Shuttle is een nieuwe Belgische tool waarmee reclame- en grafische bureaus websites voor hun klanten kunnen maken. Het verschil met bestaande systemen: je hebt er nauwelijks technische kennis voor nodig. Tegelijk maak je er behoorlijk geavanceerde sites mee, wat vaak niet lukt met tools voor consumenten. Klaas Geldof, eigenaar van ontwikkelaar Media Mates, legt uit.

“Media Mates is eigenlijk een webbureau,” vertelt Geldof. “We bestaan sinds 2006 en zijn nu met een tiental mensen. We hebben ondertussen bijna duizend sites gemaakt met ons eigen CMS (content management systeem, nvdr). Die jarenlange ervaring liet ons toe om Shuttle te ontwikkelen.”

Foto: Klaas Geldof

Voor wie is Shuttle in de eerste plaats bedoeld? Geldof legt uit:

“Het doelpubliek is reclame- en grafische bureaus. Zij zijn grafisch heel sterk maar missen vaak de technische knowhow om een website voor hun klant te programmeren, van een CMS te voorzien, op een hosting te plaatsen enzovoort.

Bovendien wordt een website bouwen steeds complexer. Hij moet bijvoorbeeld sowieso responsive zijn, wat wil zeggen goed weergeven op ieder mogelijk device.

Websites moeten ook alsmaar efficiënter gebouwd worden. Prijzen van doorsnee websites staan onder druk en klanten verwachten meer functionaliteiten voor dezelfde prijs.

Dat zijn grote uitdagingen voor een gemiddeld bureau. Met Shuttle ontwikkelen bureaus sites in-house, zonder een partner voor de technische kant.”

Tussen Wix en Wordpress

Er bestaan al tal van systemen om websites te bouwen. Wat is er anders aan Shuttle?

Geldof: “Er zijn momenteel twee ‘kampen’. Aan de ene kant de eenvoudige sitebuilders zoals Weebly en Wix. Die zijn handig voor particulieren en kleine zelfstandigen. Maar grafische bureaus zitten daarmee direct vast. Je kan er enkel statische pagina's mee maken en klanten kunnen zelf geen aanpassingen doen.

Aan de andere kant heb je de high-end CMS-systemen zoals Drupal, Joomla en Wordpress. Zeer krachtige systemen, maar je hebt er veel technische kennis voor nodig.

Shuttle positioneert zich tussen deze twee. Je krijgt de flexibiliteit van bijvoorbeeld Drupal, maar dan op een zeer gebruiksvriendelijke manier.

Met Shuttle bouw je dynamische, database-driven websites zonder technische knowhow. Als je iets afweet van het web maar toch geen programmeur bent, ga je je perfect thuis voelen in Shuttle.”

Database-driven: splitsing tussen data en weergave

‘Database-driven’: voor niet-technische mensen vraagt dat een woordje uitleg.

“De kernvisie van Shuttle is de splitsing tussen data en lay-out. Net zoals een programmeur doet, maak je in Shuttle het onderscheid tussen je data enerzijds, en de manier waarop je die data weergeeft anderzijds.”

Hoe data en weergave gekoppeld zijn, bepaal je dus zelf. Een voorbeeld: je hebt een website met evenementen.

“Je zet al je evenementen in een tabel. Daarna maak je een overzichtspagina met alle evenementen, en een homepage met de drie recentste.

De evenementen komen altijd uit dezelfde datatabel en worden dus centraal beheerd. Dat biedt veel voordelen. Zo hoef je een evenement maar één keer aan te passen om het overal op je site correct weer te geven. En als bureau laat je je klant zelf de data van de evenementen aanpassen, zonder dat de lay-out eronder lijdt.”

Volledige vrijheid qua ontwerp en structuur

Dat Shuttle mikt op creatieve bureaus, merk je ook aan de vrijheid die je krijgt. Je vertrekt altijd van een wit blad. Templates zijn er niet.

“Dat klinkt misschien als een drempel, maar het geeft je wel de vrijheid om de website te maken die je wilt. Je bouwt een website volledig op maat van je klant wat betreft data, paginastructuren en lay-out.”

Grafisch ontwerpers mogen in hun handen wrijven:

“In veel systemen kan je alleen maar velden onder elkaar zetten. Met Shuttle schik je elementen op een responsive grid zoals jij wilt. Geen samengestelde elementen waar je aan vastzit (bv. foto links, tekst rechts), maar alle basiselementen van het web: titels, teksten, knoppen, afbeeldingen enzovoort.

Waar veel systemen struikelen: meertaligheid

In België moeten veel sites twee- of zelfs drietalig zijn. Veel systemen, zoals de Amerikaanse, vallen dan al af. Hoe zit dat bij Shuttle?

Geldof: “Shuttle is volledig voorzien op meertaligheid. Je bouwt gemakkelijk datamodellen en pagina's in meerdere talen. Zo kan je een productentabel maken waarbij de naam taalafhankelijk is en de prijs niet. Met één tabel bedien je dus meerdere talen, die je zelf beheert.”

En hoe zit het met e-commerce, dat in België op grote schaal doorbreekt?

“Daar hebben we plannen voor. In de eerste helft van 2016 willen we met een volwaardige webshopmodule op de markt te komen.”

Klaar voor lancering

In welke fase verkeert Shuttle en wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

“We werken volgens het principe ‘eat your own dog food’ en gebruiken Shuttle dus ook zelf. Onze workflow is daardoor drastisch veranderd: sites bouwen gaat sneller en we kunnen ook niet-technische mensen dingen laten uitvoeren. Daardoor kunnen we veel korter op de bal spelen.

De voorbije maanden hebben ook een tiental andere bureaus Shuttle met succes proefgedraaid. We rollen nu uit in België en geven constant demo’s, want dan pas zie je het volledige potentieel van Shuttle. We voorzien tegen het einde van het jaar enkele honderden Shuttle-sites online te hebben.

Op de website van Shuttle kom je meer te weten en vraag je een demo aan.