Marc Van de Looverbosch: “Social media is een trend die zal passeren”

Marc Van de Looverbosch: “Social media is een trend die zal passeren”
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 14 mei 2013

Wetstraatjournalist voor de VRT en invloedrijke mediafiguur, Marc Van de Looverbosch, is er helemaal van overtuigd dat social media een voorbijgaande trend is. Volgens Van de Looverbosch moeten media er wel op inspelen, maar we mogen het zogezegd niet overroepen.

Even de context schetsen

Recent organiseerde Steven Piessens, auteur van het boek “Hoe word ik opiniemaker”, een debat rond opiniemakers in het nieuws. Het belang ervan, het onder- of overaanbod, de rol die ze kunnen invullen enzovoort.

Het debat zelf was best wel interessant. We hoorden de wel geformuleerde meningen van mediafiguren Marc Van de Looverbosch en Bart Sturtewagen en van opiniemakers Jan Denys en Carl Devos. Voor mij kwam de grote verrassing helemaal op het einde.

Ik stelde een vraag

Het verwonderde me dat er tijdens het meer dan een uur durende debat met geen woord gerept werd over social media of nieuwere technologieën. Binnen de context van ‘opiniemakers in het nieuws’ verwacht je immers dat “nieuwe media” een grotere rol zouden spelen. Dus ik besliste deze vraag te stellen (geparafraseerd):

“Je ziet weinig verschijnen in Belgische media over nieuwere technologieën. Neem nu Bitcoin als voorbeeld. Een virtuele munteenheid, losgekoppeld van enige officiële instantie, die door economen heel serieus genomen wordt. Er wordt zelfs gefluisterd dat dergelijke technologie een oplossing zou kunnen bieden voor landen zoals Zimbabwe, waar de inflatie de spuigaten uitloopt. Misschien is het voor een deel uit onwetendheid bij de media instanties zelf. Maar àls er dan over gerapporteerd wordt, betrekt men er vaak tweets bij die over het onderwerp gaan, maar volledig ongefundeerd zijn. Waarop baseren nieuws instanties zich wanneer ze tweets of social media berichten betrekken in hun berichtgeving? Aan welke voorwaarden moeten zo’n posts voldoen om opgenomen te worden?”

Ik kreeg een … antwoord?

Op een toon die sterke gelijkenissen vertoonde met een vader die belerend zijn zoon een uitleg geeft, verklaarde Van de Looverbosch dat social media een trend is. Een trend die zal passeren. Hij voegde er nog een tikkeltje minachtend aan toe dat ik dit op termijn wel zelf zou beseffen.

Oh dear… Where to begin?

Meer dan vijf miljoen Belgen op Facebook, globaal meer dan één miljard. Bijna 400 miljoen tweets per dag, 1.6 miljard zoekopdrachten op Twitter per dag. Nieuwsfeiten en rampen worden sneller gerapporteerd via social media dan via “klassieke media”. Tijdens die rampen worden social media ingezet om hulpdiensten efficiënter te laten werken en slachtoffers meer duiding te geven en ook praktisch te helpen. Denk aan de Pukkelpop-ramp vorig jaar.

Nu, laten we even social media zoals we die nu kennen terzijde. Twitter en Facebook zullen binnen x-aantal jaar misschien niet meer zijn wat ze nu zijn. Maar het social element zal blijven. Alle media worden social.

Zeggen dat het social element voorbijgaand is, terwijl je zelf zo’n belangrijke positie bekleedt binnen de mediawereld, is snijden in je eigen vel met een heel scherp mes.

Hier op Bloovi moet ik echter geen extra argumenten geven om het belang van social media te bewijzen. Het zou een afgezaagd liedje worden, want we zeggen al jarenlang (ja, echt, al letterlijk jarenlang) hetzelfde. Keer op keer, opnieuw en opnieuw.

Is dit een antwoord op de vraag: “Waarom komt België altijd achter?”

Het is geen geheim dat België systematisch achterop loopt wat adoptie van nieuwe technologieën betreft. Meer nog, het is een afgezaagd mopje geworden in de sector: “ ’t is nog altijd België, hé!” Het is ook verre van een geheim dat vooral onze media achterlopen. Toen hashtags afgezaagd werden voor Amerikanen, begonnen Belgische TV-zenders sporadisch een hashtag te vermelden bij hun programma’s.

Aangezien media de grootste invloed hebben op het gros van de Belgen is het dan ook niet verwonderlijk dat onze adoptie van nieuwe technologieën trager verloopt dan in de ons omringende landen. Zo heb je in Nederland bijvoorbeeld Alexander Klöpping. Hij komt in vrijwel alle Nederlandse TV-programma’s voor (nieuws, duiding, talkshows) enkel en alleen om te praten over gadgets en technologie. Hier zouden ze al eens durven een Youtube-filmpje laten zien tijdens De Laatste Show, de durvers!

En dan maar hopeloos zoeken naar redenen waarom jongeren steeds minder TV kijken. Als we het nieuws al weten enkele uren voor het op TV verschijnt, waarom zouden we dan nog kijken? Het ligt niet aan de programmatie, beste media, het ligt aan het prehistorische gevoel dat we krijgen wanneer we naar TV kijken. Time to wake up.

 

Tags: , , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel