Onefinestay, een Airbnb spin-off voor de superrijken, wint aan populariteit. De start-up haalde onlangs nog 36 miljoen euro op van investeerders en is van plan om na Los Angeles, New York, Parijs en Londen de rest van de wereld te veroveren. 

Onefinestay: disruptie van de luxe hotelsector

De hotelsector is al een tijdje niet te spreken over de disruptie die er gaande is door Airbnb en soortgelijke startups, toch hebben een aantal hotelketens een slimme manier gevonden om mee te stappen in dat digitale verhaal, zonder daarronder te lijden. Zo investeren hotelketens steeds meer geld in start-ups die zij als een bedreiging zien:

Terwijl Airbnb zich voorbereid op een nieuwe kapitaalronde - dat het bedrijf meer een waarde zou geven van meer dan 24 miljar dollar - worden ook soortgelijke spin-offs steeds populairder. Onefinestay, de luxevariant van Airbnb, ontstond vijf jaar geleden met amper zes woningen, maar is momenteel een pareltje onder de verhuurwebsites. Een verblijf kost gemiddeld €540 per nacht, maar dat schrikt de mensen blijkbaar niet af.

Bij Onefinestay kan niet zomaar iedereen zijn/haar woning verhuren. Indien je je woning ter beschikking wilt stellen, komt er eerst een inspecteur langs die een waslijst aan criteria grondig controleert. Zo wordt zelfs de dikte van je wijnglazen gecontroleerd. Omwille van de kwaliteitsstandaard en prijzen die worden gerekend is het dus van cruciaal belang dat alles tot in de puntjes is verzorgd.

Het online verhuurplatform telt zo’n 700 werknemers die de meer dan 10.000 verblijven administratief opvolgen. Schoonmaakploegen worden de deur uitgestuurd om alles klaar te maken voor het verblijf en om nadien het huis weer kraaknet achter te laten. De kwailiteitsstandaard geldt dus niet alleen voor de huurders, maar ook de verhuurders krijgen een luxueuze behandeling op die manier.

Het doel: de wereld veroveren

CEO Greg Marsh wil met de verse 36 miljoen euro de poort naar andere Europese steden openbreken. De grootsteden zoals Barcelona, Rome en Berlijn liggen voor de hand. Voor een bedrijf dat vijf jaar geleden amper zes woningen in zijn bezit had, gaat het nu plots heel snel.

Maar die wereld veroveren zal niet zonder tegenstrubbelingen lukken. Zoals Airbnb eigenlijk de concurrentie aangaat met de hotelwereld, doet Onefinestay dat ook, maar dan met de luxehotels binnen die sector.

Heeft de hotelsector haar lesje geleerd?

Onefinestay maakt er geen geheim van, dat het zich als lijnrechte concurrent positioneert ten opzichte van de hotelsector. Elke dag opnieuw worden nieuwe locaties toegevoegd tot hun aanbod.

"Onefinestay beschikt intussen over een accomodatie aanbod dat 6 keer groter is dan dat van de hotelketens Ritz, Plaza, Hotel George V en Hotel Bel-Air gecombineerd," zegt CEO Greg Marsh. 

Je zou kunnen denken dat de hotelsector deze soort startups met lede ogen aanziet. Maar toch hebben verscheidene ketens al begrepen hoe ze het best anticiperen op die evolutie.

Hyatt Hotels, een van de grotere luxeketens, heeft twee weken geleden aangekondigd dat het mee zal investeren in Onefinestay. Beide partijen vinden deze deal zeer positief. Hyatt ziet het als een uitgelezen kans om zijn “vijand” goed in de gaten te houden en tegelijkertijd zegt Marsh dat hij op die manier veel kennis en expertise zal kunnen oppikken van de hotelketen.

Wyndham Hotels heeft dan weer geïnvesteerd in een recente Londense start-up LoveHomeSwap. Via het platform kunnen geabonneerden voor een zelf te kiezen periode van huis wisselen.

Met deze strategische keuzes slaan de twee hotelketens de handen in elkaar om de resolute concurrentie van Airbnb tegen te gaan. Een opmerkelijke zet van beide hotelketens. Benieuwd om te zien wat hieruit zal voortvloeien! 

Bron: De Tijd (11 juli 2015)