Bron foto: Forbes

Op Build 2016 kwam Microsoft nogal verrassend uit de hoek. Projecten zoals de Windows Phone werden subtiel doodgezwegen en Microsoft richtte vooral haar pijlen op de toekomst. Virtual reality, AI bots die met elkaar praten, niks lijkt te groot of te gek voor Microsoft. Ambitieus, maar een andere keuze hebben ze eigenlijk niet.

Veldslag verloren, maar wel ambitie om oorlog te winnen

Smartphones zijn goed op weg om de belangrijkste toegang tot het internet te worden in ons leven. De smartphonemarkt is dan ook enorm. Tot voor kort probeerde Microsoft ook op die markt een belangrijke speler te worden. Ze droomden ervan derde gigant worden, naast Apple en Android, maar de Windows Phone kwam nooit echt van de grond. Microsoft accepteert dat ze een veldslag verloren, maar willen er alles aan doen om de oorlog te winnen. Daarvoor boren ze nieuwe en nogal spectaculaire markten aan.

Satya Nadella Build 2016

Satya Nadella vertelt over de AI bots. Bron foto: The Verge

Onontgonnen markt: artificiële intelligentie

Een van de markten die ze willen bespelen, is die van de AI bots voor messaging apps. Toegegeven, als je ze er over hoort filosoferen, dan lijken ze wel ‘the next big thing’ te worden. Als Microsoft gelijk heeft, dan zijn ze zich nu handig aan het manoeuvreren in een leiderspositie in een belangrijke, nog niet ontgonnen markt. Al lijkt Facebook met M niet veraf. Zo’n AI bot moet je het leven vooral gemakkelijker maken. Een restaurant reserveren of hotel boeken, zonder dat je daar al te veel woorden aan moet vuil maken. Voor messaging apps erg interessant, zeker met het oog op conversational commerce. 

Holografische communicatie

Een tweede verbluffende markt waar ze willen op inzetten, is holografische communicatie. Dat doen ze met de HoloLens, een AR-headset. Ook dat is weer een compleet nieuw platform waar Microsoft de enige grote speler lijkt op dit moment. Toegegeven, de HoloLens lijkt zo uit een Star Trek-aflevering, maar je kan niet ontkennen dat het best indrukwekkend is. Daarnaast experimenteren ze ook met software die handschriften herkent en kan lezen, en AI die vertelt of iemand nu blij of verdrietig is.

Microsoft wil techrevolutie starten, waarin zij wél meetellen

Kortom, Microsoft toont zich extreem ambitieus en zet in op boeiende en opzienbarende technologieën. Grote concurrent Apple heeft tot dusver weinig revolutionaire inzichten getoond, en volgens criticasters was Apple's laatste aankondiging een gepimpte iPhone 5. Dat staat in schril contrast met de ambities die Microsoft toont. Zo lijkt het erop dat de technologiegigant uit Redmont er alles aan wil doen om een volgende grote techrevolutie te starten. Eentje waarin ze dan wél meetellen.

Natuurlijk is er geen enkele garantie dat deze bijzondere strategie zal werken. Het bedrijf slaagde er in het verleden al een paar keer in de hele industrie naar een hoger niveau te tillen, maar kon dat vaak niet omzetten in een product met commercieel succes. Kan ze dat dan wel met de AI bots en de HoloLens? Misschien niet, maar Microsoft heeft geen andere keuze dan de toekomst te verkennen. Want de huidige mobiele revolutie wordt al gedomineerd door Apple en Google. Hoe sneller de nieuwe revolutie hier is, hoe groter de kans dat Microsoft weer kan meespelen met de grote jongens.

We zijn benieuwd! 

Bron: The Verge