Eén van de nieuwste verschijningen aan het marketingfirmament is User Onboarding. Is dit het zoveelste buzzword? Of zit er meer achter? Wat kan het voor jouw marketing en bedrijf betekenen? In ieder geval is het een razend belangrijk begrip binnen de vele Silicon Valley start-ups. Binnenkort vertelt Radica Raeves, Australische User Onboarding-specialiste er alles over op WebTomorrow 2017, maar wij lichten nu al een tipje van de sluier op.

What the fuck User Onboarding?

User onboarding is het proces dat bijdraagt tot het succes dat iemand boekt met een product of service. Deze term wordt vaak gebruikt in software-omgevingen en kan op een manuele of automatische manier uitgewerkt worden. Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat bij 80% van de marketeers User Onboarding de meeste focus krijgt uit de totale customer journey.

Het doel van ‘User Onboarding’ is ervoor zorgen dat de gebruikers de key principes van het product vatten. Met andere woorden, hen dus aantonen dat het hun leven op een positieve manier zal beïnvloeden. Als het punt van het product klaar en duidelijk gecommuniceerd wordt nog voor de gebruiker het voor de eerste keer gebruikt, dan heb je een betere kans op tevreden en meer engaged gebruikers.

Het aanbieden van een gratis proefperiode is een voorbeeld van hoe je ‘User Onboarding’ kan implementeren. Wanneer de persoon die het product test het nut en de mogelijkheden ervan inziet, dan kan dat de trigger zijn om over te gaan van gebruiker naar klant. Een klant die geld en tijd wil investeren om verder gebruik te maken van het product.

User onboarding software helpt hierin om het complexe proces op een heldere manier uit elkaar te spinnen, zodat jij als marketeer hier een overzicht op krijgt en aan de slag kan met de verschillende elementen uit het User Onboarding-traject.

7 factoren die de User Onboarding experience beïnvloeden:

Wat gebeurt er nadat iemand zich registreerde voor jouw product of dienst? Veel mensen denken dat dat hét ‘Woehoew”-moment is, maar niets is minder waar. In de wereld waarin we leven zien we dat 40% tot 60% bijvoorbeeld een app maar één keer opent en daarna nooit meer. Om te huilen toch?

Voordat je eindigt met een klant die het volledige potentieel van jouw product of dienst inziet, zijn er voor de meeste bedrijven twee belangrijke mijlpalen die moeten gehaald worden:

  • Het moment waarop ze registreren
  • Het moment waarop ze hun eerste succes boeken met jouw product of dienst

Hier komt churn de kop opsteken.

Een deel van jouw verzamelde gebruikers haakt af tussen die twee voorgaande momenten. Waarom? Daar is het raden naar als maker. Ze verdwalen in jouw app? Ze begrijpen iets niet? Ze zien de waarde van jouw product of dienst niet in? Of de interesse is gewoon weg.

Om die churn rate tot een minimum te beperken, is het belangrijk om als bedrijf of marketingafdeling een focus te hebben op het user onboarding-verhaal. Met andere woorden dus het proces om een mogelijke klant zo snel mogelijk van punt A naar punt B te brengen. Deze transitie maken op een zo’n snel en gemakkelijk mogelijke manier, opent de deur naar een langdurige samenwerking en klant-bedrijfrelatie.

>> Bekijk hier de 7 factoren die de User Onboarding experience beïnvloeden <<