Het disruptief innovatiemodel van nexxworks. Dit zijn de plannen:

Het disruptief innovatiemodel van nexxworks. Dit zijn de plannen:
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 10 juni 2016

foto: nexxworks CEO Rik Vera

nexxworks lanceert innovatiemodel waarbij ze frustrated enthusiasts en positive troublemakers samenbrengt. Doel is traditionele bedrijven weer wendbaar en creatief te maken, omdat ze alleen zo het Tijdperk van Disruptie overleven. Dit is wat het bedrijf van Peter Hinssen & Steven Van Belleghem precies van plan is: 

Omdat nexxworks, het bedrijf van business partners Peter Hinssen, Steven Van Belleghem, Rik Vera en Annick Vandezande, meent dat innovatieconsulting geen duurzame aanpak hanteert, lanceert het een combinatie van coaching en ecosysteem-denken om traditionele bedrijven weer wendbaar en creatief te maken om zo het Tijdperk van Disruptie te kunnen overleven.

Het is tijdens het exclusieve invite-only nexxworks-event Re-Fuse halverwege de Ignition Bootcamp dat het viertal achter nexxworks hun disruptieve innovatiemodel presenteert en toelicht. Bloovi-redacteur Mischa Verheijden ging luisteren.

De start-up inspireert haar klanten met de meest radicale innovaties uit hun sector, stimuleert hun tot extreme customer centricity (interview op Bloovi met nexxworks CEO en Rik Vera over extreme customer centricity) en zorgt voor de opstart van de fluïde en geconnecteerde netwerken die nodig zijn om intern te innoveren. 

Een radicaal innovatiemodel

Om het traditionele consultancypatroon te doorbreken, lanceert het bedrijf met hoofdzetel in de MeetDistrict (Gentse Ghelamco Arena) een radicaal innovatiemodel dat organisatieverandering intern en extern aanpakt.

Omdat innovatie om beweging vraagt, wil nexxworks intern in organisaties een innovatieteam samenstellen dat vervolgens de (digitale) tools, inzichten en kennis krijgt om zelf op duurzame wijze aan de slag te gaan. nexxworks’ bedoeling is organisaties zo ondernemerschap en start-up DNA mee te geven.

Om die interne beweging te ondersteunen biedt nexxworks onder andere begeleiding van ervaren coaches aan. Tv-maker, acteur en scenarist Bart De Pauw is zo’n coach: hij zal onder meer workshops verzorgen en speechen over storytelling en creativiteit vanuit zijn ervaring als scenarist.

Rik Vera: “Het type coaches waar we mee gaan werken en het soort radicale en niet-traditionele onderwerp dat zij brengen, is één van de unieke aspecten van ons innovatiemodel." 

"Dat kunnen bijvoorbeeld een CEO, digital marketing wizard of een tech specialist zijn, maar ook biologen, regisseurs en tekenaars”, vult Peter Hinssen hem aan.

The Day After Tomorrow

Tegelijkertijd wil nexxworks, en daar zit hem de crux, een ecosysteem uitbouwen dat het delen van talenten en ervaringen tussen zijn klanten en partners aanmoedigt.

“Sommigen denken dat wij één van de meest exclusieve reisbureau's van België zijn,” haalt Hinssen de lachers op zijn hand, “dat is niet waar. Er wordt ook gesuggereerd dat wij consultancy willen disrupten. Dat is helemaal niet waar, dat is gewoon een side-effect.”

De toon is gezet. nexxworks wil geschiedenis schrijven door bezig te zijn met The Day After Tomorrow.

Waar het om gaat, legt oprichter Hinssen de zaal uit, is dat bedrijven teveel bezig zijn met vandaag en te weinig met hun toekomst. In de zaal zitten klanten, zoals banken, telecomoperators, en mediagroepen en vrienden van nexxworks.

Publiek-tijdens-nexxworks-Re-Fuse
Publiek tijdens Re-Fuse

Er naar gevraagd geven bedrijven aan dat ze 70% van hun tijd besteden aan Today, 20% aan Tomorrow en 10% aan The Day After Tomorrow. In werkelijkheid is dat volgens Hinssen 93-7-0. En dan is de Shit of Yesterday zelfs nog niet meegenomen.

SOY-Today-Tomorrow-Day-After-Tomorrow

Kortom, er moet iets veranderen, willen bedrijven een kans maken om in de toekomst te overleven.

Serendipiditeit, Vertrouwen, Community en Passie

nexxworks wil bedrijven helpen gedijen in dit Tijdperk van Disruptie. In de komende 5 tot 10 jaar gaat elk bedrijf te maken krijgen met haar Day After Tomorrow en daarom is dit volgens Hinssen & co de grootste uitdaging voor elk bedrijf. Juist omdat elk bedrijf daar last mee krijgt, ligt daar een mogelijkheid om van elkaar te leren. Daarom creëert nexxworks een netwerk, een platform waar bedrijven van elkaar kunnen leren.

De inspiratie daarvoor komt uit de collaborative economy: daarin opereren vier bedrijven waar Hinssen, Van Belleghem, Vera en Vandezande heel enthousiast zijn: Airbnb, Uber, Lyft en Feastly. Omdat zij Serendipiteit, Vertrouwen, Community en Passie vertegenwoordigen.

nexxworks-serendipidty-trust-community-passion

“Om om te gaan met de The Day After Tomorrow willen we een netwerk van bedrijven creëren dat op basis van passie, de mogelijkheid om dingen bij elkaar te ontdekken en het feit dat we elkaar kunnen vertrouwen een community vormt”, verduidelijkt Hinssen enthousiast de ambitie.

Karl Marx zou nexxworks een fantastisch bedrijf vinden, voegt hij er lachend aan toe.

Frustated enthusiasts en positive troublemakers

Hinssen & co herkent in de mensen met wie ze samenwerken frustated enthusiasts en positive troublemakers. Als zij blijven doen wat ze nu doen, worden ze volgens Hinssen meer gefrustreerd dan enthousiast. Door van elkaar te leren, kunnen er echter mooie dingen ontstaan. En dat is wat nexxworks wil ondersteunen.

frustrated-enthusiast-positive-troublemakers-nexxworks-1

nexxworks hanteert daarom voor haar klanten een nieuwe regel:  we gaan alleen maar samenwerken if you're willing to put some skin in game. Als we dat doen kunnen we iets creëren dat de wereld nog nooit heeft gezien, besluit Hinssen.

In de bètaversie gebeurt het uitwisselingsnetwerk nog via lokale uitwisselingsinitiatieven. Het model wordt momenteel gedigitaliseerd om de impact ervan exponentieel te kunnen schalen.



Over Mischa Verheijden


Mischa Verheijden

Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.

Volg mij


Bekijk volledig profiel