Nieuwe jobfuncties in de (verre) toekomst

Nieuwe jobfuncties in de (verre) toekomst
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 6 juni 2012

In een recente reeks lezingen ging ik dieper in op wat bepaalde trends betekenen voor bepaalde functies binnen bedrijven. Deze oefening is gedeeltelijk gebaseerd op loutere extrapolatie van deze trends, het is dus meer een gedachte-oefening:

  • Neem trends zoals open innovatie (platformen als Innocentive) en customer-driven innovation (zoals bijvoorbeeld Lego en Threadless die toepassen), wat betekent dit voor Onderzoek en Ontwikkeling binnen bedrijven? Duidelijk: deze moeten meer ‘community building' capaciteiten gaan ontwikkelen, leren samenwerken met de 'anonieme massa' om innovatieprojecten tot een goed einde te brengen.
  • Of neem crowdsourcing en social buying platformen (zoals Outspot en Groupon), maken die de marketingdivisie van bedrijven niet overbodig? Niet noodzakelijk, maar marketingmensen kunnen maar beter expertise ontwikkelen in het (zelf) ontwerpen van nieuwe businessmodellen om in de toekomst nog relevant te blijven.
  • Nog eentje just for fun: wat met de verkoopsdivisie? Wel, kijk eens naar de affiliates-modellen van onder meer Amazon (en steeds meer anderen). Wordt ‘de wereld' niet uw verkoopsteam? Wellicht wel, maar uw verkopers dienen dergelijke projecten te gaan ontwikkelen en te stimuleren. Dit vergt een volledig verschillende set ervaring en expertise.

De volledige presentatie kunt u nog steeds terugvinden op Slideshare.

De aard van bestaande functies – en bijgevolg van bedrijfsorganisaties - zal dus grondig veranderen, maar zullen er in de toekomst ook nieuwe ontstaan? Ook hier zijn er bepaalde trends die – indien we ze maximaal extrapoleren - leiden tot een beter ‘begrip' van de toekomst. Weliswaar is deze oefening strikt genomen niet wetenschappelijk, maar bestaat er zoiets als een wetenschappelijke toekomststudie? Het blijft een beetje speculeren, uiteraard, maar zoals ik reeds zei, geeft het ons ook een betere kijk op de – mogelijke - toekomst.

In januari gaf Thomas Frey in het maandblad ‘The futurist' (ja, ik lees wel eens dergelijke bladen) een reeks van 55 toekomstige jobs die nu nog niet bestaan. De lijst met korte uitleg kan nog online worden geraadpleegd

Voor 2020

De lijst van jobs die nog voor 2020 zullen ontstaan lijkt me vrij realistisch. Specialisten in het managen van uw privacy, programmeurs van ‘smart dust' (nanosensors die zowat overal kunnen worden verspreid), Avatar Designers en Augmented Reality Architects, deze liggen binnen de lijnen van de verwachtingen. De ‘Urban Agriculturalists' (stedelijke landbouwers, zeg maar) zullen zeker werk genoeg hebben in de megasteden van morgen en ook ‘Data Waste Managers', specialisten die de zetabytes aan informatie die we dagelijks creëren zullen moeten gaan rationaliseren,  gaan een bloeiende toekomst tegemoet. Om verschillende redenen geloof ik sterk in de opgang van ‘virtueel geld', maar ik kan me slechts moeizaam iets voorstellen bij een ‘Virtual Currency Banker'. Daar moet ik nog eens over nadenken.

Na 2030

 

Het wordt interessanter – en soms lachwekkender - wanneer we de lijst van jobs bekijken die na 2030 – volgens Thomas Frey - zullen ontstaan. Welkom in de wereld van ‘Extinction Revivalists' (mensen die verdwenen diersoorten terug in het leven roepen),  ‘Limb Maker' (mensen die lichaamsdelen maken of kweken, niet geheel onverwacht gezien de mogelijkheid hiertoe nu reeds bestaat), Time-Brokers (voor mensen met weinig tijd… tja, bestond dit nu maar al) en Plant Educators (mensen die slimme planten van opleiding voorzien).

Thomas Frey's lijst van 22 jobs van na 2030 biedt heel wat voeding voor science-fiction schrijvers. Het voordeel van zo'n lange lijst is wellicht dat hier en daar de voorspelling uiteindelijk zal uitkomen.

Toekomstkijken, het blijft een vak apart…

Hebben jullie nog ideeën om de lijst te vervolledigen?

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , .



Over Frederic De Meyer


Frederic De Meyer

Futurist en corporate strategy consultant, Founder van het Institute for Future Insights (i4fi). Auteur van 'De impact van megatrends op uw business' (uitgeverij Die Keure Business & Economics) en Jong Ondernemend Vlaanderen (over jonge Vlaamse Startups)

Pinterest

Volg mij


Bekijk volledig profiel