Multi-Channel aanpak wordt de nieuwe basis

Multi-Channel aanpak wordt de nieuwe basis
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 10 mei 2013

Google Analytics is de moeder van alle analytics tools. Google Analytics is de meest gebruikte analytics tool in België en ver daar buiten. Toch kennen veel mensen niet alle toepassingen van deze tool. De integraties van andere tools openen nieuwe mogelijkheden, en de updates volgen elkaar op. Tijd om een overzicht van dit alles te geven op Google Analytics Business Conference. Dé conferentie over Google Analytics in België.

 

Dit jaar zullen op 30 mei 8 nationale & internationale sprekers meer inzichten bieden over de veranderingen en praktische toepassingen van de tool. Topspreker Paul Muret, de man achter Google Analytics, komt vertellen over Universal analytics. Het zullen hoogdagen zijn in Brussel. Enkele straten verder dan de Palace Ball room in Crowne Plaza is het Semetis Hoofdkwartier. Wij gingen alvast langs bij Nicolas Debray, directeur Bij Semetis.

Wie is Nicolas Debray?

Nicolas komt uit de google familie. Voor hij als directeur bij Semetis aan de slag ging was hij Account Manager bij Google België. Toen was hij verantwoordelijk voor de retail, automotive en enternainment sectoren. Daarvoor zette hij de Business Intelligence-afdeling van Google België op. Eerder was hij nog aan de slag bij Dedicated Research, welbekend als marktonderzoeksbureau. Nicolas studeerde af aan de Solvay Business School (Brussel) en bezit ook een Master van de Bocconi University (Milaan).

Nicolas, waarover ga je spreken op GABC?

Wist je dat 97% van de bezoeken op je website niet converteren? Dat is een grote zorg voor de marketeers onder ons. Daarom zal ik met "Branding & Offline with Google Analytics: Multi-Channel & Attribution" een presentatie brengen voor de marketeers en e-commerce managers. Het zal voornamelijk gaan over hoe een consumenten-strategie te bepalen en te verfijnen.

We hechten er steeds meer belang aan om conversies te gaan meten en te onderzoeken hoe we dit moeten bijsturen. Op zich is het normaal dat we willen weten of onze website de doelstellingen wel haalt, maar we hebben er als sector toch lang over gedaan om dat in te zien? Hoe komt het dat het zo lang duurde voordat we met conversie bezig waren?

Daar zijn verschillende redenen voor:


De eerste reden is dat online marketing  nog steeds vrij nieuw is. Bovendien ontwikkelt technologie ontwikkelt zich razendsnel en duiken nieuwe spelers en toepassingen om de haverklap de kop op. De tweede reden is de huidige adverteerders opgegroeid zijn in een totaal andere manier van adverteren. Doorgaans gebruikten ze marktonderzoeken om de impact van advertenties te meten. Dat brengt mij tot de derde reden: Data. In de jaren ‘80 & ‘90 was de toegang tot data zeer beperkt, dat staat in een schril contrast met vandaag, waar grote hoeveelheden data beschikbaar zijn. Deze zogenaamde ‘big data’ is een gloednieuwe trend. Zo kan je pas de term ‘big data’ terugvinden in Google Trends op het einde van 2011. Als je deze drie elementen opsomt: ‘nieuwe & snel evoluerende sector’, ‘weinig expertise’ & ‘toegang tot grote hoeveelheid van data’, dan begrijp je wellicht dat het tijd is om deze nieuwe kansen te benutten en ervaring in deze gebieden uit te breiden.

Inmiddels kennen we wel wat het inhoud, maar wordt het daarom goed toegepast? hoe komt dat denk je?


Het meten van hoe goed een advertentie het doet staat nog niet op punt. De grootste fout die wordt gemaakt is ‘micro management’. Meettoepassingen zullen nooit 100% accuraat zijn, maar als we er een foutenmarge aantoekennen, kunnen we toch een stukje dichter komen bij de realiteit en kunnen marketeers betere beslissingen nemen die telkens onderbouwd zijn én juist zijn. Maar het goede evenwicht moet vandaag nog verder uitgezocht worden.

