Negen dingen die je moet weten voor je naar Silicon Valley vertrekt

Negen dingen die je moet weten voor je naar Silicon Valley vertrekt
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 3 mei 2016

Bron foto: Shutterstock

Eind maart stapten we met Gapp op het vliegtuig naar San Francisco, klaar om meer dan een week te vertoeven in de Valley, omringd door prikkelende ondernemers en inspirerende personen. Na tien dagen in de high tech-hoofdstad, kunnen we maar één ding besluiten: San Francisco is een werkelijk innovatieve en inspirerende plek die iedereen met een liefde voor tech moet bezoeken. Wil je binnenkort ook naar de Silicon Valley vertrekken? Leer uit onze ervaringen en neem deze lijst door met negen dingen die je volgens ons moet weten voor je op het vliegtuig naar Silicon Valley springt.

1. Ga er gewoon voor

Het is niet altijd simpel om de juiste mensen te spreken te krijgen. Soms moet je gewoon lef hebben en je buikgevoel volgen. Zo wilden wij graag Louis Jonkcheere, de CEO van Showpad, te pakken krijgen. Gezien zijn drukke agenda, vroeg hij ons om een mail te sturen om een afspraak te maken. Dat deden we, maar een reactie bleef uit. We stuurden hem een tweet. Geen reactie. Opgeven? Neen, we gingen er gewoon voor. We zochten het adres van Showpad op, gingen er heen en we bluften onszelf binnen. Jonckheere begreep niet goed wat er aan de hand was, maar begroette ons toch. Voor we het wisten, hadden we een afspraak geregeld met hem de volgende dag.

2. Denk groot

Je hebt een MVP? Leuk. Je test al beta met een paar bedrijven? Geweldig. MAAR, alleen daarmee maak je het niet in de Valley. Je moet het grootser zien, een plan voorzien waarin je uitlegt wat je wil bereiken en een visie die alle oprichters delen, die je dagelijkse bezigheden richting geeft en je gemotiveerd en gefocust houdt. We hadden tonnen inspiratie toen we terug in België kwamen, dus begonnen we onze visie te itereren. Nu hebben we een duidelijk plan die de blauwdruk vormt voor onze toekomst.

Gapp team Google Silicon Valley

3. Neem een telefoonnummer uit de US

Time is money, vooral in San Francisco. Als je dan eindelijk die ene belangrijke persoon weet te bereiken, dan wil je vooral ook verbonden blijven. Uiteindelijk weet je maar nooit waartoe dat telefoontje kan toe leiden. Op het moment dat een invloedrijk iemand beschikbaar is, mag je die kans echt niet laten gaan omdat je simpelweg niet bereikbaar bent.

4. Laat je je door anderen voorstellen

Misschien is dit wel het belangrijkste punt van allemaal. Gelukkig is dat gemakkelijker dan verwacht in San Francisco. Je pitcht je idee, en wanneer hij of zij geïnteresseerd is of iemand kent dat dat zou kunnen zijn, stelt hij of zij  je voor aan die personen. Stel je voor: Je babbelt bij een start-up met een verkoper, die schrijft naar CEO’s en managers van andere start-ups. Voor je het weet, heb je ineens drie meetings met wel erg interessante mensen de volgende dag.

5. Wees voorbereid

Bedenk voor jezelf wat je nu eigenlijk uit een gesprek wil halen. Wil je feedback? Je netwerk verbreden? Tips over wat je volgende stappen moeten zijn? Als je je die vragen op voorhand stelt, dan haal je het maximale uit je gesprekken. Anders loop je het gevaar informatie te krijgen waar je eigenlijk niks mee bent. Zoek ook informatie op over de mensen waarmee je gaat spreken. Laat je innerlijke detective los en kom zoveel mogelijk over hen te weten. Gebruik daarvoor zeker Google en LinkedIn, die kanalen zullen je de informatie geven die je nodig hebt. Pas die informatie dan ook toe! Verwerk het in je pitch en maak duidelijk hoe jouw product hun kan helpen. Soms heb je maar 15 seconden om je verhaal te vertellen, dus benut elke seconde dan ten volle.

Gapp team panorama Silicon Valley

6. Alles gaat veel sneller in de Valley

Met een beetje geluk vind je in België iemand die geïnteresseerd is in wat jouw start-up te bieden heeft. Misschien geeft hij je dan zijn kaartje. Misschien antwoordt hij wel op jouw mailtje. Misschien heeft hij de tijd om een meeting te regelen. You catch my drift. In San Francisco gaat alles veel sneller omdat ze daar graag wat stappen overslaan. Ze draaien er ook niet rond de pot: Ze vinden je product top of niet. Als ze interesse hebben, dan maken ze dat ook snel duidelijk. Bijvoorbeeld, toen wij pitchten voor HackerOne, was hun reactie: “We kopen het, hier is ons kaartje.” Dat kom je in België zelden tegen.

7. Mislukken is niet erg

In Silicon Valley is deze uitspraak standaard. Als je gefaald hebt, wil dat ook zeggen dat je iets bijleerde. Je probeerde iets en mislukte. De volgende keer zal je die fouten niet meer maken. Zo sta je weer een stapje dichter bij je droom.

8. Zonder geld hou je het niet uit

Geld is de zuurstof van je start-up. Een goed idee is om je bedrijfje te bootstrappen en de minst haalbare middelen erdoor te jagen in de eerste fases. Uiteindelijk draaien die fases rond het bekrachtigen van je idee en je eerste klanten aan te trekken. Een goed begin is om je business groot te maken met de inkomsten die je van je eerste klanten binnenkrijgt. Wil je echt groot worden, dan ga je bij investeerders moeten aankloppen.

9. Mik niet meteen op het buitenland

Een start-up in de Valley vestigen kost geld. Véél geld. Huur en verblijf zijn er gemakkelijk tien keer zo duur als in België.  Iedereen raadde ons dan ook aan om in België te blijven om daar eerst een prototype te ontwikkelen, klanten te vinden en pas daarna overzees te trekken voor funding. Daarna kan je een kantoor in de VS overwegen, maar daarom moet je je plekje in België nog niet dumpen. Talentvolle ingenieurs hebben in een land met lagere (loon)kosten, laat je toe meer mensen aan te nemen wat dan weer een lagere cash-burn rate tot gevolg heeft. Zo verhoog je de kans dat jouw start-up het langer volhoudt zonder bij extra investeerders te moeten aankloppen.

Bron: Deze blogpost verscheen eerst op letsgapp.com

Tags: , .



Over Nicholas D'hondt


Nicholas D'hondt

Nicholas is een Gentse student-ondernemer en co-founder van de tech-start-up Gapp. Gapp zorgt ervoor dat meetings op een snelle en efficiënte manier gepland kunnen worden zonder dat ook maar iemand moet inboeten aan privacy.

Volg mij


Bekijk volledig profiel