10 Tips om je te beschermen tegen de impact van negative SEO

10 Tips om je te beschermen tegen de impact van negative SEO
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 27 april 2015

De afgelopen dagen kwam de afpersingspoging op de gekende Brussels viswinkel Noordzee in de media. Anonieme afpersers eisen een bedrag in bitcoins, daar ze anders de online reputatie van de winkel ten gronde zullen gaan brengen.

We hebben hier te maken met een bedreiging met een zogenaamde negative SEO actie, waarbij de quality guidelines van Google worden misbruikt. Daar ik reeds kort aan een journalist heb getracht dit uit te leggen, was de nood er om de nodige nuances rond dit verhaal uit te schrijven.

Google en zijn webmaster guidelines

De richtlijnen van webmasters zijn zeer duidelijk over wat Google vooral niet als inhoud en websites wilt zien.

Bij het niet naleven van deze webmaster richtlijnen riskeer je een bestraffing van Google voor je website in zijn zoekresultaten, de zogenaamde penalty’s. Loop je tegen een zulke penalty (wegens het niet naleven van de webmaster richtlijnen), dan zal je website naar een lagere pagina of zelfs helemaal uit de zoekresultaten verbannen worden.

Het is dit principe, dat bij het uitvoeren van negative SEO wordt misbruikt voor het ten gronde brengen van een bepaalde concurrent of afpersingsslachtoffer.

Een negative SEO aanval in de praktijk

Bij het uitvoeren van een negative SEO aanval worden de externe webmaster richtlijnen ten volle benut, in de hoop dat Google het slachtoffer zal aanzien als een website, die de regels aan het overtreden is en deze een penalty zal geven.

Tactieken, die hierbij gebruikt worden:

  • Het verspreiden van tienduizenden links van een zeer lage kwaliteit richting de website van het slachtoffer.
  • Het plaatsen van links op wel zeer foute websites richting de website van het slachtoffer.
  • Het genereren van spam in de reacties op nieuwsberichten of blogposten op de website van het slachtoffer.
  • Het aangeven van het slachtoffer als een website die spam verspreidt via de spamreport tool.
  • Een hackpoging (met gekende zwakheden van het gebruikte CMS) uitvoeren om automatisch gegenereerde spampagina’s op de website van het slachtoffer te gaan plaatsen.

Hoe kan je een negative SEO aanval voorkomen?

Het slechte nieuws is dat een negative SEO aanval niet te voorkomen is. Wat je echter wel kan doen is je voorzorgen nemen om een dergelijke aanval snel op te merken.

Door met enkele eenvoudige services je website in de gaten te houden, kan je op een efficiënte manier dergelijke problemen sneller opmerken en eventueel zelf acties te gaan ondermenen.

10 tips omtrent de bescherming tegen de impact van negative SEO

1. Verifieer je website steeds via de Google Webmastertools (naar gelang je doelregio ook bij de Bing Webmaster Tools en zelfs Yandex Webmaster Tools). Via de Webmastertools word je door Google namelijk op de hoogte gebracht bij het verkrijgen van een bepaalde penalty. Dit is sinds 2013 de gebruikelijke praktijk.


2. Bijkomende tip is dat elk subdomein apart dient toegevoegd te worden in de Webmaster Tools! Dus staat je blog op een subdomein, verifieer dan dit subdomein ook in de Webmaster Tools.

3. Gebruik services zoals Google Alerts en Talkwalker alerts om je websitenaam en belangrijkste keywords in de gaten te gaan houden.

4. Controleer geregeld de nieuwe links naar je website via de Webmaster Tools (rapport te vinden bij <Zoekverkeer> - < Links naar uw website>). Door het exporteren van deze tabel in een csv, kan je in excel aan de slag.

5. Verschillende betalende linktools hebben gespecialiseerde rapportages over het  kwalificeren van binnenkomende links. Moz heeft hiervoor in maart nog een speciale spam link analyse tool gelanceerd waar je op een schaal van 0 tot 17 het mogelijke spamgehalte van je inkomende links kan nakijken.

6. Vermoed je dat je het slachtoffer bent van een mogelijke negative SEO aanval, verzamel dan zoveel mogelijk bewijs van inkomende foutieve links. Een goede tip is om dit in een Google Docs spreadsheet te gaan documenteren met alle mogelijk beschikbare infobronnen.

