Technologie is geen bedreiging, maar een verrijking voor de nieuwsredacties, vindt Fredric Karén, de hoofdredacteur van de Zweedse krant Svenska Dagbladet. Karèn spreekt op WebTomorrow over de digitale transformatie die hij doorvoerde bij de Zweedse uitgever Schibsted Media Group. In dit interview dat werd afgenomen door De Tijd (mediapartner van WebTomorrow) neemt hij ons mee in dit boeiende transformatieverhaal.

Karén werd drie jaar geleden de numero uno van de Zweedse kwaliteitskrant. Maar hij combineert zijn redactionele job met het uittekenen van de commerciële en digitale strategie. In Scandinavië is de combinatie van de redactionele en zakelijke functies niet zo ongewoon, zegt hij. Tussen 2009 en 2013 was Karén als digitaal redacteur al verantwoordelijk voor de ontwikkeling van apps en de nieuwe organisatie van de redactie. Door de invoering van andere werkritmes garandeerde hij bijvoorbeeld dat de krant online veel sneller op de bal kon spelen.

Karén spreekt op 16 juni in Gent over de strategische shift van zijn Noorse moederbedrijf Schibsted, een internationale mediareus die met media en onlinediensten 6.800 werknemers telt in 30 landen.

‘We hebben ervoor gekozen om binnen Schibsted eigen platformen te bouwen voor content en advertenties, om zo de uitdaging met Google en Facebook aan te gaan. Dat vereist grote investeringen in technologie en mensen. Maar we zijn ervan overtuigd dat mediabedrijven zelf de eigenaars moeten zijn van hun technologie en hun data, omdat die essentieel worden.’

Hoe ver staat Schibsted met die strategie?

Fredric Karén: ‘Svenska Dagbladet is het eerste mediamerk dat het nieuwe platform gebruikt. In mei vorig jaar lanceerden we een nieuwe website en werd onze redactie veel meer datagedreven. Zo gebruiken we een algoritme om de volgorde van het nieuws op onze homepage te bepalen, in plaats van dat allemaal manueel te doen. Met de tijd die we daarmee uitsparen, kunnen we meer focussen op redactionele inhoud, het aantrekken van bezoekers en meer betrokkenheid van onze lezers.’

Die homepage verliest wel terrein. Steeds meer mensen lezen hun nieuws op Facebook.
Karén: ‘De vraag is of je moet meedoen met Facebook door je content aan te bieden op zijn nieuwsplatform Instant Articles, of dat je net in concurrentie moet gaan met Facebook. The Washington Post kiest voluit voor de eerste optie, maar wij proberen toch om de trafiek op onze eigen websites te houden.’

Werken ook de journalisten nu anders?

Karén: ‘Ja. Het redactiesysteem bevat bijvoorbeeld een tool waarmee de journalisten in realtime kunnen nagaan hoe hun artikel het doet op de website en op de sociale media. Ze krijgen ook suggesties om hun titel aantrekkelijker te maken. Vroeger schreef je een artikel en wist je niet wat ermee gebeurde na publicatie. Nu kan je dat wel in de gaten houden.’

De Vlaamse mediagroep De Persgroep is sinds kort actief in Denemarken. Ook Schibsted groeit internationaal. Verwacht u meer toenadering tussen de Europese mediabedrijven?

Karén: ‘Ja, ik denk dat er de komende vijf à tien jaar meer consolidatie zal plaatsvinden tussen mediabedrijven in Europa, en zelfs wereldwijd. Dat is de enige manier waarop ze kunnen concurreren met gigantische spelers als Google en Facebook. Zelfs een groot mediabedrijf als Schibsted is daarvoor niet sterk genoeg. De technologie is de belangrijkste drijfveer, maar ook commercieel is er ruimte voor samenwerking.’

Hoe ver staat u in de evolutie naar betalend digitaal nieuws?

Karén: ‘We experimenteren volop. Tegenover een papieren oplage van 120.000 kranten hebben we 25.000 betalende digitale abonnees, 70 procent meer dan een jaar geleden. Op de website hebben we een ‘metered paywall’: je krijgt 25 artikels per maand gratis, daarboven betaal je.’

Alle nieuwsmedia zoeken nieuwe inkomstenmodellen. Wat werkt er bij u?

Karén: ‘We hebben de jongste tijd veel geïnnoveerd rond digitale advertenties, met nieuwe vormen van native advertising en branded content (gesponsorde artikels). Adverteerders zoeken nieuwe manieren om hun boodschap te brengen. We produceren ook steeds meer video. En we zijn begonnen met het organiseren van evenementen waar we lezers in contact brengen met journalisten. De eerste ervaringen daarmee zijn heel positief.’

U lanceerde in september vorig jaar ook een weekblad voor jongeren, SVD Junior. Waarom papier verkopen aan een digitale generatie?

Karén: ‘Veel kinderen van pakweg 8 à 12 jaar lezen geen boeken meer. Met SVD Junior proberen we interesse te kweken voor onze journalistiek, door de actualiteit begrijpelijk uit te leggen. Bovendien zien we bij de ouders een grote bereidheid om voor zo’n product te betalen. De resultaten zijn heel goed. We hadden 7.500 exemplaren nodig om break even te draaien, maar na ruim een half jaar zitten we al aan 12.000 exemplaren. En het gaat puur om abonnementen, we verkopen daar geen reclame.’

Bron: De Tijd