De e-commerce markt is booming wereldwijd en daarmee ook het aantal online betalingen. Uit de recentste cijfers van technologiebedrijf Adyen blijkt dat  tijdens het laatste kwartaal voor het eerst meer dan een derde van alle online betalingen gebeurde vanaf een mobiel apparaat. Dat is een stijging van maar liefst 10% ten opzichte van het 3e kwartaal 2015. 

Groeimotor voor e-commerce

Deze stijging is vooral te wijten aan het groeiend succes van betalingen via smartphones. Uit de cijfers is te zien dat smartphones voor het eerst meer gebruikt worden dan tablets voor mobiele betalingen.

Met een aandeel van 27% zijn smartphone betalingen vooral populair bij het aankopen van digitale producten. Hier halen tablets slechts een kleine 7%. In de retail sector liggen de cijfers dichter bij elkaar en hebben smartphones met 17,5% vs 16% tablets een kleine voorsprong.

Roelant Prins, chief commerce officer van Adyen, zegt dat mobiele betalingen de belangrijkste groeimotor zijn voor e-commerce wereldwijd. Een belangrijke voorwaarde is wel dat de sites en apps geoptimaliseerd zijn voor het mobiele gebruik.


Transactie waarde

Ondanks de toenemende populariteit en het groter aandeel van mobiele betalingen vanaf een smartphone zien we toch een grote sterkte bij tablets, namelijk de gemiddelde transactiewaarde.

Bij iPads en andere tablets was dit respectievelijk een gemiddelde transactie waarde van 107 en 86 dollar, terwijl de Android smartphones en de iPhone slechts een gemiddelde transactiewaarde van 73 en 83 dollar halen. Betalingen via een computer hebben een gemiddelde transactiewaarde van 106 dollar en scoren dus net minder dan uitblinker de iPad.

Nederland scoort hoog, België gemiddeld

In Europa zien we dat de betalingsmethode IDEAL (Nederland) hoog scoort met een aandeel van 49% mobiele betalingen. Open invoice (Scandinavische landen) haalt 47% en Bancontact/Mr Cash (België) haalt 39% mobiele betalingen. 


De sterkste groei kwam op het conto van de Aziatische betaalsystemen. 54% van alle JCB-betalingen werd uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Vorig kwartaal was dit nog 47%. Het mobiele aandeel van Alipay groeide van 35% vorig kwartaal tot 44% en dat van UnionPay steeg van 23% tot 31%.

bron: Adyen.com