Netflix is van plan om in 2016 een eigen talkshow te lanceren. Netflix wil af van het imago van 'oude films-streamer' en zet daarom verder in op eigen geproduceerde content. Een strategie die succesvol blijkt te zijn. Zo kaapte Netflix al een Emmy weg met haar serie House of Cards & een werd de documentaire The Square genomineerd voor een Oscar. Gaat Netflix binnenkort ook zelf films produceren?

Van ‚oude films streamer’ naar top-content producent

Het nieuws dat Netflix nu ook een talkshow gaat lanceren zal andere content providers alvast zenuwachtig maken. Zo raakte vorige week bekend dat Netflix gaat samenwerken met Comcast-presentatrice Chelsea Handler (zie foto) om rond 2016 een eigen talkshow te lanceren. Waarover die talkshow precies zal gaan wilde Netflix nog niet verklappen.

De keuze van Netflix om eigen content te maken lijkt een gouden zet. Netflix kaapte in 2013 al een Emmy weg met haar succesvolle serie House of Cards. Daarnaast werd haar documentaire over de Egyptische revolutie ‚'The Square’ genomineerd voor een Oscar. Bovendien is deze content exclusief op Netflix te bekijken en hoe populairder de Netflix content wordt, hoe meer mensen uiteindelijk klant zullen worden. 

Een extra voordeel is dat Netflix het imago van ‚oude films-streamer’ van zich af schudt door sterk in te zetten op eigen content. Ondertussen heeft Netflix al een flinke lijst van eigen content. Zo is de dienst momenteel bezig met het inblikken van nieuwe drama tv-series zoals Marco Polo & Narcos en programma's specifiek voor jongeren. 

Start Netflix binnenkort met eigen films?

Met de introductie van een eigen talkshow, gaat Netflix inzetten op een nieuw type videocontent. Het enige wat Netflix nog niet lijkt te doen, is het maken van films. Al lijkt het erop dat dit niet lang meer zal duren. Dat liet Netflix’ contentbaas Ted Sarandos ook al eerder uitschijnen:

“What we’re trying to do for TV, the model should extend pretty nicely to movies. Meaning, why not premiere movies on Netflix, the same day they’re opening in theaters? And not little movies — there’s a lot of ways, and lot of people to do that. Why not big movies? Why not follow the consumers’ desire to watch things when they want?”

In 2018 verdienen Netflix & Co. meer dan bioscopen

Dat Netflix van plan is om eigen films te maken, is slecht nieuws voor bioscopen. Zo heeft een studie van PricewaterhouseCoopers (PwC) aangetoond dat vod-diensten zoals Netflix in 2018 winstgevender zullen zijn dan traditionele bioscopen. 

Als je naar de cijfers kijkt, zie je dat bioscoop-inkomsten vrij vlak blijven, terwijl de omzet van online streamers exponentieel stijgt. Vanaf 2018 zouden video streamers de fakkel zelfs helemaal overnemen en zullen ze meer omzet draaien dan bioscopen.

Velen vragen zich al een tijdje af hoe de TV- en filmindustrie gaat evolueren. Zal Netflix hét bedrijf zijn die voor disruptie zorgt? Wat denk jij?