelf hou ik nogal van Open Site Explorer en SEOprofiler. Ook Majestic SEO en sommige features van de Firefox of Chrome add-on “SEOQuake” kunnen je zeker helpen om een eerste inzicht te krijgen in de link building kwaliteit van je concurrenten.

3. Houd een administratie bij

Het volstaat niet je concurrenten te besnuffelen. Om efficiënt om te gaan met de kennis die je op die manier vergaart, raad ik aan om een en ander in een eigen excel file op te nemen. Zonder het bijhouden van de links en de inspanningen die je gedaan hebt om inbound links te bekomen, blijft link building een soort “wild om zich heen schieten”.

Je zal snel merken dat er enkele belangrijke websites, blogs, fora,… zijn waar je kan nagaan of je er geen waardevolle link kan achterlaten.

4. Zorg voor een goede link tekst

Bij het plaatsen of bekomen van een link naar je webshop, heb je soms de mogelijkheid om zelf de link tekst te bepalen. Maak daar gebruik van en zorg ervoor dat er belangrijke keywords in je link tekst zitten.

Woorden zoals “klik hier” zijn niet interessant als link tekst, dat is evident. Spontane links zullen meestal op je URL gelegd worden, dus als je zélf de kans hebt om je link tekst te bepalen, kies dan voor woorden die voor jouw webshop heel belangrijk zijn.

5. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit

De Pinguin update van Google zorgde zoals gezegd voor een ommekeer. Voorheen was het aantal links een waardemeter. Sindsdien is het vooral de kwaliteit die primeert. Aangekochte links die massaal op weinig kwalitatieve websites verschijnen, verliezen hun waarde. Uw link in een persartikel op een kwalitatieve website zal zoveel meer waarde opleveren dan honderden van die kwaliteitsloze links.

Nog enkele bijkomende tips: Youtube: heb je een movie van je product of bedrijf: zorg dan voor een link in de movie. Zorg voor gratis downloads (whitepapers, guides, tips, folder, bonnen,…): dit is content die in het leuk maakt om een link naar die pagina te delen.Guest blogging: schrijf zelf artikels op andere websites of participeer actief in belangrijke en populaire blogs die thematische met jouw producten gerelateerd zijn.Social Media: Plaats je producten ook op Pinterest en Facebook. Dit zijn media die “delen” als bestaansreden hebben. Ze brengen je zeker ook belangrijke links op.

Hoe begin je er nu aan?

Stap 1: Alles start met een goede keyword analyse.

Maak een lijst op van kernwoorden en onderscheid de volgende types volgens concurrentie en aantal keer gebruikt per maand:Topwoorden: duur en algemeen. Wellicht  in het kader van conversie niet zo belangrijk.

Degelijke woorden: die zijn betaalbaar, maar er wordt wat minder op gezocht. Toch passen ze heel goed binnen je thema’s.Long tail woorden: die zijn heel gedetailleerd, goedkoop en er wordt weinig op gezocht. Ze zijn echter heel concreet en je kan er zo een product detailpagina aan koppelen.

De Google Keyword tool geeft je op dat vlak vast al de belangrijkste inzichten.Vul vervolgens je long list aan met wat je leert uit je concurrentie-analyse en verfijn zo het plaatje voor wat de keywords betreft. De kennis die je hier verzamelde is nuttig voor stap 2.

Stap 2. Verfijn je eigen content.

Creëer meer tekst en informatie. Start met bloggen, verruim je productinformatie en maak van de categorie-pagina’s interessante(re) landingspagina’s. Maak gebruik van je studiewerk m.b.t. keywords om je teksten op te maken.

Zorg voor een virale toets: een korting, een fotowedstrijd, … zodat andere websites je URL opnemen.

Stap 3. Ga actief op zoek naar inbound links.

Vanuit je excel file met links van je concurrenten ga je actief proberen om her en der een bericht te plaatsen met een link naar je webshop. Houd je acties bij en haak niet af. Ook link building is een continu verhaal. Volhouden is de boodschap. Eens het vliegwiel in gang, wordt het wat makkelijker en minder tijdsintensief. 

Veel succes!

Tags: , .



Over Indie Group


Indie Group

Indie Group is ondertussen 20 jaar actief. Dat kan tellen. Maar wat belangrijk is, is hoe we met die expertise vandaag omspringen.
Het uitwerken van digitale strategieën, het bouwen van websites & webshops en het voeren van online marketing, daar zijn wij bij Indie Group ijzersterk in.

Gekende klanten zijn Duvel, Fun, Filliers, Recticel, Cras / Collstrop, Ivago, ...

Volg mij


Bekijk volledig profiel