Luxemerken: niet elke status update geeft je status

Luxemerken: niet elke status update geeft je status
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 16 augustus 2013

Social media kan een dilemma zijn voor luxe merken. Aan de ene kant kan het helpen in je branding activiteiten en het ontwikkelen van een persoonlijke relatie met je klanten. Maar aan de andere kant: zal die openheid en dialoog de mystiek en allure die luxe merken zo enorm nodig hebben niet aantasten?

Hoe kunnen luxe merken sociale media in hun voordeel gebruiken? Hier zijn een aantal ideeën.

1. Vertel een merkverhaal

Nog altijd proberen veel merken op sociale media hun producten aan te prijzen. Dit is niet wat consumenten interesseert. Consumenten willen content die emoties oproept, en die een bijdraagt aan een merkverhaal waarin ze (willen) geloven. Dit werd al recentelijk ook weer aangetoond door onderzoek van de NYTimes in de "Psychology of Sharing".

2. Kwaliteit vs hoeveelheid

Een constante stroom van premium content is een lastige zaak. Mijn advies is: ga voor kwaliteit ipv hoeveelheid. Dus minder posts maar zorg dat elke post premium is. Burberry is een zeer goed voorbeeld van premium content. Door een continue investering in content (en een uitzonderlijk complete strategie), hebben ze recentelijk 10 million Facebook fans gehaald. Hiermee nemen ze een grote voorsprong op andere luxe merken als Dior en Gucci (met ongeveer de helft van dat aantal fans).

3. Engage op een premium manier

Dit is een dilemma: aan de ene kant hebben we altijd gezegd dat social media over conversatie gaat. Bij luxe merken kan dit echter een tegenovergesteld effect hebben. Laatst nog kwam ik op de Facebook pagina van een zeer groot luxe merk de volgende post tegen: "Wat vinden jullie van deze nieuwe ring"? Deze vraag kan makkelijk geïnterpreteerd worden als: "zijn jullie onzeker over jullie eigen designs"? Premium merken moeten nu eenmaal hun allure bewaren, en op een verkeerde toon communiceren kan deze snel om zeep helpen.

4. Communiceer met influencers

Een opmerkelijke 64% van informatie over luxe merken op internet komt van bloggers. Voor de launch van de Coco Mademoiselle campagne, nodigde Chanel 15 bekende internationale fashion bloggers uit voor een luxe dag met Chanel, met een rondleiding door de installaties van Chanel en het huis van Gabrielle Chanel, om daarna een lunch in The Ritz te hebben en diner in het Mini Palais.

5. Monitor en verdedig je reputatie

Met zoveel discussie en informatie rondom luxe merken die niet door het merk geïnitieerd wordt, is het extra belangrijk om te monitoren hoe er over je merk gepraat wordt. Het is van kritiek belang om de conversaties te monitoren en een strategie te hebben om deze conversatie te beïnvloeden. 

Luxemerken leven van een sterk merkverhaal. Social media kan sterk bijdragen aan dit merkverhaal. Maar juist in deze industrie moet het zeer zorgvuldig mee omgesprongen worden. Wat is jouw ervaring?

Tags: , , .



Over Joost Van de Velde


Joost Van de Velde

Founder van ktc, boutique bureau voor digitale transformatie. Nieuwe digitale bedrijfsconcepten en design geörienteerde digitale producten. Generalist met speciale interesse in automotive, pharma en verzekeringsindustrie.

Volg mij


Bekijk volledig profiel