Vandaag de dag steekt Google er nog steeds met kop en schouders bovenuit. Zowel in aantal gebruikers, omzet en soort technologie. Wat is volgens jou de sterkte aan Google Analytics die andere analytics niet hebben?

Google Analytics heeft gebruikers & geld! De oorsprong van Google Analytics komt voort uit de overname van het bedrijf Urchin in 2005. Paul Muret, de man die de leiding heeft over het Google Analytics project, was medeoprichter van Urchin. Muret had een visie al lang voor analytics echt ‘hot’ waren. Vandaag is hij nog altijd dé man achter te schermen die zorgt voor een duidelijke visie voor de toekomst van analytics. We mogen echt van geluk spreken dat hij naar GABC komt! Natuurlijk is hij niet de enige die achter Google Analytics zit. Zo zijn er tientallen getalenteerde mensen die elke dag hard werken aan de toekomst van het product. Google Analytics is eigenlijk broodnodig voor Google. Zo toont Analytics hoe efficiënt adverteren via het Google netwerk kan zijn. Bovendien komt ook 95% van Google’s omzet via het plaatsen van advertenties.

Google verdient goed aan deze business. Zo verdient Google elke 3 maand 3 miljard dollar dankzij haar advertentie-inkomsten. Dat zorgt er natuurlijk voor dat Google in staat is om dé beste mensen aan te nemen en ook de nodige infrastructuur te betalen.

We horen steeds meer over strategieën van met een Multi-Channel insteek. Wat is de kracht van zo een strategie en waar gaan we in de toekomst naartoe? Wat zijn de mogelijkheden?

Multi-channel geeft adverteerders de kans om een overzicht te creëren in het customer acquisition process. Vandaag zijn we te weten gekomen dat 60% van de online conversies gekomen zijn na het meerdere keren bezoeken van een website. Voorheen hadden marketeers vooral oog op het gedrag van mensen die iets kochten op een website. Vandaag moeten we kijken naar de verschillende bezoeken die mensen doen voor ze kopen. Vandaag proberen we te achterhalen hoe mensen getriggerd worden voor ze overgaan tot het kopen van iets (email, social, blogs, search, display,...).

De volgende stap is het integreren van meer data. Hoe kan je bijvoorbeeld offline conversies gaan meten, CRM data & advertentiekosten in kaart gaan brengen. Zo zien marketeers vandaag dat online & offline steeds meer overgaan in elkaar. Deze twee elementen in een analytics tool te gieten is een uitdaging en een doel voor de nabije toekomst.

Nicolas, het valt me op dat heel wat leidinggevenden in deze branche op een bepaald moment naar het buitenland zijn getrokken om hen te verdiepen in het online/digitale. Hoe komt dat? Loopt België werkelijk zoveel achter op Engeland, Nederland en Amerika?

We moeten dit bekijken aan de hand van de grootte van bedrijven in een land. Ik geloof er sterk in dat grote nationale bedrijven in een grote afzetmarkt een voordeel hebben en sneller kunnen groeien. Zo zullen zij meer verkoop hebben, wat voor meer omzet zorgt en ook op zijn beurt instaat voor een sterkere groei. Zij kunnen meer investeren in online teams, en kunnen ook sneller schakelen. Deze bedrijven zijn ook in staat om in de nieuwste technologieën te investeren voor Belgische bedrijven daar het budget voor hebben.

Wat de kleinere bedrijven betreft in België, zijn deze te vergelijken met bedrijven zoals in de VS. Het is hier niet zo slecht als we denken.

Doordat onze markt kleiner is, is het ook een hardere omgeving om een bedrijf in groot te brengen. Desalniettemin koester ik de hoop dat meer en meer ambitieuze entrepreneurs in ons land gaan focussen op internationale opportuniteiten en zich niet enkel blind staren op de Belgische afzetmarkt.

 

Over Search University 2013

Bekijk alle sprekers, het programma en details rond inschrijvingen op, www.serachuniversity.be

Google Analytics Business Conference vindt plaats op 30 mei op dezelfde locatie als Search University. Meer weten over GABC? Kijk op www.gabc.be

Tags: , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel