M-Commerce in België: worden we eindelijk een hoogvlieger of houden we de kop in het zand?

M-Commerce in België: worden we eindelijk een hoogvlieger of houden we de kop in het zand?
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 3 september 2015

Typisch, die Belgen zeggen ze nu in Nederland! Geen eigen nationale luchtvaartmaatschappij meer, maar in het opiniestuk van Bart van der Leenen wel doen alsof social media een doekje voor het bloeden is bij KLM. Koren op de molen van non believers: die social media en nieuwe technologie is allemaal overroepen.

En wat lees ik op tech.eu van Robin Wauters: “KLM en Schiphol investeren in Internet-of-Things start up Undagrid.” Nooit meer je bagage kwijt, een notificatie op je smartphone naar welke gate je nu moet, je aangenaam verraste klanten dichtbij het merk staan klaar om te delen met al je 1.4 miljoen Facebook volgers.

Intussen hang ik aan de wachtmuzak van mijn reisbureau en wil ik toch mijn ei even kwijt.

We blijven in België echt hangen in oude denkpatronen

Steeds maar bestaande interne processen optimaliseren, lange IT trajecten om grote platformen te bouwen voor… ooit, 2 jaar achterstand in e-commerce.
Of in mijn branche, liever een geldtelmachine, UV lamp en waardetransport budgetteren voor 2016 dan m-commerce, want dat is nog te vroeg.

Social support is sneller, persoonlijker én efficiënter dan elk call center. Bedrijven als KLM integreerden zelfs al betalingen voor bestellingen op hun social support. Koopknoppen op Pinterest, one click payments, nog te vroeg?

Belgische retailers investeren actief in omni channel platformen om een coherente klantenervaring aan te bieden in alle kanalen. Zware, lange trajecten want van kassa tot magazijn, iedereen moet mee. De winkel blijft een centrale rol opnemen als afhaalpunt, showroom.

Intussen kan iedereen in een handomdraai een mobile webshop maken vanop smartphone (Modest, Binarta), een bestaande webshop omturnen in een m-commerce app in 1 week (Jmango360). Eens live, heb je onmiddellijk een platform om land per land uit te rollen. Want 6 miljoen online kopers in België, daar bouw je geen Unicorn op.

Mobile is dus anders 

Het vraagt meer brutaliteit, dient de luiheid met extreme eenvoud, en bovenal: sneller!

Hebben we nog tijd? Jazeker. Nog minder dan de helft van de online kopers gebruikt de smartphone en dit zijn vooral jongeren. Nu, toch even dit, tegen 2017 zullen de Millenials (geboren tussen 1980 en 2000) de cohorte zijn met de grootste koopkracht, zeker online. Dus de tijd die er is dringt. In België gaf nog slechts 13% geld uit via zijn smartphone (Comeos – 2015), maar bij de -45 jarigen ligt dit aantal al dubbel zo hoog.

Brutaal dus. Draai in de budgetdiscussies de zaak dus even om: waarom investeer je nog in dingen die geen direct voordeel opleveren voor je klant en niet gebaseerd zijn op mobile technologie?

Stop dus met upgrades van oude technologieën maar bouw aan iets nieuws.

In de betaalbranche, 1 klik om te betalen. Bescherm je klant voor zijn hele aankoop: zijn financiële gegevens, makkelijk geld terug bij een probleem of terugsturen, geen portkosten voor de retour.

Mobile is je belangrijkste investering, die moet dus ook opbrengen. Een betaaloplossing mag al je investering in trafiek en conversie niet teniet doen. Het maakt niet uit van waar je klant afkomstig is of zich bevindt, hoe hoog het bedrag is of welk model, operating system, in-app of browser je koper gebruikt.

En ja, brutaal gezegd: 1 klik.

Klik.

Deze opinie is een persoonlijke mening en is niet noodzakelijk die van PayPal. 

Opiniestuk geschreven door Joachim Goyvaerts (Head of PayPal Belgium) spreker op Mobile Day 2015 over “If Mobile is first, what’s left?”. Lees er hier meer over.

Tags: , .



Over Joachim Goyvaerts


Joachim Goyvaerts

Joachim Goyvaerts is Head of PayPal in Belgium since September 2014. Representing PayPal, the leading digital payment solution, Joachim’s mission is to enable e-commerce growth for Belgian consumers and e-commerce industry with seamless payment experiences.

Prior to joining PayPal, Joachim built more than 15 years of experience in the financial industry on payment transactions with KBC Bank and Atos Worldline, focusing on customer centricity and the war on cash. Joachim Goyvaerts (36) holds a Master degree in Applied Economics at the KU Leuven and specialised in Marketing Management at the Vlerick Business School and in Financial Transaction Services at the Solvay Business School.

Volg mij


Bekijk volledig profiel