Foto: shutterstock.com

45% van de Belgen gelooft in een cash-free society, een wereld zonder cash geld. 1 op 10 Belgen gelooft dat dit mogelijk is binnen de 5 jaar. Opvallend is dat er geen grote verschillen zijn tussen leeftijdsgroepen of mannen en vrouwen. Bert Hendrickx, Senior Research Expert en Mobile Day spreker deelt zijn kennis en cijfers:

De opkomst van de smartphone en mobiele apps voor je financiën te regelen maakt een cash-vrije toekomst mogelijk. Hieronder gaan we in op twee trends: mobiel bankieren en mobiel betalen.

17% van Belgen bankiert mobiel

De Belg is duidelijk helemaal gewonnen voor het thuisbankieren. Maar liefst 91 procent van de Belgen doet aan thuisbankieren via PC, tablet of smartphone. 1 op 6 (17%) Belgen doet dit via zijn of haar smartphone. Net zoals bij de meeste mobiele trends trekken de jongere generaties de kar: 1 op 3 Belgen jonger dan 35 doet aan ‘mobile banking’ via smartphone.

Deze mobiele trend zit in stijgende lijn en wordt steeds belangrijker bij het kiezen van een (nieuwe) bank. Eén op twee mobile banking app gebruikers zou overwegen om van bank te veranderen voor een betere mobiele ervaring, terwijl drie vierde aangeeft de digitale ontwikkeling van een bank mee in overweging te nemen bij zijn bankkeuze. Dat 40% bereid is te betalen voor een (betere) mobiele bankapplicatie, toont enkel het toenemende belang van mobile aan.

Mobiele banking apps dienen vooral voor dagelijks bankieren, zoals het opvolgen van het rekening saldo en het uitvoeren van betalingen en overschrijvingen. Dit verklaart ook waarom pure verzekeraars een zeer lage mobiele integratie hebben. 97 procent van de Belgische bevolking vindt dat dagelijks bankieren mogelijk moet zijn via een app op tablet of smartphone. 13% geeft zelfs aan dat zijn of haar smartphone het belangrijkste toestel is om rekeningen op te volgen, bij jongeren is dit 1 op 3.

Mobiel betalen is minder populair

1 op 3 Belgen betaalde in 2014 via SMS. Deze oudere vorm van mobiel betalen is dankzij het openbaar vervoer en parkeren in verschillende steden redelijk ingeburgerd. Als het gaat over het aankopen van producten, in plaats van diensten, kunnen we stellen dat België wel sterk achterloopt op andere landen.

Hoewel ongeveer 4 op 10 Belgen de Bancontact app en de PayPal app wel kennen, heeft 73% van de Belgen nog nooit met zijn smartphone betaald voor de aankoop van een product.

Slechts 16% geeft aan dit af en toe eens te doen. Eén derde van deze personen (5% van de totale bevolking) betaalt (bijna) altijd met zijn smartphone indien dit mogelijk is.

België ligt hiermee licht achter op het Europese gemiddelde, maar we zien vooral een groot verschil met de Aziatische “developing markets” (China, India en Indonesië), waar ongeveer 30% (bijna) altijd met zijn smartphone betaald.

Wanneer we kijken naar het betalen van online aankopen (via pc, tablet of smartphone), zien we dat in de eerste helft van 2015 de kredietkaart het populairste betaalmiddel is. 35% van de online aankopen werd volgens de BeCommerce Market Monitor immers zo betaald. Online bancontact (30% van de online aankopen) en PayPal (12%) vervolledigen de top 3 van populairste betaalmiddelen.