Online vertrouwen is alles. En vertrouwen verkoopt. Toch kijken huidige awards al te vaak enkel te focussen op fraai design, de usability of technische hoogstandjes. En het recht dan? 

Legal Shop of The Year

Dat vertrouwen een hogere conversie creëert, is geen geheim. Dat de minste reputatieschade online een webshop kan kraken, nog minder. In het kader van de E-Shop Expo, dat op 18 & 19 maart plaatsvindt te Brussel, creëerde het juridisch nichekantoor deJuristen een nieuwe e-commerce award, de ‘Legal Shop of the Year’.

Regelgeving voor e-commerce wordt in België steeds strenger. Honend als ‘pamperwetgeving’ aangemerkt. Recente wijzigingen brengen steeds meer rechten voor de consument, maar tegen een grote prijs voor de online verkoper. Regels zijn vaak niet geharmoniseerd in één wetgeving, en zaken als privacy, consumentenpraktijken en cookiewetgeving hebben elk hun eigen finaliteiten en complexiteit.

Steeds meer regels

Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner bij deJuristen: “Het wordt er voor de gemiddelde internetondernemer niet makkelijker op. De wetgever probeert steeds meer de online wereld te reguleren op dezelfde manier als zij dat in de offline wereld doet. Dat is vragen om problemen. Niettemin moeten we de realiteit onder ogen zien, en proberen het beste te maken van de regels an sich. En dat is precies waar deze nieuwe award voor staat. ”

De award kijkt niet alleen of de nodige juridische documenten aanwezig en in orde zijn, maar kijkt evengoed naar de transparantie en de legal usability ervan.

Quinten Seghers, head of legal bij deJuristen, verduidelijkt: “We kijken elke aanmelding zorgvuldig na. In orde zijn met de documenten alleen is een plus, maar voor ons niet voldoende. We willen vooral zien dat de webwinkel de klant informeert, niet enkel in die documenten maar zoveel mogelijk op de webshop zelf. Ook webshops die écht werk maken van een klantgerichtheid via sociale media hebben een plus, want de wetgever verduidelijkt dat een webshop even snel en makkelijk bereikbaar moet zijn als een offline winkel.”

Meedoen aan de wedstrijd kan via http://shopoftheyear.be. Er worden door de jury drie awards uitgereikt (brons, silver en goud), waarbij aparte awards worden toegekend aan deze drie webshops.

“We rekenen erop dat zo’n label of award vertrouwen schept. Ze doet dat nu al, met ons eigen ‘mylabel’, een soort kwaliteitslabel specifiek voor e-commerce sites. Maar dat is geen prijs, of erkenning, enkel een stempel dat het juridisch werk weldegelijk in orde is en uitgevoerd werd door experts. Deze Award is een prijs, een erkenning voor een webwinkel die weet waarmee hij bezig is online, en die klantgerichtheid als prioriteit stelt”, vervolgt Dobbelaere-Welvaert.