Bron foto: Netflix

Het vierde seizoen van House of Cards levert Netflix weer een pak kijkers op. Ook tv-bonzen houden de serie goed in de gaten. Niet omdat ze benieuwd zijn naar de politieke fratsen van Frank Underwood, wel omdat Netflix met onder andere House of Cards de tv-wereld grondig door elkaar schudt. Dit zijn de vier manieren waarop Netflix eigenhandig televisie verandert en hoe we daar naar kijken:

1. Pilots? Niet nodig

Normaal wordt er van elke serie eerst een pilot geschoten, een soort testaflevering als het ware. Die helpt dan beslissen of een zender al dan niet in de serie investeert. Zoiets kost veel tijd en geld, en levert ook heel wat frustratie als jouw serie dan toch niet het kleine scherm haalt. Netflix kocht meteen twee seizoenen van House of Cards. Ze gooide zo’n 100 miljoen dollar op tafel, nog voor er zelfs maar iets gefilmd was. Een grote gok, maar wel eentje die werkte.

2. Vertrouwen in je producers

Tv-bonzen houden nogal graag de touwtjes in handen, maar Netflix geeft haar producers volledig creatieve vrijheid. “Art is best handled by the artist” klinkt het daar. Dat levert volgens Netflix ijzersterke content op. Ze vertrouwt meer op het buikgevoel van haar producers dan op die van zichzelf.

3. Bingewatching wordt aangemoedigd

foto: Ted Sarandos, chief content officer

Elke week reikhalzend uitkijken naar de nieuwste aflevering? Dat hoeft niet bij Netflix, want zij gooide alle afleveringen van het eerste seizoen tegelijk online. Zo werd de show in een klap populair, want fans konden meteen een heuse HoC-marathon houden. Ook verhaaltechnisch had dat een groot voordeel, want zo hoefde niet elke aflevering netjes een begin en einde kennen. Zo kon er een rijker verhaal verteld worden. Die afwijkende voortgang in het verhaal is volgens Ted Sarandos, chief content officer bij Netflix, een van de succeselementen van de show.

4. Big data is king

Netflix zit op een berg van data en gebruikt die dan ook wijselijk. Zo creëerden ze een algoritme dat vertelt welke series succesvol kunnen worden. Voor de promotie van House of Cards ging het bedrijf zelfs nog een stap verder met haar data: abonnees kregen een aangepaste trailer op basis van hun vorig kijkgedrag.

Hou je je graag bezig met politiek? Dan kreeg je een trailer die daar handig op inspeelde. Of ben je een vrouw? Dan was de kans groot dat Robin Wright een grotere rol in jouw trailer speelde. Netflix speelt haar data-expertise ook maar al te graag uit bij andere shows, zoals Orange Is the New Black.

Netflix schudde het televisielandschap grondig door elkaar. De rest kan enkel maar proberen om te volgen - of te verzuipen. 

Bron: Fast Company