Apple is erin geslaagd om in no-time de grootste mobiele betalingsmethode in de VS te worden. In amper 72 uur registreerden zich meer dan 1 miljoen mensen zich voor de dienst. Dat verklapte Tim Cook tijdens een interview.

Groter dan alle concurrenten samen

“Mastercard & Visa lieten ons al weten dat we nu al de grootste zijn op het vlak van mobiele betalingen,” vertelde Apple’s CEO Tim Cook tijdens een interview op de WSJDLive Conferentie. “We zijn al groter dan al onze concurrenten en we zijn nog maar een week bezig,” voegde Tim Cook er glunderend aan toe. 

Apple lanceerde haar mobiele betalingsdienst vorige week maandag in de Verenigde Staten. Apple werkt daarvoor samen met ongeveer 22.000 winkels doorheen de VS. Retailers zoals McDonald’s Walgreens, Subway, Panera Bread, Macy’s & Bloomingdales bieden Apple Pay al aan.

Problemen

Toch loopt niet alles van een leien dakje. Zo hebben de winkelketens CVS & Rite Aid hun NFC-betalingsmodules bewust aangepast zodat klanten met Apple Pay ze niet kunnen gebruiken. Ook grote winkelketens zoals Target, K Mart, Sears & Wal-Mart verkiezen om niet samen te werken met Apple Pay. Apple Pay houdt geen klantendata bij, dat is voor sommige winkelketens een doorn in het oog. Velen onder hen verzamelen immers gegevens voor marketingacties.

“Het is een gevecht om de kassa,” vertelde Tim Cook. “Over een langere periode zullen winkelketens inzien dat er geen enkel systeem zo veilig en makkelijk is als Apple Pay. Als winkelketen ben je enkel relevant als je klanten van je houden.”