7. Via de Google Disavow tool kan je inkomende spamlinks aangeven bij Google, die door Google mogen worden genegeerd. Let hierbij op met deze online tool, daar je al snel meer schade kan berokken aan je website door een foutieve handeling.

 

8. Indien je via de Webmaster Tools een melding krijgt van het ontvangen van een penalty, verzorg dan stap 6 zeer grondig. Het documenteren in een Google Docs bestand geef je de kans om dit bestand mee te versturen bij het versturen van een zogenaamde reconsideration request. Met de aanvraag van een dergelijke reconsideration vraag je aan Google om je website manueel door een medewerker opnieuw te laten controleren.

9. Tip uit mijn praktijkervaring. In de meeste gevallen verloopt dit proces van reconsideration requests in verschillende stappen. Deze procedure neemt tussen de 1 tot 3 weken in beslag voordat je een bevrijdend antwoord hierover krijgt.

10. Vraag de hulp van een expert om je te adviseren in dit proces, daar het oplossen van een Google penalty je elke dag geld zal kosten dat je website getroffen is.

Een penalty (al dan niet door een negative SEO aanval) treft je namelijk direct in het aantal binnenkomende bezoekers vanuit de Google zoekresultaten.

Is negative SEO nu echt een probleem in België?

Zeer belang voor dit thema is om geen paniek te gaan zaaien. De meeste Google penalty’s worden veroorzaakt door eigen foute SEO optimalisaties of het inhuren van SEO cowboys, die je een gegarandeerde eerste positie in de rankings beloven.

De afgelopen weken zien we ook een verhoogd aantal van Drupal websites, die zonder dat de webmasters het doorhebben Viagra en Cialis spam aan het verspreiden zijn, doordat een hack een achterdeurtje op hun website heeft geopend. Ook dit heeft penalty’s getriggerd voor enkele van deze getroffen websites.

Een voorbeeldje dat ik toevallig tegenkwam en waarvan de webmaster door mij op de hoogte is gebracht (ze waren er zelf nog niet bewust van):

Een echte negative SEO aanval heb ik nog niet weten naar bovenkomen in ons land. In andere buurlanden is dit wel degelijk een probleem in enkele zeer competitieve (schimmige) niches.

De afgelopen weken heb ik zelf een dergelijke aanval gelanceerd op een eigen testwebsite (als search marketeer leer je maar door eigen experimenten in plaats van anderen te volgen).

Via een online service heb ik daarvoor anoniem een pakket van een 6000tal zeer low-quality links besteld, die vervolgens op zeer korte termijn richting een testwebsite zijn geplaatst. Na slechts 1 dag werd ik reeds op de hoogte gesteld van de binnenkomende low-quality spamlinks.

Tot op heden is er zelfs een positief effect in mijn rankingstools waar te nemen tov. de plaatst in de zoekresultaten van deze testwebsite (die reeds een jaar statisch aan het wachten was op een dergelijk experiment). Natuurlijk kan dit wel een effect op lange termijn gaan hebben en dit ga ik dan ook zeker in de gaten houden.

Conclusie

Theoretisch is een negative SEO aanval (zoals door de afpersers werd meegegeven aan het Brusselse restaurant) zeker mogelijk, maar dit zal nooit op korte termijn gevolgen hebben. Door het misbruiken van de strenge Google guidelines (waarbij de bewijslast/verantwoordelijkheid bij de webmaster ligt) worden Google penalty’s opgeroepen voor het slachtoffer.

Door het volgende van enkele tips kan je jezelf alvast zo goed mogelijk beschermen en daarnaast juist handelen bij een dergelijke penalty. Voor meer info over SEO of andere marketing topics, kan je steeds de blog van intracto volgen.

Foto : Shutterstock

Tags: , .



Over Herman Maes


Herman Maes

Herman Maes is search marketeer bij Intracto. Door zijn jarenlange ervaring als blogger met www.dailybits.be bouwde hij via eigen experimenten de nodige online marketing kennis op.

Dagdagelijks begeleidt hij klanten in het behalen van betere resultaten vanuit de verschillende zoekmachines en het oplossen van penalty’s en andere Google vraagstukken.

Gepassioneerd door online marketing, content marketing en vooral SEO optimalisaties verspreidt hij zijn opgebouwde kennis als company blogger bij Intracto en het geven van presentaties en workshops.

Volg mij


Bekijk volledig profiel