tot einde Super Early Bird korting Laatste kans op € 100 korting

"Meer dan 128 jobs en andere dingen zullen verdwijnen door de zelfrijdende auto."

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
"Meer dan 128 jobs en andere dingen zullen verdwijnen door de zelfrijdende auto."

De zelfrijdende auto zal meedogenloos 128 types van jobs, sectoren en andere dingen opslokken. Of dat is alleszins wat topfuturist Thomas Frey beweert. Op zijn blog legde hij haarfijn uit welke soorten jobs zullen verdwijnen en waarom dat zo is. Maar dat is nog niet meteen voor morgen.

Vanaf 2030

Pas vanaf 2030 zouden we deze veranderingen kunnen waarnemen. “Het duurt even voor deze transitie zich in gang zet, maar vanaf dan zullen de jobs genadeloos een voor een verdwijnen,” gelooft hij. Na verloop zou niemand nog zelf mogen rijden, omdat dat als onveilig gezien wordt. Daardoor veranderen er heel wat dingen.

Zo geeft Frey het voorbeeld van een luchthaven. Die halen veel inkomsten uit parking. Maar wanneer je met een zelfrijdende auto naar de luchthaven trekt, heb je geen parking meer nodig. Die grote inkomstenbron valt dus weg. En naast parking, heb je ook geen shuttle bus meer nodig. En geen taxi. En eenmaal op je bestemming aangekomen, hoef je geen auto te huren. Kortom, één situatie leidt al tot verlies van diverse jobs. De luchthaven verliest dan weer diverse inkomstenbronnen. Niet enkel parking, maar bijvoorbeeld ook de kantoorruimte die wordt verhuurd aan autoverhuurbedrijven .

Thomas Frey

Thomas Frey

Diverse sectoren worden getroffen

Daarnaast zijn er nog andere jobs en sectoren die in de toekomst haast niet meer zullen bestaan. Jouw lokale garage, bijvoorbeeld. Of de carwash in de buurt. De ontwikkelaars van de zelfrijdende auto’s zullen hun voertuigen waarschijnlijk zélf onderhouden.

Sommige sectoren zullen niet verdwijnen, maar wel een pak kleiner worden. Denk dan aan politie-agenten die alcoholcontroles uitvoeren, verkeersovertredingen opschrijven,… Ook de rechtbank zal ineens een pak minder werk hebben.

En wat met autobedrijven zelf? Die gaan hun business model al helemaal moeten herdenken. Geen inkomsten meer op de verkoop van auto's, maar bijvoorbeeld een bedrag rekenen voor elke afgelegde kilometer. 

Frey benadrukt wel dat al die veranderingen geleidelijk aan zullen plaatsvinden. Wil je het hele overzicht lezen? Zijn blogpost over de zelfrijdende auto vind je hier!