Neil Perkin op Phare Conference: "waardevolle inhoud op veranderlijke digitale platformen is de toekomst"

Neil Perkin op Phare Conference: "waardevolle inhoud op veranderlijke digitale platformen is de toekomst"
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 22 januari 2013

Anno 2013 is elk bedrijf ook uitgever van zijn eigen content, en allerlei webteksten. Bovendien verspreiden ze dit via de corporate site, blog en sociale media. Terwijl content creatie vaak een tijdrovende bezigheid is, raken de digitale platformen steeds meer in een stroomversnelling. Op Phare Conference doet Neil Perkin uit de doeken hoe jouw bedrijf hierin een evenwicht vindt.

Wie is Neil Perkin?

Neil Perkin is de oprichter van Only Dead Fish, een digitaal media consultancy bureau dat zich specialiseert in strategisch gebruik van sociale – en nieuwe media technologieën. Zodoende helpt hij bedrijven te innoveren en hun effectiviteit te optimaliseren in de nieuwe netwerkgebaseerde communicatie-omgeving.

Maar Neil Perkin heeft veel meer in zijn mars, hij staat ook algemeen gekend als blogger, schrijver en columnist voor onder andere New Media Age, FutureLab, BrandRepublic, The Marketing Society, …

Hij is een internationale keynote speaker met meer dan 20 jaar ervaring als media-eigenaar. Als Director Marketing, Strategy & Digital bij IPC Media, won hij meerdere awards en bewees zijn expertise in content strategy, nieuwe media, digitale marketing innovaties en sociale technologieën.

Waarover ga je spreken op Phare Conference?

Ik ga spreken over de enorme invloed die de technologische groei heeft op de veranderende  markten.  Ieder bedrijf moet nieuwe benaderingen met betrekking tot content en marketing vlot overnemen, wilt het een flexibele bedrijfscultuur behouden. Alle bedrijven en merken worden uitgevers en zoeken een evenwicht. Een evenwicht tussen de langzame opbouw van waardevolle inhoud en de veranderlijke cultuur van de digitale platformen, die steeds gepaard gaan met scherpe aandachtspieken. 

Stel dat bedrijven overtuigd raken dat ze hun eigen uitgever moeten worden. Kunnen bedrijven dit op een geloofwaardige manier waarmaken?

Merken hebben altijd, op een of andere manier, aan content creatie gedaan. Dit is niets nieuws onder de zon. De echte verandering zit hem echter in de hoeveelheid en de aard van de content. Weet je, de trend "Always-on social" en eigen sociale media platformen die ons de kans geven een one-to-one relatie te gaan opbouwen met onze klanten zijn ware content-vreters. Die content-vreters hebben nood om voortdurend gevoed te worden. Onze organisaties en bedrijven kunnen in de toekomst enkel nog geloofwaardig zijn wanneer zij voldoende investeren en inzetten op talent om de stroom aan content te coördineren. 

Het wordt bijvoorbeeld erg belangrijk om steeds meer in te zetten om klanteninzichten te verwerven. Deze inzichten hebben we broodnodig om snel en adequaat te kunnen reageren op de veranderende markten. Vandaag veranderen de noden van de consument steeds sneller dan vroeger. Dit moeten we steeds beter gaan meten, analyseren en beter gaan op inspelen.

Welke impact zal dat hebben op hun eigen interne structuur?

Veel organisaties zijn momenteel aan het investeren in  ‘user experience talent', content writing en nieuwe functies als Product Managers and Creative Technologists. Maar daar blijft het vaak bij. En daar loopt het dan ook fout. Hierin investeren is geen garantie dat de vorm, inhoud, structuur enzo ook goed zijn. 

Bedrijven moeten nadenken over de doorstroming van informatie. De creativiteit is soms ver zoek. We moeten werken aan betere procedures en nieuwe formats om de impact van onze inspanningen te vergroten.

In één van je laatste blogposts schrijf je ook de impact hiervan op de overheid. Kan je daar iets meer over vertellen?

Jazeker! Het voorbeeld dat ik aanhaalde in de blogpost heeft betrekking op Government Digital Service (GDS) en Engeland. Zij staan in voor de digitale overheidscommunicatie. Content creatie is bij hen dus een belangrijk onderdeel. Het digitale geeft hen de mogelijkheid dit snel, efficient en flexiebel te doen. Op zich is dit niets bijzonders. Maar bedenk wel dat je één van de meest inefficiënte, minst flexiebele sector die je maar kunt bedenken bezig bent: de overheid. Een politiek system kent zoveel verschillende stakeholders en interne machten dat het vaak een erg traag system is. Maar niet voor de GDS. Zij hebben een revolutionaire verandering teweeg gebracht in het leveren van een overheidsdienst. Snelle feedback, aangepast aan de noden van de klanten en bijzonder flexiebel. 

Welke lessen kunnen organisaties trekken? Hoe overleven de tech bedrijven in deze digitale wereld?

Ik denk dat de grote tech bedrijven zich al voor een groot stuk hebben aangepast. De toekomst is aan hen die een voortdurende focus hebben voor innovatie en flexibiliteit. Maar er is meer dan dat. De strategie zal er veelal in bestaan om slimme combinaties te gaan maken tussen de alreeds bestaande data enerzijds, en de beschikbare hardware anderzijds.  

In deze toepassingen zullen we voldoende aandacht moeten besteden aan ‘user-focused design' en de gebruiksvriendelijkheid van onze toepassingen.  De dienst die het meest efficienst is en tevens ook foutloos werkt op verschillende schermen en apparaten zal het halen. 

Neil, we danken u voor dit boeiend gesprek. Tot in Gent!

Over Phare Conference 

- 26 februari 2013
- Handelsbeurs Gent0
- 8.30u tot 18.30u
- Bekijk alle sprekers, het programma en details rond inschrijvingen op www.phareconference.be

Met dank aan alle sprekers, sponsors en mediapartners

Tags: , , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel