5,5 miljoen Belgen hebben Shazam op hun smartphone geïnstalleerd. Shazam kondigde eerder al aan verder te willen gaan dan muziek en TV spots. Met de nieuwe update is het dus mogelijk om reclamepanelen te Shazamen.

Update jouw Shazam app & je bent vertrokken

Met de nieuwste versie van de app, die in mei gelanceerd werd, kunnen ook beelden herkend worden. De visuele functie in Shazam is herkenbaar door een camera-icoontje in de linkerbovenhoek.

De visuele herkenning kan interessante brug zijn die adverteerders leggen tussen de 'echte' wereld en online toepassingen. In ons land zijn Campari en Seat de eerste merken die daarmee gaan experimenteren. Dat meldt Proximus Skynet Advertising, de online reclameregie van Proximus, die de technologie exclusief in ons land verkoopt.

De eerste campagnes lopen al

Het reclamebureau Mindshare werkte een campagne uit voor Aperol Spritz (onderdeel van Campari Benelux). Bij Mindshare vertrokken ze vanuit het inzicht dat de consumenten van dit aperitiefmerk naar verluidt heel actief zijn op sociale media. Dit leek hen de perfecte doelgroep om deze testcase samen met Shazam op uit te rollen. De ‘Summer in a glass’  campagne bevat onder andere een interactieve affiche, die dankzij een onzichtbaar watermerk met de Shazam-app kan gescand worden.

Om de pre-lancering van de nieuwe Seat Ibiza kracht bij te zetten heeft het automerk Seat (van de Volkswagen groep) nog tot 15 augustus 70 interactieve reclameborden. Deze campagne werd ontwikkeld door Air en Mediacom.
Tijdens de campagne zullen naar schatting 1,25 miljoen passagiers aan de borden passeren. Wanneer ze deze borden Shazamen komen ze terecht op de mobiel geoptimaliseerde webpagina waar potentiële klanten hun interesse voor het nieuwe model kunnen aangeven.

Is dit iets wat jij zou gebruiken? Of heb je het al getest? Deel gerust jouw ervaringen.