Volgens nieuwe plannen van de Europese Commissie moeten streamingsdiensten vanaf 2017 hetzelfde aanbod aanbieden doorheen Europa. Dat zou goed nieuws kunnen zijn voor Netflix gebruikers die hunkeren naar een groter content aanbod. Zo zou je als je op reis bent in Griekenland, hetzelfde aanbod krijgen dan thuis vanuit je luie zetel. 

Geoblokkades

Vandaag wordt content per land aangeboden. Dat komt omdat filmstudio's en productiehuizen vaak per land de rechten voor content verkopen en op die manier verschillende keren langs de kassa passeren. Hierdoor moeten streamingsdiensten zoals Netflix geografische blokkades hanteren zodat mensen die ergens niet voor hebben betaald toch bepaalde content zouden kunnen zien. 

Netflix probeert daar iets aan te doen, door eigen content te gaan produceren en die dan wereldwijd tegelijkertijd uit te brengen. Toch is dit voor de Europese Commissie niet genoeg. 

Doel: een uniforme digitale markt

De geoblocking praktijk is een doorn in het oog van de Europese Commissie, die als bedoeling heeft om een uniforme Europese digitale markt te creëren. De Europese koepel van consumentenorganisaties, BEUC, waar ook de Consumentenbond deel van uitmaakt, is alvast erg enthousiast over de plannen.

Media-industrie staat op de rem

Maar niet iedereen is enthousiast. De media-industrie heeft namelijk stevige bezwaren en zit helemaal niet te wachten op deze hervormingen van het auteursrecht.

Het is dus afwachten of de plannen van de Europese Commissie uiteindelijk zullen doorgaan. De plannen moeten door het Europees parlement worden goedgekeurd en daarna ook door elke lidstaat individueel. Voor lobbyorganisaties is er dus nog veel speelruimte om de Europese plannen te dwarsbomen of ingrijpend te veranderen. 

De verwachting is dat de nieuwe copyrightregels in 2017 van kracht worden.